Citat:
Ursprungligen postat av
crowtit
Efter att ha läst på lite, "Melatonin påverkar sömncykeln och kan öka tiden i så kallad REM-sömn, den fas då hjärnan är aktiv och drömmer som mest. Längre REM-sömn: Kroppen får mer djup och aktiv drömsömn vilket gör drömmarna tydligare." Jag kom dock aldrig så långt att jag upplevde detta med melatonin, eftersom insomning är mitt primära problem och jag låg mest sömnlös på det.
Tar du ashwaganda till kvällen, eller under dagen?
För mig kan jag inte ta ashwaganda dagtid, blir helt stillasittande. Kan ta det eftermiddag/kvällstid i perioder.
Men jag har haft det insomningsproblemet sedan barndomen. Även att jag har svårt att sova utan flera uppvaknanden pga livliga drömmar.
För min del är det troligen pga adhd (add), adhd medicin gav mig en normal dygnsrytm, tar propavan någon timme innan sömn för inte vakna upp och melatonin strax innan jag lägger mig.
Det har fungerat för mig nu i några år. För övrigt har jag varit aktiv till vardags, tränat, ätit bra, haft goda sömnhygiensrutiner i många år innan men ändå haft problem med sömnen.
Det var hemskt att ha så kass sömn i många år. I perioder accepterar man sin situation och ibland är man gränsen till att bryta ihop och allt känns så hopplöst. Nu är sömnproblemen ett minne blått nästan, minns knappt hur illa det var. Föreslår att du gör din del som du kan och kräva hjälp för få hjälp via vården.
Jag jobbar också ett skiftarbete men får mestadels jobba dagtid. Om man jag behöver jobba kväll så ber jag om att bara ha kvällar i längre sammanhängande tid. Arbetsgivaren har godtagit det pga har barn och sömnstörning. Så försök få det anpassat om du får en diagnos.