2026-08-16, 10:00
Medlem
Drickbacks avatar
Årliga jippomatchen går av stapeln, denna gång i Cardiff, Wales på Millenium Stadion / Principality Stadium.

Arsenal som Premier League mästare och Manchester City som FA Cup mästare möts, Viaplay sänder drabbningen.

Sön 16/8
16:00 Arsenal - Manchester City (Holmgren & Olsson)

https://www.thefa.com/competitions/the-fa-community-shield

Matchboll: Mitre Ultimax Pro
https://www.thefa.com/news/2026/aug/12/mitre-unveil-ultimax-pro-match-ball-for-2026-fa-community-shield-20260812

https://www.principalitystadium.wales/
Citera
2026-08-16, 12:09
Moderator
zanteras avatar
Första fotbollsmatchen man tittar på sedan omgång 38 i Maj då. Blir kul att se eventuella nyförvärv samt vad Maresca kan göra med City. Är väl som vanligt i Community Shield dock, lite vänskapsmatch-vibbar.
Citera
2026-08-16, 12:37
Medlem
Jag vill nog inte hålla med om att det är en jippomatch. Jag tror att tränare och spelare vill visa framfötterna inför premiären och idag är det två lag som kommer vara med i toppstriden (förmodar jag). Det finns nog viss prestige att vinna, även då det inte alls är lika viktigt som ligan, CL, FA-cup.
Citera
2026-08-16, 13:36
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Jag vill nog inte hålla med om att det är en jippomatch. Jag tror att tränare och spelare vill visa framfötterna inför premiären och idag är det två lag som kommer vara med i toppstriden (förmodar jag). Det finns nog viss prestige att vinna, även då det inte alls är lika viktigt som ligan, CL, FA-cup.

Det är väl det klassiska om man vinner den så har den betydelse och om man förlorar den så är det en glorifierad vänskapsmatch. Jag tror vikten på matchen snarare kretsar kring momentum än pokalen du får lyfta om du vinner matchen. Du vill knäppa en rival på näsan direkt och få en skjuts in i säsongen med lite självförtroende. Du vill inte torska direkt och få surret kring klubben (oavsett om det är journalister eller supportrar) att börja kretsa kring "Är säsongen i fara? Måste vi värva in 2-3 spelare till?".

Som neutral känns det väl ändå som Maresca/City har kanske lite mer att "spela för". Finns nog en viss oro efter Pep att City kommer gå ner sig och gör City en bra match och slår Arsenal så är det ju ändå visst styrkebesked direkt.
Citera
2026-08-16, 13:42
Medlem
.NateHiggers.s avatar
Får hoppas Arsenal inleder säsongen med en titel. Hoppas också på att city är mätta och trötta utan Pep under hela säsongen.
Citera
2026-08-16, 14:18
Medlem
Äntligen en bra match sedan vm tog slut.
Citera
2026-08-16, 14:48
Medlem
Drickbacks avatar
Referee: Sam Barrott
Assistants: Craig Taylor, Blake Antrobus
Fourth official: Farai Hallam
VAR: James Bell

Tänk på att nya direktiven gäller.

Arsenal: Raya, White, Gabriel, Mosquera, Calafiori, Lewis-Skelly, Guimaraes, Odegaard, Madueke, Tzolis, Havertz.

Avb: Arrizabalaga, Hincapie, Zubimendi, Rice, Merino, Eze, Saka, Dowman, Gyokeres.

Man City: Donnarumma, Khusanov, Dias, Gvardiol, O’Reilly, Kovačić, Anderson, Semenyo, Foden, Doku, Haaland

Avb: Rulli, Guéhi, Marmoush, Cherki, Nico, Grealish, Aït-Nouri, Nunes, Lewis
Senast redigerad av Drickback 2026-08-16 kl. 15:13.
Citera
2026-08-16, 15:51
Medlem
Väntat att Gyökeres blir bänkad igen.
Citera
2026-08-16, 16:05
Medlem
.NateHiggers.s avatar
City är slut.
Citera
2026-08-16, 16:05
Medlem