2026-08-15, 17:37
Medlem
crowtits avatar
Jag har nyligen börjat med Ashwaganda, eftersom jag läst att det ska hjälpa insomning och sömn. Jag har primärt problem med insomning och har ofta hypnagoga hallucinationer, som när jag väl är på väg att somna in, dyker upp och gör mig klarvaken igen. Men det känns nästan som motsatt effekt? Får så otroligt livliga och verkliga drömmar och vaknar 2-3 gånger per natt pga dessa. Är det bara jag eller är detta normalt?
Citera
2026-08-15, 18:12
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crowtit
Jag har nyligen börjat med Ashwaganda, eftersom jag läst att det ska hjälpa insomning och sömn. Jag har primärt problem med insomning och har ofta hypnagoga hallucinationer, som när jag väl är på väg att somna in, dyker upp och gör mig klarvaken igen. Men det känns nästan som motsatt effekt? Får så otroligt livliga och verkliga drömmar och vaknar 2-3 gånger per natt pga dessa. Är det bara jag eller är detta normalt?

"en känd bieffekt. Livliga drömmar, marodörlika uppvaknanden och intensiva drömupplevelser är relativt normalt när man börjar med ashwagandha, eftersom örten påverkar nervsystemet, GABAsystemet och djupsömnen/REM-sömnen. För vissa ger det motsatt effekt med rastlöshet i stället för ro"
Citera
2026-08-15, 18:12
Avstängd
StoreSvartes avatar
Ashwaganda är ju något man tar för att få mer energi. När jag tar Aswaganda så får jag problem med att somna.
Senast redigerad av StoreSvarte 2026-08-15 kl. 18:15.
Citera
2026-08-15, 18:13
Medlem
Det är Ksm-66 Ashwagandha som hjälper mot sömn och stress. Vilken typ är det du har?
Citera
2026-08-15, 18:52
Medlem
crowtits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Det är Ksm-66 Ashwagandha som hjälper mot sömn och stress. Vilken typ är det du har?

Det är Ashwaganda från Topformula, med 400mg ashwaganda och 5mg svartpepparextrakt. Jag har nog hoppat på det här inte tillräckligt påläst, om det finns olika typer.
Citera
2026-08-15, 18:54
Medlem
crowtits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
"en känd bieffekt. Livliga drömmar, marodörlika uppvaknanden och intensiva drömupplevelser är relativt normalt när man börjar med ashwagandha, eftersom örten påverkar nervsystemet, GABAsystemet och djupsömnen/REM-sömnen. För vissa ger det motsatt effekt med rastlöshet i stället för ro"

Precis så.
Citera
2026-08-15, 18:57
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Precis så.

har du testat melatonin som väl numera säljs fritt i sverige? oklart om det hjälper med själva insomningen eller om man sover bättre på det.
(man bör också vara vaksam om doseringen som ofta är ganska hög, vilket kan göra att man vaknar groggy snarare än utvilad)
Citera
2026-08-15, 19:01
Medlem
crowtits avatar
"Ashwagandha är en adaptogen ört som ofta används för att dämpa stress och främja bättre sömn. Den sänker kortisolnivåerna i kroppen och verkar lugnande på nervsystemet, vilket gör det lättare att varva ner och somna. Vanlig dos är 300–600 mg per dag, gärna på kvällen.

Hur det fungerar:
Minskar stresshormon: Sänker nivån av kortisol som annars kan störa nattsömnen.
Påverkar GABA: Stödjer hjärnans egna system för lugn och ro.
Förbättrar kvaliteten: Kan ge korta insomningstid och färre uppvaknanden."

Tyckte ju detta lät toppen, men har snarare haft motsatt effekt.
Citera
2026-08-15, 19:07
Medlem
crowtits avatar
Citat:
har du testat melatonin som väl numera säljs fritt i sverige? oklart om det hjälper med själva insomningen eller om man sover bättre på det.
(man bör också vara vaksam om doseringen som ofta är ganska hög, vilket kan göra att man vaknar groggy snarare än utvilad)

Ja, det har jag provat ett tag, men hjälpte inte. Jobbar skift med oregelbundna läggdagstider, samt har extremt hög tolerans mot lugnande eftersom jag fick benso och sömntabletter utskrivet som om det vore gratis för ungefär 15 år sedan. Medicinfri idag men sömnproblemen kvarstår. Tack ändå för tips.
Senast redigerad av crowtit 2026-08-15 kl. 19:09.
Citera
2026-08-16, 03:20
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ashwaghanda har aldrig gett mig knepiga drömmar eller påverkat sömnen. Melatonin däremot ger mig ofta mycket klardrömmar och mardrömmar och även sömnparalyser. Aldrig varit med om så röriga och konstiga drömmar som på melatonin. Varför blir det så?
Citera
2026-08-20, 19:33
Medlem
crowtits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Ashwaghanda har aldrig gett mig knepiga drömmar eller påverkat sömnen. Melatonin däremot ger mig ofta mycket klardrömmar och mardrömmar och även sömnparalyser. Aldrig varit med om så röriga och konstiga drömmar som på melatonin. Varför blir det så?

Efter att ha läst på lite, "Melatonin påverkar sömncykeln och kan öka tiden i så kallad REM-sömn, den fas då hjärnan är aktiv och drömmer som mest. Längre REM-sömn: Kroppen får mer djup och aktiv drömsömn vilket gör drömmarna tydligare." Jag kom dock aldrig så långt att jag upplevde detta med melatonin, eftersom insomning är mitt primära problem och jag låg mest sömnlös på det.

Tar du ashwaganda till kvällen, eller under dagen?
Citera
2026-08-29, 09:27
Medlem
Citat:
Efter att ha läst på lite, "Melatonin påverkar sömncykeln och kan öka tiden i så kallad REM-sömn, den fas då hjärnan är aktiv och drömmer som mest. Längre REM-sömn: Kroppen får mer djup och aktiv drömsömn vilket gör drömmarna tydligare." Jag kom dock aldrig så långt att jag upplevde detta med melatonin, eftersom insomning är mitt primära problem och jag låg mest sömnlös på det.

Tar du ashwaganda till kvällen, eller under dagen?

För mig kan jag inte ta ashwaganda dagtid, blir helt stillasittande. Kan ta det eftermiddag/kvällstid i perioder.

Men jag har haft det insomningsproblemet sedan barndomen. Även att jag har svårt att sova utan flera uppvaknanden pga livliga drömmar.
För min del är det troligen pga adhd (add), adhd medicin gav mig en normal dygnsrytm, tar propavan någon timme innan sömn för inte vakna upp och melatonin strax innan jag lägger mig.

Det har fungerat för mig nu i några år. För övrigt har jag varit aktiv till vardags, tränat, ätit bra, haft goda sömnhygiensrutiner i många år innan men ändå haft problem med sömnen.
Det var hemskt att ha så kass sömn i många år. I perioder accepterar man sin situation och ibland är man gränsen till att bryta ihop och allt känns så hopplöst. Nu är sömnproblemen ett minne blått nästan, minns knappt hur illa det var. Föreslår att du gör din del som du kan och kräva hjälp för få hjälp via vården.

Jag jobbar också ett skiftarbete men får mestadels jobba dagtid. Om man jag behöver jobba kväll så ber jag om att bara ha kvällar i längre sammanhängande tid. Arbetsgivaren har godtagit det pga har barn och sömnstörning. Så försök få det anpassat om du får en diagnos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in