2026-08-18, 07:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Det hade inte förändrat nåt. Då hade Israel startat krig med Jordanien och Egypten istället. Israel expanderar åt all håll. Att man byter namn på några platser förhindrar inte det.

Israel har aldrig någonsin brutit mot ett fredsavtal.
Citera
2026-08-18, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Israel har aldrig någonsin brutit mot ett fredsavtal.

Meningslös kvalifikation. De attackerade Iran mitt under pågående förhandling vilket är nåt av det lömskaste, orm-aktiga man kan göra.

Om Gaza och Västbanken ägts av Egypten och Jordanien hade samma krafter som idag anser att de områdena tillhör Israel fortfarande ansett samma sak och Israel hade expanderat oavsett.
Citera
2026-08-18, 08:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Meningslös kvalifikation. De attackerade Iran mitt under pågående förhandling vilket är nåt av det lömskaste, orm-aktiga man kan göra.

Menar du att det fanns ett fredsavtal mellan Iran och Israel? När bröts det exakt menar du och av vem? Hmm.
Citera
2026-08-18, 08:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Du har inte en tillräckligt nyanserad och vuxen bild av historiken och händelserna och fortsätter med allt för generella och svepande utsagor. Jag inser att det är lönlöst att fortsätta diskussionen. Men jag hoppas att du, och de som tycker som dig, mognar. För fredens, de palestinska arabers med anknytning och israelers skull. Någon gång borde poletten trilla ner och t.o.m ni förstå att ni bara spär på och hjälper till att tvinga fler offer till kommande lidande.

Araberna attackerade Israel, accepterar inte dess existens oavsett hur litet landet är, flydde landet när de blev lovade vinst och återvändo (av de sina) och gråter när de förlorade kriget. De gjorde sina val och det finns absolut ingen anledning för Israel att ta emot hundratusentals hatiska återvändare. Israel kommer inte att låta förstöra sitt land oavsett vad något fånigt FN säger.

När områdets araber förmår att visa lite kärlek, ansvar och respekt för medmänniskor (inklusive judar) - istället för hat och våld - så kanske det kommer att låta annorlunda från israelers sida. Men det är upp till araberna att bevisa sig. Vilket troligen aldrig kommer att hända.

Och tills att det händer så kan de gott dra till jehannam. Liksom sin elaka hejarklack av utländska nynassar.

Ps: Ang internationell rätt, som du är så duktig på:

UN General Assembly Resolution 194 is not legally binding.

Because it was passed by the United Nations General Assembly (UNGA) rather than the Security Council under Chapter VII, it operates as a non-binding political and moral recommendation under international law. Ds

Det är talande att du avslutar med den gamla slitna myten om att palestinierna flydde frivilligt.

Det finns inget historiskt stöd för det påståendet utan de historiska arkiven visar svart på vitt att majoriteten fördrevs genom direkt militärt våld och massakrer.

Att påstå att civila flyktingar "gjorde ett val" när de flydde för sina liv är en ren historieförvanskning och när det gäller ditt juridiska påstående missar du helt poängen.

Resolution 194 uppfann inte rätten att återvända utan den bara bekräftade den. Rätten för civila att återvända efter en konflikt är en grundbult i den sedvanerättsliga folkrätten och Genèvekonventionen.

Du kan kalla FN för "fånigt" bäst du vill men internationell rätt gäller för alla.

Det är precis därför Internationella domstolen (ICJ) slagit fast att ockupationen är helt olaglig och måste upphöra och att du avslutar med att be miljontals människor att ”dra till jehannam” och återigen skriker ”nynassar” bekräftar bara din egen intellektuella och moraliska kapitulation.

Du har blivit fullständigt bortgjord på varenda saklig punkt och har inget annat kvar än rent hat. Jag sätter punkt här.
Citera
2026-08-18, 08:13
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Och din problemlösning är att palestinierna som ÅTSKILLIGA GÅNGER gjort sig skyldiga för att försöka folkmörda judarna i området skall bli medborgare i Israel, trots att de inte ens vill vara det?

Du kan kalla det vad de vill, israeliska bosättare och hamas är åtminstone terrorister och troligen folkmördare exempelvis neroende på hur du vill tolka verkligheten. Kahanister och islamister är skogstokiga religiösa som inte bör bjudas in till förhandlingsbordet. I jugoslavien fanns också sådana tendenser hos båda sidor och ändå slutade inte kriget med att varesig bosniska muslimer eller kristna serber i srbenica fick lösa områdets demografi genom etnisk rensning och serberna är bosniska medborgare trots att de inte direkt gillar Bosnien som konstruktion.

Man får förhandla med verkligheten, att ge palestina enligt 1967s gränser +östra jerusalem är det andra alternativet, men verkar bli allt svårare.
Citera
2026-08-18, 08:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Du kan kalla det vad de vill, israeliska bosättare och hamas är terrorister eller folkmördare exempelvis.

Så du vill göra det enklare för bägge att folkmörda varandra?
Citera
2026-08-18, 08:15
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Så du vill göra det enklare för bägge att folkmörda varandra?

Det är inte enklare för serber och bosnier i Bosnien att folkmörda varandra idag.
Citera
2026-08-18, 08:18
Medlem
Citat:
Menar du att det fanns ett fredsavtal mellan Iran och Israel? När bröts det exakt menar du och av vem? Hmm.

Jag menar att det är en meningslös kvalifikation eftersom Israel kommer attackera sin omgivning oavsett. Om man inte drar sig för att attackera mitt under förhandling så drar man sig inte för att bryta fredsavtal heller fattar du väl?
Citera
2026-08-18, 08:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det är inte enklare för serber och bosnier i Bosnien att folkmörda varandra idag.

Nej för att de delade upp sig. Frågan jag ställde var varför det är så viktigt att palestinierna blir just israeler och inte egyptier eller jordanier. Det finns ingen som helst anledning att Gaza ska bli israeliskt eftersom ingen vill det, palestinierna vill det inte, israelerna vill det inte, israelerna vill inte ha palestinierna och palestinierna vill inte bli israeler. Däremot har Gaza varit egyptiskt för inte så länge sen och Yaha Sinwars födselattest bekräftar det.
Citera
2026-08-18, 08:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag menar att det är en meningslös kvalifikation eftersom Israel kommer attackera sin omgivning oavsett. Om man inte drar sig för att attackera mitt under förhandling så drar man sig inte för att bryta fredsavtal heller fattar du väl?

Varför tror du att Israel kommer att bryta mot ett fredsavtal i framtiden när de aldrig någonsin gjort det tidigare?
Citera
2026-08-18, 09:08
Medlem
Citat:
Varför tror du att Israel kommer att bryta mot ett fredsavtal i framtiden när de aldrig någonsin gjort det tidigare?

Palestinierna har heller aldrig brutit mot något fredsavtal. Israel har däremot brutit mot vapenstillestånd, interimsavtal.
Citera
2026-08-18, 09:12
Medlem
Citat:

För att de är den typen av land som skulle attackera ett annat mitt under pågående förhandling. Vid två separata tillfällen dessutom.

Utöver det så expanderar de in på grannars territorium och roffar åt sig av deras mark non stop, så de är i princip så opålitliga man kan bli.
Senast redigerad av Varmboga-10.2 2026-08-18 kl. 09:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in