2026-08-15, 08:55
Medlem
Tragisk olycka men det märks vilka som är stadsbor och skriver i tråden. Ute på landet framförs allt från traktorer, fyrhjulingar och alla möjliga fordon av minderåriga och utan behörighet och har gjorts i decennier.
Citera
2026-08-15, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbroe5
Tragisk olycka men det märks vilka som är stadsbor och skriver i tråden. Ute på landet framförs allt från traktorer, fyrhjulingar och alla möjliga fordon av minderåriga och utan behörighet och har gjorts i decennier.

Om du kör traktor på ett fält så finns inga krav på behörighet eller ålder. Om du kör traktor till eller från ett fält för att där utföra ett arbete med traktorn så finns inte heller några krav på behörighet eller ålder så länge det bara är "en kortare sträcka" på väg. Finns något gammalt domstolsutslag som konstaterade att 5 km var en kortare sträcka. Just traktorkörandet kan vara ok.
Citera
2026-08-15, 11:41
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:

Håller lite med dig där.
Grabbar på landet har alltid skruvat moppe och sen provkört med. Säkert ett intresse för många och så har det varit i alla tider.

En liten grusväg mitt ute på vischan… Vad skulle kunna hända liksom.
Man är inte ute i ” trafiken”

Det här är ju en tragisk olycka där båda parter var på fel plats vid fel tillfälle.
Förmodligen hade samma olycka skett även om grabben hade körkort på AM.

Visst ligger man längre till vänster när man kör på en smal grusväg och om det kommer en kurva. Nu var kurvan lite skarpare så den var dold dock…

Tragiskt att två unga liv raserades.
Citera
2026-08-15, 12:17
Medlem
Zyclone-Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu är utredningen klar, och bilföraren är friad från vårdslöshet i trafik.
Det visade sig att det var en frontalkrock där mopeden färdats i hög hastighet på fel sida vägen.
Så ditt inlägg åldrades inte så väl.
Han var ute tidigt och försvarade mopedföraren och hängde bilföraren.

Inte många rätt någonstans med den användaren.
Citera
2026-08-15, 14:31
Medlem
DennisOlofs avatar
@GrillTekniker aldrig kört på grusväg, haha du är rolig du.

Tror du inte att de flesta redan vet att det inte finns några filer på en grusväg, poängen med det jag skrev är att man ska ligga mer på sin "sida" om vägen så mycket som möjligt och inte på andra sidan. Kan hända man måste undvika hinder eller något annat men då saktar man ner farten ordentligt. Samma sak med blinda kurvor eller mycket dålig sikt, då kör man långsammare.

Är grusvägen mycket smal så ligger man nästan i mitten av vägen för det finns inte plats, då finns oftast mötesplatser (där folk numera inte stannar fast man ska) där man kan möta andra bilar. Man ska ändå ligga så mycket det går på sin sida av vägen och inte ha för vana att köra på fel sida bara för att det inte finns några filer.

Eftersom andra skriver att mopedföraren färdades på fel sidan av vägen, inte hade åldern inne, saknade AM-behörighet och körde antagligen tokfort så tror jag inte det spelar någon roll vad bilföraren gjorde. Det var kört från början liksom, han hade oturen att möta mopedföreran just där olyckan skedde, annars kanske inget hade hänt.
Citera
2026-08-15, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Eftersom andra skriver att mopedföraren färdades på fel sidan av vägen, inte hade åldern inne, saknade AM-behörighet och körde antagligen tokfort så tror jag inte det spelar någon roll vad bilföraren gjorde. Det var kört från början liksom, han hade oturen att möta mopedföreran just där olyckan skedde, annars kanske inget hade hänt.

Finns absolut inga verifierade uppgifter som säger att mopedföraren körde på fel sida vägen eller vilken hastighet han höll.

Det som finns är verifierade uppgifter (från polisen) om att föraren var under 15 år. Eftersom 15 år är gränsen för att få ta AM-behörighet (och förarbevis, för moped klass II), så kan han inte ha något av detta.

Blanda inte ihop dessa saker.
Citera
2026-08-15, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Finns absolut inga verifierade uppgifter som säger att mopedföraren körde på fel sida vägen eller vilken hastighet han höll.

