2026-08-14, 12:36
Medlem
Naknekejsarens avatar
Vi har väl alla sett dessa videon på israeler som spottar på kristna (som försvarsministern påstår är en stolt judisk tradition), IDF likt ISIS förstör jesusstatyer och hånar kristna i belägrade kyrkor. Eller som de gör i kristna byar i västbanken där de beter sig som äckliga små ghettoungar som förstör och bränner andras hus, begravningsplats och religiösa monument:

https://www.youtube.com/shorts/eOM5F-0DiDY
https://www.vaticannews.va/en/world/news/2025-07/israel-west-bank-jewish-settlers-christians-palestinians-war.html
https://www.osvnews.com/christian-sites-under-attack-in-holy-land-as-violence-and-displacement-intensify/

Jag finner denna hat mot kristna i området intressant, då det inte kan justifieras av "hämnd" då kristna i området knappt någonsin krigat tillbaka eller begått terrordåd mot israeler. Kristna fungerar närmast som kontrollvariabel ifall israeler bara är blinda av hat pga muslimska terrordåd eller ifall de helt enkelt hatar allt som befinner sig utanför egna etniciteten.

Vad skulle hända ifall media skulle belysa denna hat mot kristna i högre grad i kristna västländer snarare än göra det till en "islamister mot judar" narrativ där du kan tycka att "båda är galna" eller "islamister orsakar problem i Europa så vi står bakom de hårdhänta israelerna som visar vägen"? Skulle ens hardcore sionister som KD fortfarande kunna stå bakom Israel ifall vi fokuserade på hur israelerna beter sig mot kristna i nyheterna?

Hur kommer det sig att kristna sionistiska "argumentet" om att Israel beskyddar kristna monument bättre än muslimer ens existerar därute? Lägg märke att till och med "jihadterroristerna" hezbollah levde sida vid sida med kristna byar i södra Libanon utan att någonsin gå runt med hammare och förstöra kristna monument eller håna kristna tron i kyrkor, innan IDF kom in med sina bulldozers.

Vad ligger bakom israeliska hatet mot kristna i området? Hur kommer det sig att en sådan hat bara måste manifesteras trots att den borde kosta Israel enormt mycket i PR-poäng i den redan förlorande kampen om västs sympatier?

Ifall vi ska vara ärliga är en kristen by eller kyrka värd mycket mera än 10 muslimska byar och moskeer för framgångsrik israelisk hasbara och ändå tycks man inte ta i beakande värdet att åtminstone låtsas vara vänligt inställda till kristna i området. Kan någon förklara beteendet?
Senast redigerad av Naknekejsaren 2026-08-14 kl. 12:40.
Citera
2026-08-14, 13:06
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag finner denna hat mot kristna i området intressant, då det inte kan justifieras av "hämnd" då kristna i området knappt någonsin krigat tillbaka eller begått terrordåd mot israeler. Kristna fungerar närmast som kontrollvariabel ifall israeler bara är blinda av hat pga muslimska terrordåd eller ifall de helt enkelt hatar allt som befinner sig utanför egna etniciteten.

Hur kommer det sig att kristna sionistiska "argumentet" om att Israel beskyddar kristna monument bättre än muslimer ens existerar därute? Lägg märke att till och med "jihadterroristerna" hezbollah levde sida vid sida med kristna byar i södra Libanon utan att någonsin gå runt med hammare och förstöra kristna monument eller håna kristna tron i kyrkor, innan IDF kom in med sina bulldozers.

Vad ligger bakom israeliska hatet mot kristna i området? Hur kommer det sig att en sådan hat bara måste manifesteras trots att den borde kosta Israel enormt mycket i PR-poäng i den redan förlorande kampen om västs sympatier?

Ifall vi ska vara ärliga är en kristen by eller kyrka värd mycket mera än 10 muslimska byar och moskeer för framgångsrik israelisk hasbara och ändå tycks man inte ta i beakande värdet att åtminstone låtsas vara vänligt inställda till kristna i området. Kan någon förklara beteendet?
Läser du inte dina egna källor?

Det står ju att de kristna byarna i gränsområdet, bombades eftersom Hizbollah använde dessa platser för att begå attacker mot Israel.

Israel behöver en buffert mellan sig själv själva och Hizbollah. I bufferten kan det inte bo människor som samarbetar med Hizbollah. Spelar ingen roll att de kallar sig kristna.
Israel claimed “Hezbollah has repeatedly used civilian homes and churches for its terror activities” and that in recent weeks, “it also fired toward Israel from the vicinity of the monastery compound in Yaroun.
IDF operations in the area targeted Hezbollah infrastructure while taking measures to ensure the monastery and other religious sites remained unharmed.”
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vet inte?
Vet däremot att din profilbild föreställer ett album från en dömd mördare och kyrkbrännare. Varför just det valet av avatar om du försvarar kristna? (albumet står i min vinylhylla också, snyggt konvolut)
Reagerade också på det, men lät bli att nämna det.
Märkligt val av musik och profilbild, för någon som ömmar så mycket för kristen tro och kristna byggnader.

