2026-08-14, 23:06
Moderator
tobess avatar
Nu orkar jag inte googla exakta siffror men det finns studier som visar på att under en ~7-års period så har du förnyat ~70% av din vänskapskrets.

Det vill säg att de allra flesta byter ut sina vänner med jämna mellanrum, eller att relationerna ändrar form vartefter man växer upp.

De som försvinner är de som har problem att anpassa sig. Om du själv har mognat eller blivit annorlunda så måste också vänskapen bli det. De är inte t.ex. så många ~40-åringar som vill gå ut på en nattklubb och supa järnet till tidig morgon längre och om förhållandet är uppbyggt på att det är det man gör tillsammans så kommer det förstås att rinna ut i sanden.

Inget konstigt alls med det och om det är vänskap som du söker och gamla vänner inte delar samma intressen och livsstil så är det "bara" att söka nya vänner.

Siffrorna ovan stämmer inte in på alla förstås men jag måste säga att åtminstone för mig personligen är det rätt träffsäkert.
Citera
2026-08-14, 23:24
Medlem
idiamindadas avatar
Livet är ständigt i förändring. Lugn bara.
Citera
2026-08-15, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Nu orkar jag inte googla exakta siffror men det finns studier som visar på att under en ~7-års period så har du förnyat ~70% av din vänskapskrets.

Det vill säg att de allra flesta byter ut sina vänner med jämna mellanrum, eller att relationerna ändrar form vartefter man växer upp.

De som försvinner är de som har problem att anpassa sig. Om du själv har mognat eller blivit annorlunda så måste också vänskapen bli det. De är inte t.ex. så många ~40-åringar som vill gå ut på en nattklubb och supa järnet till tidig morgon längre och om förhållandet är uppbyggt på att det är det man gör tillsammans så kommer det förstås att rinna ut i sanden.

Inget konstigt alls med det och om det är vänskap som du söker och gamla vänner inte delar samma intressen och livsstil så är det "bara" att söka nya vänner.

Siffrorna ovan stämmer inte in på alla förstås men jag måste säga att åtminstone för mig personligen är det rätt träffsäkert.

Hur hittar du nya vänner i en sen ålder?
Citera
2026-08-15, 01:51
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Konsten att behålla vänner som man faktiskt vill umgås med är att aktivt jobba med vänskapen så att den inte stagnerar. Om allt man har gemensamt hände för 15, 10 eller (värre) ännu fler år sedan, under helt andra förutsättningar och i en helt annan fas av livet, ja då kommer skämten och umgänget helt naturligt att kännas ganska trött och alkohol blir nästan en förutsättning fö att ha kul. Kvällarna med kompisarna blir snarare en välkänd ritual av upprepningar, som kanske känns trygg i all sin igenkänning - men det är ju inte särskilt stimulerande. Då har jag full förståelse att man hellre tar en soffkväll med sin älskade. Det är i ärlighetens namn ytterst få lumpenhistorier eller gymnasiefyllor som tål tidens tand.

Det många vänskaper missar är att kontinuerligt skapa nya situationer, nya historier och nya minnen som man kan garva åt framöver. Så får historien agera bakgrund och trygghet, men vänskapen utvecklas i olika nya sammanhang och med roliga minnen från både forntid och nutid. Det är jäkligt mycket roligare att hänga med polarna när man har historier från alla, eller åtminstone flera av, vänskapens olika eror.

Så har jag det med mina äldsta vänner, vi hittar på nya saker tillsammans en eller ett par gånger om året. Precis som i ett förhållande så måste en vänskap underhållas och vårdas. Det behöver inte vara några enorma saker, det räcker att man upplever något lite annorlunda eller nytt tillsammans. Gå på hästsport även om man hatar hästar, se en usel film, testa stans sämsta restaurang, försök lifta 10 mil, res till nåt konstigt ställe, testa på en ny sport - något som bryter slentrianen och uppdaterar er bild av varandra. Ni är inte längre exakt samma personer som ni var när ni träffades, så varför uppträda som om ni vore det?

Personligen så tycker jag att det finns få saker som är så deprimerande som att höra folk prata om sina glory days, som ofta ligger ett kvartssekel tillbaka i tiden. Varför verkar dessa människor ha slutat leva och uppleva saker efter gymnasiet? Så jäkla inrutat kan man inte låta livet bli! Livet är ett maraton, inte en spurt, och man ska ha en drös med roliga minnen från alla ens decennier!

Så sätt lite fart på kompisarna, skapa en tradition där en roterande person (eller dela upp er i stridspar) ska hitta på nåt nytt för alla varannan månad. Gör något annat än att kröka och papegoja samma lama skämt varje gång. Ryck upp er, och vårda er vänskap!

Så jäkla bra skrivet, hoppas TS har vett att förstår och ta in vad du skriver!
Citera
2026-08-15, 09:46
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Om du är less på alkoholträffarna så kanske du kan testa med att initiera andra typer av aktiviteter och se om det funkar bättre? Hitta på nåt och fråga vilka som vill hänga med på det istället.Det kanske blir bra, annars kan du ju släppa dem.
Citera
2026-08-15, 20:56
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Hur hittar du nya vänner i en sen ålder?

På samma sätt som man hittar nya vänner annars? Gemensamma intressen, hobbyn, jobb, via barnen o.s.v.
Citera
2026-08-15, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
På samma sätt som man hittar nya vänner annars? Gemensamma intressen, hobbyn, jobb, via barnen o.s.v.

Om det är så enkelt varför finns det då jättemånga ensamma människor?
Citera
2026-08-15, 22:45
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Om det är så enkelt varför finns det då jättemånga ensamma människor?

Hur lätt eller svårt det är beror ju väldigt mycket på personlighet, men jag tror inte ålderns spelar så stor roll när det kommer till det. Det finns vissa som har lätt för att skaffa nya vänner och bekantskaper, och det finns dom som inte har det.

Om jag går till mig personligen är jag inte världens mest sociala person när det kommer till personer jag inte känner, men trots det är t.ex. dom personer jag umgås med som mest numera såna som jag känt i typ 2-3 år.

Jag tror tyvärr det finns rätt många ensamma människor som inte ens försöker för de har på något sätt accepterat att det är så det är. Att knyta nya bekantskaper handlar ofta om att utsätta sig själv för diverse sociala situationer som man kanske inte är helt bekväm med, vilket gör att många helt enkelt undviker dom helt och hållet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in