Citat:
Ursprungligen postat av
NativeVLAN
Hej!
Har bott utomlands mycket genom åren och något jag saknar från framförallt Asien är att man har en ”nanny” som kommer och lagar mat, städar och diskar.
Egentligen är jag bara ute efter någon som kan handla lite mat och laga det hemma hos mig.
Vad heter det här i sverige? Jag försöker hitta men när jag letar så är allt jag hittar professionella kockar för Events eller matlådor som man beställer hem… finns inte konceptet med ”normala” människor som lagar vanlig mat hemma hos andra för en peng eller att få sin egen mat betalad?
Ett vanligt upplägg vi hade var att vi var två i hushållet, så hon handlade in mat för 3 -> vi betalade all maten -> hon kom hem till oss, lagade maten och sen fick hon med sig en matlåda hem (eller åt tillsammans med oss vissa dagar).
Finns det ingen sådan tjänst här? ”Alla” lagar ju mat ändå varje dag, så det är väl fint att de får sin portion betalad i utbyte mot att de lagar maten hemma hos någon annan… eller?
Nej Sverige är ett modernt land men kolla upp hushållerska det fanns 1940 talet!