Idag, 10:30
Medlem
pextas avatar
Har ADHD den inte hyperaktiva versionen. Allt händer i hjärnan. Det är stökigt hela tiden och ibland är jag rätt trött på det. Jag hade en period då jag tog cannabis för några år sedan. 2-3 gånger i månaden och när jag väl gjorde det så körde jag ganska ordentligt tills jag somnade. Det va som att ta semester för hjärnan. Att få lugn och ro ett tag och även dagen efter va hjärnan lite mer avslappnad. Annars går den på högvarv.

Jag gjorde en utredning hos en privat psykolog och tog sedan kontakt med vården för att få en ADHD diagnos där för att prova ev medicinering men eftersom jag hade kannabis i urinen så ville dom inte börja utredning för än jag varit fri från det i 3 månader med regelbundna tester hos vårdcentral.

Att bruka cannabis är ju en konsekvens av min ADHD och vissa andra beroendeproblem också som jag kämpat med. Så dom säger i stort sätt: Vi vill inte hjälpa dig med din sjukdom förrän du tar tag i problemen din sjukdom gör att du får.

Jag kommer va överlyklig när AI tar över psykologers jobb och man kan analysera hjärnan med MRI och få exakta diagnoser utan att någon ska sitta o gissa vilka problem man har och vad som krävs för att få göra en utredning eller få en diagnos. Det är länge känt att en ADHD hjärna är annorlunda men fortfarande inte tillräckligt exakt för att mäta på individnivå.

ADHD rambling :-D

Iaf det jag skulle vilja fåga är det fler som har den relationen till cannabis som har ADHD, som ett sätt att få hjärnan att slappna av, typ hjärnsemester ? Tycker också det är synd att man inte kan få det som en alternativ medicin till stimulansmedicinererna .. jag testade sådan medicin i en vecka som jag fick tag på av en bekant som hade över och det funkade delvis men det gjorde andra beroenden värre vilket va rätt förvånande så jag insåg att jag inte kunde ta såna.
Citera
Idag, 12:27
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Har ADHD den inte hyperaktiva versionen. Allt händer i hjärnan. Det är stökigt hela tiden och ibland är jag rätt trött på det. Jag hade en period då jag tog cannabis för några år sedan. 2-3 gånger i månaden och när jag väl gjorde det så körde jag ganska ordentligt tills jag somnade. Det va som att ta semester för hjärnan. Att få lugn och ro ett tag och även dagen efter va hjärnan lite mer avslappnad. Annars går den på högvarv.

Jag gjorde en utredning hos en privat psykolog och tog sedan kontakt med vården för att få en ADHD diagnos där för att prova ev medicinering men eftersom jag hade kannabis i urinen så ville dom inte börja utredning för än jag varit fri från det i 3 månader med regelbundna tester hos vårdcentral.

Att bruka cannabis är ju en konsekvens av min ADHD och vissa andra beroendeproblem också som jag kämpat med. Så dom säger i stort sätt: Vi vill inte hjälpa dig med din sjukdom förrän du tar tag i problemen din sjukdom gör att du får.

Jag kommer va överlyklig när AI tar över psykologers jobb och man kan analysera hjärnan med MRI och få exakta diagnoser utan att någon ska sitta o gissa vilka problem man har och vad som krävs för att få göra en utredning eller få en diagnos. Det är länge känt att en ADHD hjärna är annorlunda men fortfarande inte tillräckligt exakt för att mäta på individnivå.

ADHD rambling :-D

Iaf det jag skulle vilja fåga är det fler som har den relationen till cannabis som har ADHD, som ett sätt att få hjärnan att slappna av, typ hjärnsemester ? Tycker också det är synd att man inte kan få det som en alternativ medicin till stimulansmedicinererna .. jag testade sådan medicin i en vecka som jag fick tag på av en bekant som hade över och det funkade delvis men det gjorde andra beroenden värre vilket va rätt förvånande så jag insåg att jag inte kunde ta såna.

Ja det är väldigt vanligt att självmedicinera mot ADHD med cannabis. Har själv förmodligen ADHD och autism light. Självmedicinerat med cannabis länge nu.

Exakt som du säger. Semester. Jag bryr mig om saker närmare mig. Mat, sömn, lust.

Och samma här. Det är moment 22. Får ingen hjälp med ADHD/autism innan jag slutat självmedicinera. Problemet är att jag egentligen hade behövt ADHD medicin FÖR att sluta med CB.

Det är.trist att det ska vara så. Men alla är inte lika mycket värda tyvärr. Vissa människor är.värda mer och andra mindre. Om du minsta missbruksproblem i Sverige/självmedicinerar så är du mindre värd, färre rättigheter och folk har rätt att trycka till dig osv.

Jag tycker inte att det är rätt,.men det är så vi gjort i Sverige och det har fungerat väldigt dåligt.

Det är ett ganska naivt tänk att folk ska sluta helt med självmedicinering för att få hjälp med psykisk hälsa.

Men i Sverige hatar vi den egna befolkningen, däremot utlänningar får väldigt många chanser.
Citera
Idag, 13:16
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
En illusion så klart.

Jag använder cannabis, ofta. Har ingen ADHD direkt men en del ångest. Hur som helst tar jag ansvar för det där själv.

Lägger man istället över ansvaret på samhället får man följa deras regler antar jag. Inte hatta fram och tillbaka. För det är självklart att det kommer att krocka mellan ditt eget race och vården från samhället. Välj en väg och för mig är vägen självklar. Eget ansvar, egna regler.
Citera
Idag, 16:15
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Aldrig någonsin hört att cannabis skulle haft någon som helst negativa symptom i samband med medicinering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in