2026-08-15, 20:35
Medlem
swedenistanis avatar
Hej!

Har länge funderat på dessa frågor och har aldrig fått veta vettiga svar heller.

1. Har BRF-bostäder inbyggda varmvattenbredare eller från vart får de sina varmvatten ifrån?

2. Har besökt många gånger södra Spanien under olika årstider mend ett samma visa varje gång dvs. kallvattnet blir aldrig helt kallt så att det känns "att det kommer ifrån Everst-bergstopp", vilket jag får i mitt vattenkran. Nu undrar jag vart får BRF-bostäder sin kallvatten ifrån? är det direkt ifrån vattenvarket eller inbyggda någonstans i BRF:et som gör så att kallvattnet är kallt som fan året runt?

3. Angående kallvattnet i BRF-bostäder har jag lagt märke till att vattnet är små ljummet när inga har användet det under vargatimmen? vad beror det på?

4. Är det vanligt att BRF:en har en egen avkalkningsmaskin om man bor i en ort som har hårt vatten?

5. Vad beror det på att kemiska ämenen i kranvattnet varierar under årets lopp? dvs. ena dagen är det hårdhetsgrad 6 andra dagen är hårdetsgraden 8 eller att ena dagen är 4 mg/l nitrat andra dagen är det 8 mg/l nitrat?
finns det någon logisk förklarning?
Senast redigerad av swedenistani 2026-08-15 kl. 21:08.
Citera
2026-08-15, 20:37
Medlem
1. Ofrast värmeväxlare från fjärrvärme.
3. Vattnet står stilla i husets temperatur.
Citera
2026-08-15, 20:42
Medlem
Vitiss avatar
Jag har också funderat på det där med varmvattnet.
Har alla lägenhetshus som har "kommunalt" vatten värmeväxlare, eller finns det varmvattenledningar?
Om så, hur många grader håller det vattnet?

Hur många liter rymmer en "vanlig" varmvattenväxlare?
Citera
2026-08-15, 20:44
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
1. Ofrast värmeväxlare från fjärrvärme.
3. Vattnet står stilla i husets temperatur.

Hur kan radiatorn i BRF vara helt kalla under sommar-månaderna men duschen som får vatten ifrån värmeväxlaren vara heta?
Citera
2026-08-15, 20:49
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hur kan radiatorn i BRF vara helt kalla under sommar-månaderna men duschen som får vatten ifrån värmeväxlaren vara heta?

Två olika system. Vattnet i radiatorn är ett slutet system. Det är inte tappvattnet.

2. Kallvattnet kommer direkt från vattenverket. Temperaturen är vad vattnet är, eventuellt kan temperaturen sänkas något för att rören går en bit under jord där det är kallare.

4. Va menar du med avkalkningsmaskin? Vad skulle avkalkas? Kaffebryggaren?
Citera
2026-08-15, 20:50
Medlem
Citat:
Radiatorerna är ett slutet system.
Vi har cirkulerande varmvatten som går igenom handdukstorken som går via tappvattnet så varmt direkt.
Citera
2026-08-15, 20:51
Medlem
S.O.Stolps avatar
I princip alla flerbostadshus har fjärrvärme, alltså varmvatten kommer i rör från värmeverk. Det spelar ingen roll om sen huset är en BRF eller hyreskåk.

Samma hus får kallvatten från vattenverket. Det kalla vattnet skickas i rör under marken. Därför är det kallt.

Att vattnet är ljummet när ingen har använt vattnet är för att du då får det vatten som finns i rören ovan jord, i huset.

Det är ytterst ovanligt att ett flerbostadshus har avkalkningsfilter.
Citera
2026-08-15, 20:54
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Två olika system. Vattnet i radiatorn är ett slutet system. Det är inte tappvattnet.

2. Kallvattnet kommer direkt från vattenverket. Temperaturen är vad vattnet är, eventuellt kan temperaturen sänkas något för att rören går en bit under jord där det är kallare.

4. Va menar du med avkalkningsmaskin? Vad skulle avkalkas? Kaffebryggaren?

gällande 4,menar jag kranvattnet både varmt och kallt.

vet du något om det?
Citera
2026-08-15, 20:59
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
I princip alla flerbostadshus har fjärrvärme, alltså varmvatten kommer i rör från värmeverk. Det spelar ingen roll om sen huset är en BRF eller hyreskåk.

Samma hus får kallvatten från vattenverket. Det kalla vattnet skickas i rör under marken. Därför är det kallt.

Att vattnet är ljummet när ingen har använt vattnet är för att du då får det vatten som finns i rören ovan jord, i huset.

Det är ytterst ovanligt att ett flerbostadshus har avkalkningsfilter.

Gällande fråga 2, så du menar att kallvattnet blir ljummet ty det finns i rören i huset om flera i BRF:et sätter igång kallvattnet så blir det åter igen svinkallt? har jag förstått dig rätt?

Gällande fråga 3, så du menar att i södra spanien så är kallvattnet ljummet ty marken där är året runt varmt?
Senast redigerad av swedenistani 2026-08-15 kl. 21:09.
Citera
2026-08-15, 21:16
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Gällande fråga 2, så du menar att kallvattnet blir ljummet ty det finns i rören i huset om flera i BRF:et sätter igång kallvattnet så blir det åter igen svinkallt? har jag förstått dig rätt?

Gällande fråga 3, så du menar att i södra spanien så är kallvattnet ljummet ty marken där är året runt varmt?

2: Om flera använder kallvattnet samtidigt så blir det ju inte stående i rören och därmed kyls av av omgivningen
Citera
2026-08-15, 21:22
Medlem
isgetens avatar
Citat:
gällande 4,menar jag kranvattnet både varmt och kallt.

vet du något om det?

Isåfall görs det via filter. Det beror även på var man bor. Det är olika vattenkvalite beroende på var man tar vattnet ifrån.
Citera
2026-08-15, 21:59
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
De flesta ha väl Fjärrvärme!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto