2026-08-14, 13:23
Medlem
Jag står inför ett val mellan två jobberbjudanden och har svårt att bestämma mig.

Ett är på ett medelstort konsultbolag med möjlighet till stor variation på uppdrag som projektledare, delprojektledare mm. Dock inte klart vilket uppdrag jag skulle få just nu. Jag skulle få möjlighet att arbeta med olika kunder och projekt.

Det andra är en fast anställning på ett lokalt fjärrvärmebolag som projektledare. Här skulle jag arbeta mer direkt med tekniska projekt inom energiproduktion, exempelvis investeringar, förbättringar och projekt kopplade till deras produktionsanläggningen Det verkar vara en mer renodlad projektledarroll. Här kommer jag även få en del lokal stöttning från erfarna projektledare.

Bakgrund är att jag är utbildad Civilingenjör med 2 års erfarenhet från fjärrvärmebranschen, så relativt junior. Jag arbetar som fastanställd idag och skulle nog vilja ha lite mer flexibilitet i de uppdrag jag kan välja. Något som jag tycker är intressant men skulle vilja utvecklas inom projektledning. Vilken bransch det är är inte lika relevant.

Det jag framför allt funderar på är vilket jobb som ger bäst utveckling på 3–5 års sikt.

En sak som är viktig för mig är att jag gärna skulle vilja ha möjlighet att arbeta utomlands längre fram, någonstans i Europa och kan tänka mig att konsultspåret ger en bra bredd

Samtidigt känns fjärrvärmebolaget attraktivt eftersom jag där verkar kunna få mer djup teknisk erfarenhet inom något jag redan påbörjat och god erfarenhet från kollegor, men enbart lokalt företag

Hur hade ni resonerat?
Citera
2026-08-14, 13:39
Medlem
StoreSvartes avatar
Det första jobbet låter som något som kan vara mer stressigt och krävande.

Det andra jobbet låter som något mer passande. Inte svårt att komma in i och säkert är det mycket dötid när du lärt dig rutinerna.

Målet med att jobba är ju att göra så lite som möjligt men få så mycket som möjligt betalt.
Citera
2026-08-14, 13:55
Medlem
Antexs avatar