2026-08-14, 13:23
Medlem
Jag står inför ett val mellan två jobberbjudanden och har svårt att bestämma mig.

Ett är på ett medelstort konsultbolag med möjlighet till stor variation på uppdrag som projektledare, delprojektledare mm. Dock inte klart vilket uppdrag jag skulle få just nu. Jag skulle få möjlighet att arbeta med olika kunder och projekt.

Det andra är en fast anställning på ett lokalt fjärrvärmebolag som projektledare. Här skulle jag arbeta mer direkt med tekniska projekt inom energiproduktion, exempelvis investeringar, förbättringar och projekt kopplade till deras produktionsanläggningen Det verkar vara en mer renodlad projektledarroll. Här kommer jag även få en del lokal stöttning från erfarna projektledare.

Bakgrund är att jag är utbildad Civilingenjör med 2 års erfarenhet från fjärrvärmebranschen, så relativt junior. Jag arbetar som fastanställd idag och skulle nog vilja ha lite mer flexibilitet i de uppdrag jag kan välja. Något som jag tycker är intressant men skulle vilja utvecklas inom projektledning. Vilken bransch det är är inte lika relevant.

Det jag framför allt funderar på är vilket jobb som ger bäst utveckling på 3–5 års sikt.

En sak som är viktig för mig är att jag gärna skulle vilja ha möjlighet att arbeta utomlands längre fram, någonstans i Europa och kan tänka mig att konsultspåret ger en bra bredd

Samtidigt känns fjärrvärmebolaget attraktivt eftersom jag där verkar kunna få mer djup teknisk erfarenhet inom något jag redan påbörjat och god erfarenhet från kollegor, men enbart lokalt företag

Hur hade ni resonerat?
Citera
2026-08-14, 13:39
Medlem
StoreSvartes avatar
Det första jobbet låter som något som kan vara mer stressigt och krävande.

Det andra jobbet låter som något mer passande. Inte svårt att komma in i och säkert är det mycket dötid när du lärt dig rutinerna.

Målet med att jobba är ju att göra så lite som möjligt men få så mycket som möjligt betalt.
Citera
2026-08-14, 13:55
Medlem
Antexs avatar
Du ska nog inte tidshorisonten 3-5 år. Utan mer 10-15 år.

Börja på fjärrvärmebolaget och lär hur det ser ut i praktiska verkligheten.

Inget problem sedan att sadla om till konsult och få mer variation och bättre betalt.
Citera
2026-08-14, 14:21
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av technical98
Jag står inför ett val mellan två jobberbjudanden och har svårt att bestämma mig.

Ett är på ett medelstort konsultbolag med möjlighet till stor variation på uppdrag som projektledare, delprojektledare mm. Dock inte klart vilket uppdrag jag skulle få just nu. Jag skulle få möjlighet att arbeta med olika kunder och projekt.

Det andra är en fast anställning på ett lokalt fjärrvärmebolag som projektledare. Här skulle jag arbeta mer direkt med tekniska projekt inom energiproduktion, exempelvis investeringar, förbättringar och projekt kopplade till deras produktionsanläggningen Det verkar vara en mer renodlad projektledarroll. Här kommer jag även få en del lokal stöttning från erfarna projektledare.

Bakgrund är att jag är utbildad Civilingenjör med 2 års erfarenhet från fjärrvärmebranschen, så relativt junior. Jag arbetar som fastanställd idag och skulle nog vilja ha lite mer flexibilitet i de uppdrag jag kan välja. Något som jag tycker är intressant men skulle vilja utvecklas inom projektledning. Vilken bransch det är är inte lika relevant.

Det jag framför allt funderar på är vilket jobb som ger bäst utveckling på 3–5 års sikt.

En sak som är viktig för mig är att jag gärna skulle vilja ha möjlighet att arbeta utomlands längre fram, någonstans i Europa och kan tänka mig att konsultspåret ger en bra bredd

Samtidigt känns fjärrvärmebolaget attraktivt eftersom jag där verkar kunna få mer djup teknisk erfarenhet inom något jag redan påbörjat och god erfarenhet från kollegor, men enbart lokalt företag

Hur hade ni resonerat?

Konsultbranchen kan vara värd någon gång att testa, de flesta går ofta vidare för anställning direkt på företag.

