Citat:
Ursprungligen postat av
Queutard
Jag tror att det är en trovärdighetsfråga. En intervention med dollar skulle försvagat den. Man vill framstå som starka och även hålla valutatrycket uppe på stater som Kina och Iran.
Jänkarna och japanerna sitter i samma båt. Många amerikaner lånar billiga yen som dom växlar till dollar och investerar i värdepapper hemmavid, som statsobligationer och aktier. Japans höjning av räntan i september har fått investerare att sälja av teknikaktier exempelvis. Även japanerna själva gör så.
Japan har sålt av massor med amerikanska statsobligationer under våren och sommaren för att stötta yenen. Det har numera utvecklats till en sport hos trejders att blanka yenen direkt vid en intervention. Japanerna eldar i princip upp sina egna pengar. Det är i förlängningen ohållbart.
Åratal av nollränta och massivt tryckande av nya sedlar har skapat situationen. Man ville ha en svag valuta för handelns skull. När oljepriset steg kraftigt iom USA´s krig mot Iran blev situationen akut då yenen försvagades ännu mer mot den allt starkare dollarn.
Nu är jag inte nationalekonom, om jag fattat fel om nåt blir jag gärna rättad.