2026-08-16, 11:36
Medlem
NativeVLANs avatar
Hej!
Har bott utomlands mycket genom åren och något jag saknar från framförallt Asien är att man har en ”nanny” som kommer och lagar mat, städar och diskar.

Egentligen är jag bara ute efter någon som kan handla lite mat och laga det hemma hos mig.

Vad heter det här i sverige? Jag försöker hitta men när jag letar så är allt jag hittar professionella kockar för Events eller matlådor som man beställer hem… finns inte konceptet med ”normala” människor som lagar vanlig mat hemma hos andra för en peng eller att få sin egen mat betalad?

Ett vanligt upplägg vi hade var att vi var två i hushållet, så hon handlade in mat för 3 -> vi betalade all maten -> hon kom hem till oss, lagade maten och sen fick hon med sig en matlåda hem (eller åt tillsammans med oss vissa dagar).

Finns det ingen sådan tjänst här? ”Alla” lagar ju mat ändå varje dag, så det är väl fint att de får sin portion betalad i utbyte mot att de lagar maten hemma hos någon annan… eller?
Citera
2026-08-16, 11:38
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Hembiträde.
Citera
2026-08-16, 11:56
Medlem
S.O.Stolps avatar
Kolla med Hemfrid

Deras premiumtjänst hjälper till med vardagssysslor så som att vattna dina blommor, gå ut och gå med hunden eller kanske förbereda mellanmål till barnen.
Citera
2026-08-16, 12:29
Medlem
Varför skulle nån i Sverige utföra allt det arbetet för att få en matlåda?

Ytterst få är så fattiga
Citera
2026-08-16, 12:33
Medlem
Skillnaden mellan Sverige och andra delar av världen är prisskillnaden. Det kostar väldigt mycket mer att ha anställda i Sverige jämfört med andra länder, varför det sällan blir värt för en vanlig svensk att anlita någon som ska ordna med hushållssysslor till ett bra pris.

Därför erbjuds sällan sådana tjänster av företag.
Citera
2026-08-16, 12:35
Medlem
Onanikrems avatar
Kolla upp "hushållstjänster" kan säkert vara allt från att städa till att handla och laga mat. Glöm inte Rut-bidraget.
Citera
2026-08-16, 12:39
Medlem
Jahbrahs avatar
Problemet i Sverige är byråkratin. I andra länder kan vem som helst göra vad som helst. Laga mat och sälj, gör hantverk och sälj, städa hus och sälj. I Sverige ska de väl ha eget företag och betala skatt = inte värt det. En individ i Sverige är inte lika fri. Tant Agda som ville sälja kanelbullar liksom och får fängelse.

Då blir det företag och en sån tjänst kommer kosta mycket mer än en matlåda eller en slant.

Är säker på att det förekommer ändå, kolla på Facebook eller nåt forum.
Citera
2026-08-16, 12:52
Medlem
Timoteuss avatar
Det kallas hushållerska.
Det finns företag som har pensionerade anställda som gör alla möjliga arbeten. Dessa är ofta något billigare än andra firmor eftersom arbetsgivaravgiften är lägre för pensionärer.

Annars får du väl sätta upp en lapp på anslagstavlan i din lokala park? Eller i PRO-lokalen. Många äldre behöver extra inkomst.
Citera
2026-08-16, 13:14
Medlem
godboys avatar
Det är som sagt mycket svårt att få till en sån tjänst här i Sverige. Visst går det säkert att köpa tjänsten via något företag men det kommer inte bli lika genuint som utomlands.

Jag bodde ett tag i Ukraina (längesedan dock) när jag var på jobb där. Då hade vi en babushka som företaget ordnat för oss. En babushka kan beskrivas ungefär som en mormor som kommer och lagar mat samt tvättar och städar. Hon som kom till oss var fantastisk, lagade underbar mat och städade perfekt. Vi blev lite vänner med henne och hennes familj som tyvärr var rätt fattiga. De var ändå mycket gästvänliga, berättade om hur de levt och levde och hur det funkade i Ukraina och eftersom vi kom familjen så nära så berättade de även om hur mycket korruption som fanns. Men vi gav dem rätt bra med pengar vid sidan om och det är jag väldigt glad för. Även jobbat i Ryssland och det var lite samma sak där.

Hur som haver så tror jag det är svårt att få en sån tjänst i Sverige.
Citera
2026-08-16, 13:24
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2026-08-16, 13:42
Medlem
Fy satan vad nice det hade varit vissa dagar så att man kan fokusera på jobb och annat istället för att stressa över maten + slippa matoset, inhandling mm.

Jag hade lätt kunnat ha det som extrajobb under tiden jag studerade. Gäller ju bara att hitta seriösa aktörer så allt sköts korrekt. En fördel att man får lära sig att bli vän med köket. Eller om man tillhör det äldre gardet så kanske man tycker att det är lite mysigt fixa och dona i lagom takt som en sidosyssla eller för att dryga ut pensionen.
Citera
2026-08-16, 15:18
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NativeVLAN
Hej!
Har bott utomlands mycket genom åren och något jag saknar från framförallt Asien är att man har en ”nanny” som kommer och lagar mat, städar och diskar.

Egentligen är jag bara ute efter någon som kan handla lite mat och laga det hemma hos mig.

Vad heter det här i sverige? Jag försöker hitta men när jag letar så är allt jag hittar professionella kockar för Events eller matlådor som man beställer hem… finns inte konceptet med ”normala” människor som lagar vanlig mat hemma hos andra för en peng eller att få sin egen mat betalad?

Ett vanligt upplägg vi hade var att vi var två i hushållet, så hon handlade in mat för 3 -> vi betalade all maten -> hon kom hem till oss, lagade maten och sen fick hon med sig en matlåda hem (eller åt tillsammans med oss vissa dagar).

Finns det ingen sådan tjänst här? ”Alla” lagar ju mat ändå varje dag, så det är väl fint att de får sin portion betalad i utbyte mot att de lagar maten hemma hos någon annan… eller?

Nej Sverige är ett modernt land men kolla upp hushållerska det fanns 1940 talet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in