Jag hade försökt nischa mig in på fjärrvärmebolaget om du finner det intressamt, du kommer kunna få jobb med de meriterna på konsultbolaget senare även kunna gå vidare inom branchen till andra bolag där du gör dig väldigt värdefull.
Citera
2026-08-14, 15:19
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
ts är dum i huvvet om hen tar konsultjobbet.
Citera
2026-08-14, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av technical98

Hur hade ni resonerat?
Det är svårt att råda då jag inte känner dig som person.
Mycket beror på hur du känner och hur du är som person.
Nu är jag i sluttampen av min karriär och har provat på några olika jobb:
Var konsult på ett större konsultbolag under en kort period, det var bra p.g.a att frugans placering var lite osäker, vi flyttade ett par gånger och till ett område jag inte kände till.
Så det var bra för jag fick hjälp att prova på några olika jobb och kunde även flytta lite i Sverige då de hade kontor på flera ställen.
Men efter ett tag kände jag att jag tröttnade på att inte kunna djupa i frågorna utan hoppade runt lite och bara skummade på ytan. Så när frugan hamnat rätt så hamnade jag hos min sista uppdragsgivare som anställd.
Har insett att jag trivs bättre att jobba långsiktigt och djupa mig i frågor.
Men det var bra att vara på en konsultfirma om man ville prova på lite olika.
Citera
2026-08-14, 15:29
Medlem
Konsultbolag lovar och viljan är där säkert, men det är inte allt som ofta det inte blir som dom säger. Så det här med "stor variation på uppdrag som projektledare, delprojektledare mm" kan lika gärna bli att du får sitta på bänken i 6 månader, sen får du kicken eftersom din chef var kass säljare och du har då gått miste om den andra rollen. Det kan dock faktiskt bli precis så som dom har beskrivit det, men det är lite en av chansning.

Givet att konsultbolaget inte har ett preciserat uppdrag som du med säkerhet kommer påbörja om du tar anställning där, skulle jag valt det andra jobbet där du vet vad du kommer gör och kommer bygga kompetens för framtida roller. Kör 2-3 år där och sök dig vidare när du känner att du stagnerat i utvecklingen.
Citera
2026-08-14, 15:42
Medlem
Jag hade nog valt fjärrvärmebolaget, ångrar du dig och vill du konsulta så kan du alltid göra det senare i karriären. Fjärrvärmebolag är tacksamt för ofta har dom sund ekonomi och det är inte samma tryck som på en konsult.

Se det som en mjukstart på din projektledarkarriär istället för att hoppa i det djupa vattnet direkt.
Citera
2026-08-14, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryhardereminem
Konsultbolag lovar och viljan är där säkert, men det är inte allt som ofta det inte blir som dom säger. Så det här med "stor variation på uppdrag som projektledare, delprojektledare mm" kan lika gärna bli att du får sitta på bänken i 6 månader, sen får du kicken eftersom din chef var kass säljare och du har då gått miste om den andra rollen. Det kan dock faktiskt bli precis så som dom har beskrivit det, men det är lite en av chansning.

Givet att konsultbolaget inte har ett preciserat uppdrag som du med säkerhet kommer påbörja om du tar anställning där, skulle jag valt det andra jobbet där du vet vad du kommer gör och kommer bygga kompetens för framtida roller. Kör 2-3 år där och sök dig vidare när du känner att du stagnerat i utvecklingen.

Min erfarenhet också, inte personligen, men har sett många nya projektledare som inte har fått jobba speciellt mycket som projektledare. Dom stora intressanta projekten ska dom gamla rävarna ta, på goda grunder i och för sig, men viljan att ta med en junior projektledare i projektet brukar inte finnas där. Antagligen på ekonomiska grunder, man kan helt enkelt inte ta med en junior projektledare bara för att denna ska lära sig, räknar man med en sån i projektet så får man inte projektet eftersom någon annan erbjuder ett lägre pris.

Så ofta blir det småprojekt som man i princip kör till mesta delen själv, alltså utför jobbet och inte bara leder.

Men det kan såklart skilja sig mellan olika bolag/avdelningar.
Citera
2026-08-14, 16:55
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag skulle absolut gå för konsumtionen ”förutsatt att det är på en namnvärd byrå”. Visst så kommer arbetstakten vara lite högre men du kommer att lära dig mycket mer och få större valmöjligheter långsiktigt.

Gör du bra jobb hos kund så kommer då också att få en massa erbjudanden om att stanna kvar genom åren.
Citera
2026-08-14, 22:34
Medlem
godboys avatar
Det beror ju på lite vad TS är för person och har för erfarenhet sen tidigare. Men jag hade sannolikt kört på fjärrvärmebolaget och skapat mig ett namn där. För om du är duktig där så kommer även externa aktörer upptäcka dig. Sen kan konsultbranschen vara skit, det lovas runt men hålls tunt, d v s de lovar dig fantastiska uppdrag men du får bara slavuppdrag utan utvecklingsmöjlighet.

Jag jobbar i o f i en helt annan bransch, jag är syrra, men jag har alltid varit framåt och tekniskt intresserad, detta har gjort att jag gjort mig ett namn på ett stort universitetssjukhus och även fått flera erbjudanden från industrin. Så om du bara visar framfötterna så kommer det gå galant.
Citera
2026-08-15, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vill.Ha.Den.I.2an
ts är dum i huvvet om hen tar konsultjobbet.
För att???
Jobbade som konsult i exakt 25år, inga problem och bra betalt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in