2026-08-16, 10:51
Medlem
pextas avatar
Har haft många jobb och väldigt ofta haft kvinnliga chefer. Dom vill ofta dalta med sina team och folk under sig som att det är barn. Dom vill skapa en "mysig" miljö där det bara är positivt hela tiden och alla måste va glada och positiva. Sen kommer ju verkligheten när projekt riskerat att krasha eller gå åt hvete, folk kommer få sparken och företagen riskerar att kursa. Då kan man inte prata om dessa saker rakt ut som dom är utan man måste hela tiden sugarcoata allt i att det löser sig, det kommer bli bra. Dom tror att det som funkar på dom själva även är bra för alla andra, projecering. Om verkligheten är otäck så räcker det att man pratar om den på ett positivt sätt så känns det bättre. Kännslan är viktigare än verkligheten.

Det är detta som är så sjukt jobbigt: "Det är inte vad du säger som räknas, det är vad du får henne att känna"

Jag har märkt detta i hela mitt liv med kvinnor och det är viktigt för män att lära sig det om man vill kunna kommunicera med kvinnor. Man kan inte prata med kvinnor på ett rakt och ärligt sätt om det sättet får henne att få negativa känslor. Vaddera in saker i ull och leverera på ett fat doftande av vanilj och jordgubb så får du spara verkligheten till människor som kan klara av det.

Jag menar inte extrema sätt att utrycka sig på, utan bara att man tex säger att om vi inte klarar den här leveransen så är det stor chans att vi måste börja säga upp människor. Istället får man utlämna konsekvenserna och försöka prata om hur alla kämpar så bra.

Jag har även hört vid flertal tillfällen hur kvinnor på arbetsplatser pratar om vissa män som "negativa" när jag vet att dom bara utryckt exakt hur verkligheten ser ut.
Citera
2026-08-16, 10:54
Medlem
Du beskriver ett antal personliga erfarenheter av bristfälligt ledarskap och omvandlar dem sedan till en generell teori om kvinnor. Det är anekdotisk bevisföring.

Resonemanget är dessutom cirkulärt. Män som delar din verklighetsbild betraktas som rationella, medan kvinnor som invänder automatiskt anses känslostyrda. Därmed blir din egen tolkning immun mot kritik.

Upplever att dåligt ledarskap finns hos båda könen.
Citera
2026-08-16, 10:58
Medlem
Det är bättre att informera om verkligheten och i sådana fall engagera alla inblandade till att hitta lösningar. Arbeta som ett team och stärk gruppen. Kniper man käft om verkligheten finns risken att bra idéer och lösningar på problem går till spillo.
Citera
2026-08-16, 11:10
Medlem
Jag har en kvinnlig chef och hon bemästras bäst med raka besked, klara papper, välstödda underlag inlämnade i tid. Litegrann som en chef ska va.
Att hon har en untouchable fin röv som jag kan runka till när jag kommer hem, ser jag som en obetald bonus.

Dom är inte svårare än andra.
Citera
2026-08-16, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Har haft många jobb och väldigt ofta haft kvinnliga chefer. Dom vill ofta dalta med sina team och folk under sig som att det är barn. Dom vill skapa en "mysig" miljö där det bara är positivt hela tiden och alla måste va glada och positiva. Sen kommer ju verkligheten när projekt riskerat att krasha eller gå åt hvete, folk kommer få sparken och företagen riskerar att kursa. Då kan man inte prata om dessa saker rakt ut som dom är utan man måste hela tiden sugarcoata allt i att det löser sig, det kommer bli bra. Dom tror att det som funkar på dom själva även är bra för alla andra, projecering. Om verkligheten är otäck så räcker det att man pratar om den på ett positivt sätt så känns det bättre. Kännslan är viktigare än verkligheten.

Det är detta som är så sjukt jobbigt: "Det är inte vad du säger som räknas, det är vad du får henne att känna"

Jag har märkt detta i hela mitt liv med kvinnor och det är viktigt för män att lära sig det om man vill kunna kommunicera med kvinnor. Man kan inte prata med kvinnor på ett rakt och ärligt sätt om det sättet får henne att få negativa känslor. Vaddera in saker i ull och leverera på ett fat doftande av vanilj och jordgubb så får du spara verkligheten till människor som kan klara av det.