Burzum är väl nazister också?

Det har självklart ingen relevans i denna tråd som enbart handlar om empati och sympati med troende kristna, och som absolut inte har som syfte att svartmåla judar eller Israel.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-08-14 kl. 13:13.
Citera
2026-08-14, 13:13
Medlem
(FB) Varför hatar och misshandlar israeler kristna?

(FB) Vatican News: Judiska kolonisatörer attackerar kristna invånarna i Taibeh (2025-07-10)
Citera
2026-08-14, 13:28
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Det är en fin tradition som är av kärlek och omsorg.
Inte hat.
Citera
2026-08-14, 13:56
Medlem
Citat:

Det blir svårare att hitta logik och rationalitet bakom Israels agerande för varje dag som går.
Det största misstaget vi gör är att se Israel som vilket västerländskt land somhelst som inte motiveras av religiös doktrin eller profetior.
Senast redigerad av Deballerur 2026-08-14 kl. 14:01.
Citera
2026-08-14, 14:14
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Det blir svårare att hitta logik och rationalitet bakom Israels agerande för varje dag som går.
Det största misstaget vi gör är att se Israel som vilket västerländskt land somhelst som inte motiveras av religiös doktrin eller profetior.
De dödar sina fiender var helst de befinner sig. De har en dödslista efter 7/10 som de prickar av rätt punktligt, kommer någon oskyldig emellan dör den också. De kommer inte att sluta innan siste man på den listan är död, oavsett var han gömmer sig. Rätt sunt, så hade jag också resonerat om jag var Nettan eller jude.
Citera
2026-08-14, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De dödar sina fiender var helst de befinner sig. De har en dödslista efter 7/10 som de prickar av rätt punktligt, kommer någon oskyldig emellan dör den också. De kommer inte att sluta innan siste man på den listan är död, oavsett var han gömmer sig. Rätt sunt, så hade jag också resonerat om jag var Nettan eller jude.

Du är också deras fiende .. även om du inte fattat det ännu.
Citera
2026-08-14, 14:22
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Du är också deras fiende .. även om du inte fattat det ännu.
Nej, jag har inte flugit in med skärmflyg, kört mc in och mördat, våldtagit och kidnappat deras söner och döttrar. Skulle jag husera en dödsmärkt terrorist så, då vore jag deras fiende och ett potentiellt mål ja. De kommer inte att sluta förrän det är klart, tro mig!
Senast redigerad av Onanikrem 2026-08-14 kl. 14:24.
Citera
2026-08-14, 15:06
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Läser du inte dina egna källor?

Det står ju att de kristna byarna i gränsområdet, bombades eftersom Hizbollah använde dessa platser för att begå attacker mot Israel.

Väldigt avsiktligt nämnde jag inget om bombningar för att undvika collateral-damage-argumentet.

Länkar till exempelvis israeliska terrorister som bränner kyrkor, bostäder och begravningar från 500-talet i den enda helkristna byn i Västbanken, nämner bulldozers som går in för att förstöra kristna monument i södra Libanon och IDF-soldater som slår sönder jesusstatyn med hammare, nämner israeler som spottar på kristna i Jerusalem.

Sa inget alls om bomber, utan tog bara exempel då israeler med full avsikt går in för att just förnedra, förstöra och terrorisera kristna.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2026-08-14 kl. 15:08.
Citera
2026-08-14, 15:42
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Väldigt avsiktligt nämnde jag inget om bombningar för att undvika collateral-damage-argumentet.

Länkar till exempelvis israeliska terrorister som bränner kyrkor, bostäder och begravningar från 500-talet i den enda helkristna byn i Västbanken, nämner bulldozers som går in för att förstöra kristna monument i södra Libanon och IDF-soldater som slår sönder jesusstatyn med hammare, nämner israeler som spottar på kristna i Jerusalem.

Sa inget alls om bomber, utan tog bara exempel då israeler med full avsikt går in för att just förnedra, förstöra och terrorisera kristna.
Av mig fetat.

Vilken kyrka tänker du på. Är det Kyrkan från 500-talet i Taybeh? För Taybeh är väl den enda helkristna byn på västbanken?
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-14 kl. 15:46.
Citera
2026-08-14, 16:08
Medlem
maktspels avatar
Citat:

Är det Israel som kör ut de kristna från de palestinska områdena? Varför är de så hårda mot kristna och inte mot muslimer? Den muslimska populationen har som bekant mångdubblats medan den kristna snart är borta.
Citera
2026-08-14, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Är det Israel som kör ut de kristna från de palestinska områdena? Varför är de så hårda mot kristna och inte mot muslimer? Den muslimska populationen har som bekant mångdubblats medan den kristna snart är borta.

Man föredrar att ha muslimsk dominans överallt. Kristen/västerländsk civilisation är ett större hot mot Israels imperium.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in