2026-08-16, 10:36
Medlem
sanningenskas avatar
Hallå alla

har rätt dålig koll på Balkan mer än det grundläggande att serber och kroater är i huvudsak kristna men tillhör olika denomineringar, bosnier kan vara muslimer eller kristna, samma med albaner. men varje gång jag ser serber i sport så verkar dom mycket mörkare i utseendet än alla sina grannar. jag förstår att turkarna dominerade regionen väldigt länge och att det så klart skedde blandning men varför verkar serberna vara mest blandade?

jag reagerar på detta varje gång jag kollar på sport, jämför dessa landslag

Serbien https://imgs.search.brave.com/KBEFhpkf-YWzvtF0Qfnv0F60EQx_Rcr4pQp4fhPIHR4/rs:fit:860:0:0:0/g:ce/aHR0cHM6Ly9tZWRp/YS5nZXR0eWltYWdl/cy5jb20vaWQvMTc5/MDc4ODMzMy9waG90/by9wbGF5ZXJzLW9m/LXRoZS1uYXRpb25h/bC1zb2NjZXItdGVh/bS1vZi1zZXJiaWEt/cG9zZS1haGVhZC1v/Zi10aGUtdWVmYS1j/aGFtcGlvbnMtbGVh/Z3VlLmpwZz9zPTYx/Mng2MTImdz0wJms9/MjAmYz05eE9xNGtj/TGdYeldEVU9qM0RH/WTdhcGlfMTVVMUJv/YVJOMGZVcGRVOW53/PQ

Bosnien-Hercegovina
https://imgs.search.brave.com/cLIRLrp59S1Sr-DCWJ8EWEyITOFQ_X90eGFPBBinYxk/rs:fit:860:0:0:0/g:ce/aHR0cHM6Ly9iaGxv/cHRhLmNvbS93cC1j/b250ZW50L3VwbG9h/ZHMvMjAyNC8xMS9S/ZXByZXplbnRhY2lq/YS1CaUguanBn

Kroatien
https://imgs.search.brave.com/LWZCEKuPOXpzG0bJDGxyWlPmt5-B51vRMxtiulFTSlc/rs:fit:860:0:0:0/g:ce/aHR0cHM6Ly91cGxv/YWQud2lraW1lZGlh/Lm9yZy93aWtpcGVk/aWEvY29tbW9ucy9j/L2M1L0Nyb2F0aWFf/Zm9vdGJhbGxfdGVh/bV8tX0Nyb2F0aWFf/dnMuX1BvcnR1Z2Fs/LF8xMHRoX0p1bmVf/MjAxMy5qcGc

Albanien
https://imgs.search.brave.com/kLPyj6UaWFdG9mk_oDENbaSySKik0YRn5glqiIjAdsw/rs:fit:860:0:0:0/g:ce/aHR0cHM6Ly9tZWRp/YS5nZXR0eWltYWdl/cy5jb20vaWQvMTc5/NTA3MjYxMy9waG90/by9hbGJhbmlhbi1u/YXRpb25hbC10ZWFt/LXBsYXllcnMtcG9z/ZS1mb3ItYS1ncm91/cC1waG90by1kdXJp/bmctdGhlLXVlZmEt/ZXVyby0yMDI0LXF1/YWxpZnlpbmcuanBn/P3M9NjEyeDYxMiZ3/PTAmaz0yMCZjPWFm/c3VhMVB1MXN0MWwz/QVNMOFZaalNEREhW/ZkhoaTNIRkdVX2dj/a2V4QUU9

Bosnien-Hercegovina, Kroatien och Albanien är blandat med svartmuskiga spelare och ljusa spelare medan det i Serbien enbart är svartmuskiga spelare som lika gärna - till utseendet - hade kunnat komma från Armenien eller Turkiet

hur kommer detta sig?
Citera
2026-08-16, 10:44
Medlem
Serber kan i genomsnitt uppfattas som något mörkare eftersom Serbien ligger längre sydost och befolkningen har ett större genetiskt inslag från äldre sydliga Balkanbefolkningar, medan framför allt kroater har något större centraleuropeiskt inslag. Det handlar alltså främst om geografi och historisk befolkningsblandning på Balkan.

