2026-08-14, 19:45
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Nej, nu försöker du bara rädda landningen genom att sätta ihop två olika påståenden. 😄

Att en handling tillåts av demokratins spelregler gör den inte till en demokratisk gärning.

Att kalla någon idiot är också tillåtet enligt demokratins spelregler. Jag hoppas att du inte betraktar det som en demokratisk gärning.

Men vi har åtminstone kommit långt från ditt ursprungliga argument. 😉
Jag har aldrig hört det där. Vad exakt är en "demokratiskt gärning" enligt dig?
Citera
2026-08-14, 19:49
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag har aldrig hört det där. Vad exakt är en "demokratiskt gärning" enligt dig?

Det var ju du som precis kallade det en “demokratisk gärning”. 😄

Jag har hela tiden sagt att handlingen ryms inom demokratins spelregler, inte att allt som ryms därmed blir en demokratisk gärning.

Så om uttrycket nu behöver definieras är det nog du som får börja. Det var trots allt du som gjorde det till ditt argument. 😉
Citera
2026-08-14, 19:52
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det var ju du som precis kallade det en “demokratisk gärning”. 😄

Jag har hela tiden sagt att handlingen ryms inom demokratins spelregler, inte att allt som ryms därmed blir en demokratisk gärning.

Så om uttrycket nu behöver definieras är det nog du som får börja. Det var trots allt du som gjorde det till ditt argument. 😉
Jag frågade vad en demokratisk gärning är enligt dig.

Enligt mig är en demokratisk gärning en handling som befinner sig inom demokratins spelregler, men du verkar inte anse att så är fallet, varför jag undrar vad en demokratisk gärning är enligt dig.
Citera
2026-08-14, 19:58
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Jag frågade vad en demokratisk gärning är enligt dig.

Enligt mig är en demokratisk gärning en handling som befinner sig inom demokratins spelregler, men du verkar inte anse att så är fallet, varför jag undrar vad en demokratisk gärning är enligt dig.

Då har vi hittat problemet. Din definition är så bred att den blir meningslös.

Att skriva en insändare, förolämpa grannen, spela padel eller peta näsan är då “demokratiska gärningar”, så länge de håller sig inom demokratins spelregler.

Jag använder “demokratisk gärning” för en handling som utövar eller bidrar till den demokratiska processen, exempelvis rösta, demonstrera, granska makten eller delta i politisk debatt.

Att något tillåts av en demokrati är inte samma sak som att handlingen utövar demokrati.

Det är den distinktionen du ägnat hela diskussionen åt att försöka trolla bort. 😉
Citera
2026-08-14, 20:04
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag använder “demokratisk gärning” för en handling som utövar eller bidrar till den demokratiska processen, exempelvis rösta, demonstrera, granska makten eller delta i politisk debatt.
Precis, vilket är det M gör. Man granskar S och för debatt om saken. Kul att vi är överens!
Citera
2026-08-14, 20:14
Medlem
Är det bilden av detta man träter om?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/omrostning/omrostning-betankande-202526sou38-for-barns_hd19sou38p2/
Förvisso lite tråkigare än ett foto, men den säger samma sak.
Citera
2026-08-14, 20:17
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Precis, vilket är det M gör. Man granskar S och för debatt om saken. Kul att vi är överens!

Fast nu smugglar du in “granskning” i efterhand. 😄

Att fotografera en politisk motståndare, skriva en hånfull kommentar och låta följarna dreva är inte automatiskt granskning bara för att personen råkar vara politiker.

Med den logiken kan vilket personangrepp som helst döpas om till “demokratisk granskning”.

Du började med “det är demokrati”. Nu behöver du kalla det granskning för att få definitionen att passa. Målet har snart flyttats ett helt varv runt planen. 😉
Citera
2026-08-14, 20:19
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Att fotografera en politisk motståndare, skriva en hånfull kommentar och låta följarna dreva är inte automatiskt granskning bara för att personen råkar vara politiker.

Med den logiken kan vilket personangrepp som helst döpas om till “demokratisk granskning”.

Du började med “det är demokrati”. Nu behöver du kalla det granskning för att få definitionen att passa. Målet har snart flyttats ett helt varv runt planen. 😉
Ja, det är en demokratisk gärning av M. Man granskar vad oppositionen sysslar med och för debatt om saken. Snyggt, Uffe!
Citera
2026-08-14, 20:20
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ja, det är en demokratisk gärning av M. Man granskar vad oppositionen sysslar med och för debatt om saken. Snyggt, Uffe!

Och där blev cirkelresonemanget komplett. 😄

Det är granskning eftersom det är demokratiskt och det är demokratiskt eftersom du kallar det granskning.
Citera
2026-08-14, 20:21
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Och där blev cirkelresonemanget komplett. 😄

Det är granskning eftersom det är demokratiskt och det är demokratiskt eftersom du kallar det granskning.
Precis, ungefär som du påstår att det inte är en demokratisk gärning eftersom det inte är en demokratisk handling.
Citera
2026-08-14, 20:22
Medlem
Citat:

Det är valår och när politiker tycker att en annan politiker inte röstar enligt sin uttalade politik så är det ganska relevant. Påhopp och smutskastning är inget som S avstår från att använda så man får nog acceptera att man får svar som man ropar.
Citera
2026-08-14, 20:24
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Precis, ungefär som du påstår att det inte är en demokratisk gärning eftersom det inte är en demokratisk handling.

Nej, och där tappade du själva distinktionen igen. 😄

Mitt argument är inte att det saknar demokratisk etikett. Mitt argument är att tillåten handling ≠ demokratisk handling.

Du hävdar däremot att bilden är granskning. Så för tredje gången: vad exakt granskades?

Det är den frågan du konsekvent springer runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in