Jag menar inte extrema sätt att utrycka sig på, utan bara att man tex säger att om vi inte klarar den här leveransen så är det stor chans att vi måste börja säga upp människor. Istället får man utlämna konsekvenserna och försöka prata om hur alla kämpar så bra.

Jag har även hört vid flertal tillfällen hur kvinnor på arbetsplatser pratar om vissa män som "negativa" när jag vet att dom bara utryckt exakt hur verkligheten ser ut.

Det ligger en hel del i det.
Läs gärna: https://www.adlibris.com/sv/bok/den-mjuka-staten-feminiseringen-av-samhallet-och-dess-konsekvenser-9789189494640

Sen är det väl som alltid aldrig svart eller vitt. En mer harmonisk arbetsmiljö verkar ju vara klart lönsam:
https://www.linkedin.com/pulse/power-female-led-companies-what-data-tells-us-ashleigh-ball-jgusf/

Men jag inbillar mig att när det gäller företag i kris där det krävs radikala åtgärder så är det nog fler män som är framgångsrika. Ta t.ex. SAS senaste VD.
Citera
2026-08-16, 11:30
Medlem
Klandalfs avatar
Idiotjävel.

(FB) Det är dags att skrota Feministforumet
Citera
2026-08-16, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Det är bättre att informera om verkligheten och i sådana fall engagera alla inblandade till att hitta lösningar. Arbeta som ett team och stärk gruppen. Kniper man käft om verkligheten finns risken att bra idéer och lösningar på problem går till spillo.

Enda risken med att tala helt och hållet öppet kan vara att några blir rädda och lämnar. Vilken kan skapa mer oordning och kaos.
Men då ser man också vem som är dom riktiga krigarna.
En rimlig balans i att få med flocken, locka fram fram team-känslan och börja spåna problemlösning tillsammans.
Lägga fram sanningen men utan att skrämma folk. Istället vända det till en fördel så att gruppen kämpar tillsammans.
Citera
2026-08-16, 11:55
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
... "Det är inte vad du säger som räknas, det är vad du får henne att känna"...

Det ligger en hel del i det enligt min erfarenhet. Om jag haft 15 jobb har jag haft 13 kvinnliga chefer och kanske har tre pratat klarspråket. Jag är kvinna och förstår vikten av sämja och gruppkänsla men jag tänker tidssmart om mitt jobb och verksamheten i stort. Det är ingen motsättning men jag har framfört en hel del förslag genom åren, men förbättringar skaver och även vänliga och välgrundade landar lätt som humör. (Och vad hade det ens gjort om det fanns humör?)
Citera
2026-08-16, 11:57
Medlem
Sqrbankens avatar
Kan tycka kvinnliga chefer är bra. Har självt främst bra erfarenhet. Mer struktur, följer regelverk autistiskt (lite på gott och ont). Kvinnliga ledare (igen; som jag haft, då) tenderar dock att ha noll humor vilket åtminstone jag måste påminna mig själv om ibland. Lätt mötas av ett stone face och en blick "är du helt dum i huvudet?" när de inte kan läsa ironin i det man säger, skämtet, eller vad det nu kan vara.

Edit: Sistnämnda kanske ligger i landet "behandlas med silkesvantar" eftersom ett, ja vad ska jag kalla det: avslappnat förhållningssätt, kan resultera i ett brutalt kommunikationshinder.
Senast redigerad av Sqrbanken 2026-08-16 kl. 11:59.
Citera
2026-08-16, 12:03
Medlem
Custom_mades avatar
Ja det för med sig problem.

Kvinnor alltså.
Citera
2026-08-16, 12:04
Medlem
Custom_mades avatar
Ja det för med sig problem.

Kvinnor alltså.

På många olika sätt, i många olika roller.

Men ja, kvinnor kan inte ta att man är rak med dom, särskilt kvinnliga chefer som fått luft i fittan!
Citera
2026-08-16, 12:34
Medlem
https://www.svd.se/a/697974e5-3c63-3651-b585-3232ec29a94c/kvinnliga-chefer-ar-mobbare
vuxenmobbning och repressalier ökar med 50% när en chef är en kvinna
det finns ingen statistik någonstans som visar att en kvinna utgör bra ledarskap
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in