2026-08-15, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Har man bostadsrätt som i detta fall så räcker det INTE med en hemförsäkring för att ha ett fullgott skydd. Det rekommenderas att ha ett tillägg för bostadsrätt.

Bostadsrättstillägg:
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/forsakring/hemforsakring/bostadsratt/bostadsrattstillagg/

Riktigt, om man är med i någon fackförening så kan man ibland bli erbjuden ett bra pris.
Citera
2026-08-15, 09:55
Medlem
Som jag fattar det så kan försäkringsbolagen använda sig av klausulen "särskilt lågt marknadsvärde". Denna används om marknadsvärdet före brand är mindre än 50 % av vad det kostar att bygga ett likvärdigt nytt.

I detta fall lär ett nytt kosta 3M+ att bygga och marknadsvärdet verkar ligga på ~1 till 1,25M på dessa. Försäkringsbolaget kommer i detta fall inte att bygga ett nytt motsvarande radhus (eller åtminstone inte täcka hela kostnaden).

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2026-08-15, 09:57
Medlem
Jag funderar på de två barnen som skadades i branden. Mitt på dagen borde barnen väl vara vakna och det skulle väl vara en oerhörd slump om barnen råkade befinna sig just i det radhus där det hela startade? Skulle branden ha startat i en av de andra husen i längan så skulle de väl rimligen ha hunnit ut? Brandförloppet var nästan explosionsartad. Brandkåren var där på två minuter och ändå slutade det så här.

Hmmm....
Citera
2026-08-15, 09:58
Medlem
Av just denna anledning vill man inte bo i lägenhet eller radhus, räcker med att en fuckar upp så drabbas alla andra i huset.
Hade dom inte brandlarm inne?
Citera
2026-08-15, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Jag är så jävla trött på deras gråtande
Vi har förlorat aaaallltttt
Nej ni lever
Saker går att ersätta
Jag var med om brand med hus som brann ned invändigt
Inte mycket gick att rädda ur huset...
Efter detta har jag blivit mindre köpbenägen

Beklagar att du varit med om brand!

Det kan vara saker som har affektivt värde de syftar på.
1. Arvegods från en kär gammal släkting.
2. Foton på barnen och andra nära och kära från när de var små.
3. Saker de själva eller deras barn har skapat.
4. LP-skivor som inte finns att köpa längre.
5. Gamla dagböcker.
Osv. Sådant går ju inte att ersätta. och har som sagt var: affektionsvärde.

Antar att du också förlorade sådant i den branden du var med i?

Random (ersättningsbara) prylar är nog inte det som åsyftas alla gånger när folk är ledsna över vad som har gått förlorat i en brand.
Citera
2026-08-15, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Som jag fattar det så kan försäkringsbolagen använda sig av klausulen "särskilt lågt marknadsvärde". Denna används om marknadsvärdet före brand är mindre än 50 % av vad det kostar att bygga ett likvärdigt nytt.

I detta fall lär ett nytt kosta 3M+ att bygga och marknadsvärdet verkar ligga på ~1 till 1,25M på dessa. Försäkringsbolaget kommer i detta fall inte att bygga ett nytt motsvarande radhus (eller åtminstone inte täcka hela kostnaden).

3 miljoner för att bygga ett radhus? Knappast.
Ett radhus är ju basicly 5-10 hus som sitter ihop.
Citera
2026-08-15, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO

Det låter riktigt. Finns ju många platser i Sverige där huspriserna är mycket låga och inte alls är i närheten av vad det kostar att återuppbygga. Om man "bara" fått en skada på ett gammalt hus för 1 miljon så är det ju orimligt att man ska kompenseras med ett nybyggt hus för 3 miljoner.
Citera
2026-08-15, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Beklagar att du varit med om brand!

Det kan vara saker som har affektivt värde de syftar på.
1. Arvegods från en kär gammal släkting.
2. Foton på barnen och andra nära och kära från när de var små.
3. Saker de själva eller deras barn har skapat.
4. LP-skivor som inte finns att köpa längre.
5. Gamla dagböcker.
Osv. Sådant går ju inte att ersätta. och har som sagt var: affektionsvärde.

Antar att du också förlorade sådant i den branden du var med i?

Random (ersättningsbara) prylar är nog inte det som åsyftas alla gånger när folk är ledsna över vad som har gått förlorat i en brand.

Fortfarande oviktigt
Saker
Citera
2026-08-15, 11:28
Avstängd
OlofJohanssonSvins avatar
Jäklar, 8 st av 10 bostäder i den andra längan är totalförstörda enligt SVT text-tv.

Vi har kunnat åka till månen i över 50 år, men här klarar man inte uppgradera brandskyddet så inte hela radhuslängor blir brandfacklor och till och med antänder till nära totalbrand i grannradhuslängan.

Här bör ju brandkåren kunna göra mer i våra kommuner, när de inte är ute i skarpt läge har de väl all tid i världen att gå igenom brandfarliga bostäder i kommunen och rekommendera åtgärder.
Citera
2026-08-15, 12:05
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelita
Du tänker att de skulle börjat släcka på distans eller? Med tanke på att det var övertänt redan när de kom, så är jag nyfiken på hur du hade släckt en sån brand innan du var på plats.
Så dumt ni resonerar ! Men varför stå och spruta vatten när man inte tänkt sig släcka,kanske vinna tid för utrymning .
Citera
2026-08-15, 13:20
Moderator
HelgeBuks avatar
Måste ju gått otroligt fort med tanke på att det är ca 2-3 minuter med bil från brandstationen. Eller att larmet kom in sent i förloppet. Men det låter mer osannolikt med tanke på hur många som bor i närområdet och att det var mitt på dan.
Citera
2026-08-15, 13:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zZoooZz
Det där är inte dessa hus. Ser inte ut som de gör (eller gjorde) i varje fall. Det ser kanske ut som en rendering hur de hade tänkt

Ok sökte på adressen som nämndes och fick fram detta. Det är flera längor med exakt likadana hus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in