Du blandar dessutom ihop bosnier och bosniaker. Bosnier är ett geografiskt samlingsbegrepp för personer från Bosnien och Hercegovina. Den huvudsakligen muslimska folkgruppen heter bosniaker, medan landets kristna befolkning till stor del består av bosnienserber och bosnienkroater.
Citera
2026-08-16, 11:54
Medlem
TheJesuits avatar
Att albaner är opålitliga drönare vet ju de flesta, men det är kulturellt betingat. Serber har inga problem med kulturen, med här är själva genetiken hos befolkningen dålig. Av två onda ting så är problem med genetiken sämre då det liksom inte går att göra någonting åt, är man ett halvfolk så kommer man att förbli ett halvfolk.
Citera
2026-08-16, 11:59
Medlem
Jag har uppfattningen att serber är i huvudsak ljusa. Har varit där flera gånger och i de flesta länder på Balkan.

Jag har även uppfattningen att serber är ett folk benäget till grovt bestialiskt våld. Typ att de skär upp sina fiender med machetes.
Citera
2026-08-16, 12:32
Medlem
1) Ingen skillnad
2) Varför meditera i eventuella mikroskopiska skillnader i hudfärg mellan identiska människor i Långtbortistan? Är du inte riktigt klok?!?!?!?
Citera
2026-08-16, 14:07
Medlem
litenbokstavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
1) Ingen skillnad
2) Varför meditera i eventuella mikroskopiska skillnader i hudfärg mellan identiska människor i Långtbortistan? Är du inte riktigt klok?!?!?!?

du ser alltså inte skillnaden? på riktigt?
Citera
2026-08-16, 14:11
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Jag har uppfattningen att serber är i huvudsak ljusa. Har varit där flera gånger och i de flesta länder på Balkan.

Jag har även uppfattningen att serber är ett folk benäget till grovt bestialiskt våld. Typ att de skär upp sina fiender med machetes.

De flesta jag har sett har varit svartmuskiga och några har haft turk-ansikten också.
Citera
2026-08-16, 14:25
Medlem
kyrkstockens avatar
Hur kan man inte veta orsaken?

europas gräns mot östereuropa gick i tusen år vid österike ungern, kroatien och rumänien (men rumänien spelade på lite olika sidor till och från (är dock katoliker och pratar ett latinskt språk)).
Det blir kanske enklare att tänka västrom (om man känner till hur rom delades).

Östeuropa har blivit knullade av araber i omgångar därav mörkare skinn (och hår).
Hur kan man inte veta det? Flumskolan?

I synnerhet syns det på greker skulle jag säga. Det är inte samma greker som tex. skildras nu på bio i odysseus.

Men jag är mest facinerad att man inte känner till väst och östrom.

En del av inläggen är rent av komiska. Det beror på att serbien ligger längre i sydost?
Skillnaden beror naturligtvis på historia och kultur inte på att serbien ligger fem meter mer söderut.
Västgötar borde vara mörkare än värmlänningar med den logiken.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-08-16 kl. 14:29.
Citera
2026-08-16, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
De flesta jag har sett har varit svartmuskiga och några har haft turk-ansikten också.

Det där stämmer bättre på bosnier, montenegrer, makedoner, vissa kroater och vissa albaner.
Det stämmer dåligt på slovener, vissa kroater och de flesta serber.

Tycker jag.

Bulgarer är överlag väldigt mörka, men de spelar i en egen liga precis som rumäner då de inte är en del av ex-jugoslavien (även Albanien är ju en frifräsare i det avseendet).
Citera
2026-08-16, 14:34
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Det där stämmer bättre på bosnier, montenegrer, makedoner, vissa kroater och vissa albaner.
Det stämmer dåligt på slovener, vissa kroater och de flesta serber.

Tycker jag.

Bulgarer är överlag väldigt mörka, men de spelar i en egen liga precis som rumäner då de inte är en del av ex-jugoslavien (även Albanien är ju en frifräsare i det avseendet).

Av alla dessa balkanfolk som du har sett vilka av de har haft mest turk-ansikten (med turk-ansikten menar jag hazara-liknande ansikten).

Jag kan lungt säga att bland 100 serber som jag har sett har 10-20 haft turk-ansikten och 10 skulle också antas vara arab också.
Citera
2026-08-16, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Av alla dessa balkanfolk som du har sett vilka av de har haft mest turk-ansikten (med turk-ansikten menar jag hazara-liknande ansikten).

Jag kan lungt säga att bland 100 serber som jag har sett har 10-20 haft turk-ansikten och 10 skulle också antas vara arab också.

Vet inte om vi förstår varandra, men jag får i så fall säga bosnier. De ser rätt turkiga ut.
Citera
2026-08-16, 14:39
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Vet inte om vi förstår varandra, men jag får i så fall säga bosnier. De ser rätt turkiga ut.

Turk-ansikten är för min del vit/brun hy, chinese-eye och svart/brunt hår.

Ska jag vara ärlig så har jag inte hittills sett någon bosniak som liknar hazara!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in