Idag, 08:05
Medlem
Det verkar vara en vanlig fördom som förmodligen mest verkar på ett omedvetet plan hos människor att om en person har något medfött fel stort som smått så har den också svårare att förstå rent kognitivt. Jag har aldrig hittat något som bevisar att det skulle förhålla sig så i verkligheten utan sjukdomar och funktionsnedsättningar verkar vara spridda i hela befolkningen utan någon koppling till intelligens.
När jag frågade ChatGPT fick jag en historisk förklaring till hur man tidigare i historien förstått saker och tänker att det kan vara något som lever kvar.
Min diskussionsfråga är: stämmer det att folk tenderar att behandla t.ex. personer som sitter i rullstol som att de också förstår lite sämre? Typ att man talar till dem som man talar till ett barn ibland? (lite överdrivet, men så ni förstår).
Detta är i så fall problematiskt eftersom detta kan leda till s k minoritetsstress som kan leda till att diskriminerade grupper presterar sämre.
Citera
Idag, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artrikedom
Varför tror en del att funktionsnedsättning = ointelligent?
Okunnighet? Tror inte det är konstigare än så.

Tycker alltid är lika kul när jag på forumet kallas för autist av någon skribent, och konstaterar att personen som skrev helt enkelt inte fattade vad den läste. Naturligtvis tycker inte en som verkligen är funktionsnedsatt att det är speciellt kul.
Senast redigerad av Stiffinger Idag kl. 08:21.
Citera
Idag, 08:23
Medlem
Ja, en stor dos okunnighet definitivt. Men också att folk inte ens reflekterar över saken. Med t.ex. invandrare eller homosexuella tror jag ändå folk försöker bearbeta sina fördomar mer. Träffar du en svart människa så tänker du kanske: nu ska jag inte utgå från att den här personen är si och så....Men med funktionnedsatta verkar den tanken inte dyka upp hos folk. Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Citera
Idag, 08:27
Medlem
Det här med att kalla andra för autist har ju blivit ett skällsord tyvärr. Som kan stå för lite allt möjligt. Förstår du inte vad personen säger är du autist, som du själv pekar på. Beter du dig fyrkantigt är du autist.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Tycker alltid är lika kul när jag på forumet kallas för autist av någon skribent, och konstaterar att personen som skrev helt enkelt inte fattade vad den läste. Naturligtvis tycker inte en som verkligen är funktionsnedsatt att det är speciellt kul.
Citera
Idag, 08:29
Medlem
Citat:
Det här med att kalla andra för autist har ju blivit ett skällsord tyvärr. Som kan stå för lite allt möjligt. Förstår du inte vad personen säger är du autist, som du själv pekar på. Beter du dig fyrkantigt är du autist.
Jag tolkar det som att skribenten någonstans inser att jag är smartare än den, och då måste jag vara som Rainman.

Och förstår inte personen vad jag säger så måste jag vara autist, inte "Förstår du inte vad personen säger är du autist".
Citera
Idag, 08:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Borde det startas en universitetsutbildning för att stävja detta, eller hur är trådstarten tänkt?
Citera
Idag, 09:02
Medlem
Man-At-Armss avatar
De flesta inser väl att funktionsnedsättningar kan visas på olika sätt och att intellektuella funktionsnedsättningar också är funktionsnedsättningar.
Citera
Idag, 09:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Tror det är mer av respekt bara. Att man tycker synd om den. Att personen då tex sitter i rullstol. Att tro att man är bättre intellektuell är väl bara att se på Stephen Hawking. Det har ingen betydelse alls.

Rent bara så där. Om man ser på att vara just intellektuell. Så kommer ju många av dessa extremt begåvade vara sådana som annars samhället kommer se ner litet på. Folk med autism tex.
Citera
Idag, 09:58
Medlem
jakirosmothers avatar
cp?
Citera
Idag, 10:40
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det verkar vara en vanlig fördom som förmodligen mest verkar på ett omedvetet plan hos människor att om en person har något medfött fel stort som smått så har den också svårare att förstå rent kognitivt. Jag har aldrig hittat något som bevisar att det skulle förhålla sig så i verkligheten utan sjukdomar och funktionsnedsättningar verkar vara spridda i hela befolkningen utan någon koppling till intelligens.
När jag frågade ChatGPT fick jag en historisk förklaring till hur man tidigare i historien förstått saker och tänker att det kan vara något som lever kvar.
Min diskussionsfråga är: stämmer det att folk tenderar att behandla t.ex. personer som sitter i rullstol som att de också förstår lite sämre? Typ att man talar till dem som man talar till ett barn ibland? (lite överdrivet, men så ni förstår).
Detta är i så fall problematiskt eftersom detta kan leda till s k minoritetsstress som kan leda till att diskriminerade grupper presterar sämre.
Forskning (relativt ny dessutom) har visat att intelligens, funktionsnedsättningar samt även skönhet korrelerar i hög grad med intelligens. Det betyder naturligtvis inte att en person som sitter i rullstol dessutom är lågbegåvad, men risken för det ökar markant.
Citera
Idag, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Forskning (relativt ny dessutom) har visat att intelligens, funktionsnedsättningar samt även skönhet korrelerar i hög grad med intelligens. Det betyder naturligtvis inte att en person som sitter i rullstol dessutom är lågbegåvad, men risken för det ökar markant.

Fram med källor då!

Hamnar man i rullstol efter en olycka blir man inte automatiskt dummare. Skönhet är dessutom jävligt subjektivt.
Citera
Idag, 11:03
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Fram med källor då!

Hamnar man i rullstol efter en olycka blir man inte automatiskt dummare. Skönhet är dessutom jävligt subjektivt.
Nej, men är man rullstolsbunden från början ökar risken får låg intelligens. Det beror på abnormaliteter i generna som sällan påverkar endast en fenotyp, utan flera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in