Det som finns är verifierade uppgifter (från polisen) om att föraren var under 15 år. Eftersom 15 år är gränsen för att få ta AM-behörighet (och förarbevis, för moped klass II), så kan han inte ha något av detta.

Blanda inte ihop dessa saker.
Jag vet inte vad du kräver för att uppgifter ska vara "verifierade" men om du orkar gå till inlägg nr 36 och läser det så verkar det finnas uppgifter om att mopedföraren körde på fel sida. Och dom uppgifterna finns det källhänvisning till och är inte bara nått som plötsligt dök upp i tråden.
Citera
2026-08-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Jag vet inte vad du kräver för att uppgifter ska vara "verifierade" men om du orkar gå till inlägg nr 36 och läser det så verkar det finnas uppgifter om att mopedföraren körde på fel sida. Och dom uppgifterna finns det källhänvisning till och är inte bara nått som plötsligt dök upp i tråden.

Jag ber om ursäkt, jag hade fel på den punkten.
Citera
2026-08-15, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag ber om ursäkt, jag hade fel på den punkten.

Det är lätt att missa någon del när det finns många inlägg med mer eller mindre lösryckta påståenden och inslängda tyckanden uppblandat med fördomar.

Som jag förstår det så har en 14-åring kört moped på en liten grusväg med dålig sikt. Där har han i en skymd kurva kört på vänstersidan och krockat med en bil som höll sig någorlunda på rätt sida av vägen.
Vi vet inte vad det var för typ av moped
Vi vet inte vems moped det var
Vi vet inte om den var trimmad
Vi vet inte hur fort han körde
Vi vet inte om den var försäkrad
Vi vet inte om grabbens föräldrar hade nån som helst aning om vad som pågick

Hur som så dog en 14-åring och missade därmed resten av livet, vilket är tragiskt.
Senast redigerad av swordtoploughshare 2026-08-15 kl. 20:59.
Citera
2026-08-16, 16:02
Avstängd
Citat:
Och?
Vad har det med saken att göra..
Han har sug själv att skylla och föräldrarna har ett stort ansvar. Dom borde inte få ha ungar..
Citera
2026-08-16, 16:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Det är lätt att missa någon del när det finns många inlägg med mer eller mindre lösryckta påståenden och inslängda tyckanden uppblandat med fördomar.

Som jag förstår det så har en 14-åring kört moped på en liten grusväg med dålig sikt. Där har han i en skymd kurva kört på vänstersidan och krockat med en bil som höll sig någorlunda på rätt sida av vägen.
Vi vet inte vad det var för typ av moped
Vi vet inte vems moped det var
Vi vet inte om den var trimmad
Vi vet inte hur fort han körde
Vi vet inte om den var försäkrad
Vi vet inte om grabbens föräldrar hade nån som helst aning om vad som pågick

Hur som så dog en 14-åring och missade därmed resten av livet, vilket är tragiskt.
Trans.
Det är pojkens egna fel
Förklarar har ett stort ansvar. Så dom borde o åtalas.
Sådan ska inte ha ngt barn
Citera
2026-08-16, 16:59
Medlem
På en grusväg ute på landet så saktar man alltid ner före dolda kurvor och håller ut till höger, just för att det kan ske ett möte.
Att den döde inte hade ålder för att köra moped finns i denna artikel
https://www.ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/artikel/misstankt-avfors-efter-dodsolycka-i-vastermo/rxq2m72j
"– Olyckan inträffade på en grusväg, i en kurva där sikten var skymd. Bilisten körde på höger sida men fick möte med mopedisten på samma sida av vägbanan. Mopeden körde alltså på fel sida. "

Åldern på mopedföraren finns i annan artikel.

Jag reagerar på följande som skrivs i artikeln "Inget brott ligger bakom dödsolyckan." Vad med att underårig tillåts köra moped, dessutom kör "Vänstertrafik"? Där borde väl ungdomens föräldrar bli åtalade för det?

Sedan hur ser det ut för "20-åringen" som utsattes för "brottet"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in