Citat:
Ursprungligen postat av
isthedark
Trans.
Det är pojkens egna fel
Förklarar har ett stort ansvar. Så dom borde o åtalas.
Sådan ska inte ha ngt barn
Du ska inte ha så starka åsikter när du skriver sämre än en 10-åring. Hur ska föräldrarna kontrollera att deras barn kör på fel sida av vägen menar du? Eller menar du att om 14-åringen varit några månader äldre och kört lovligt så hade det inte hänt? Paragrafryttare och analfabet är en obehagligt oskön kombination.
Citat:
Ursprungligen postat av
cordelia
Men gud vad obegripligt du skriver… varför inte läsa igenom innan du postar?
Om du menar att föräldrarna har ett stort ansvar håller jag helt med.
Se ovan, hur ska de gå tillväga? Var det hans egen moped? Vi körde mycket moped i mina kretsar från 10-12 år ca, de flestas föräldrar hade inte en aning. Ytterligare en erfarenhet är att några som körde först 15 år fyllda var hopplöst dåliga både på att hantera fordon och i fråga om trafikvett. Somliga ramlade när de parkerade mopeden, andra gjorde bakåtvolter med crossen på fritiden. Ytterligare en grupp hade am-körkort och skillnaden i den gruppen var precis lika yvig. Körförmåga är väldigt individuellt liksom mognad, men att kapa en kurva utan sikt på en grusväg i obygden är varken en åldersfråga eller ett föräldraansvar.
Även jag känner väldigt starkt för föräldraansvar, men baserat på vad som framgått i tråden är det inte applicerbart i detta fall.
En väldigt tragisk olycka har skett som konsekvens av att ibland blir det bara tokigt och fel. Människor gör oförklarliga saker ibland. Det är galenskap att hålla vänster i skymd sikt men det görs tyvärr av människor av alla åldrar i olika fordon, med olika behörigheter, även yrkeschaufförer.
Jag hoppas ändå det var med ungdomlig glädje i sommarens varma vindar, frihetskänslan tog överhanden för ett ögonblick och att det var fort över för den förolyckade. Hoppas även att bilföraren klarat sig bra, snart är på fötter igen och kan gå vidare. Fruktansvärd upplevelse för både bilisten och föräldrarna. De får leva med det här och pojken får inte njuta av friheten en varm sommardag igen.