2026-08-13, 20:08
Medlem
Helt sjukt hur TMA-bilar används för att rent ut sagt stjäla pengar.Den 13 augusti stod det 2 TMA-bilar på väg 77 bred väg stora vägrenar och ute på en åker hölls det på med kabelarbete alltså långt från någon trafik varför detta slöseri?Till slut så är det någon enskild som i slutändan får betala för detta kan förstå att de gör nytta ibland men inte när arbetet sker långt ut på en åker.Inta först gången jag ser detta när arbetet inte ens berörtrafiken.
Citera
2026-08-14, 17:39
Medlem
När det arbetas på och precis intill en väg så skall det vara bra skydd för de som utför arbetet.
Vad kostar det samhället när någon blir påkörd? Ett liv går till spillo o vägen stängs av helt i flera timmar, vad kostar det tror du?

Hade folk skött sig på vägen och saktat ner till 30 km/h när de ser en arbetare, då hade det här inte behövts.
Det är inte roligt att stå på vägen och ha lastbilar som far förbi i 90 km/h en meter från din rygg.

Skall inte en arbetare kunna vara skyddad i sin arbetsmiljö?
Om det kostar "för mycket" så är det bättre att riskera deras liv?
Huvudsaken är att man sparar pengar. Eller hur resonerar du?
Citera
2026-08-14, 21:56
Medlem
TMA-bilar anser jag vara befogat vid bärgningar och dylika arbeten. Men absolut tycker jag det känns rätt meningslöst att betala 3 gubbar i varsin lastbil för att agera i princip vägskyltar för att varna om vägarbete några hundra meter längre fram när den stillastående bilkön redan sträcker sig ett par kilometer innan den första TMA-bilen. Men det är väl reglerat hur arbeten ska utföras utan att någon särskild hänsyn tas till de faktiska omständigheterna. Klassisk myndighetsineffektivitet.

Av erfarenhet kan jag konstatera att förarna av dessa fordon, trots deras förkärlek till att gnälla på andra trafikanter i tidningar och sociala medier, inte sällan själva kör som krattor i trafiken. Jag har själv fått väja för en av trafikverkets vägassistansbilar när denna gled ut i min fil på motorvägen eftersom föraren satt med blicken så djupt försjunken i sin mobiltelefon att han glömde av att vrida på ratten när vägen svängde. En annan gång bevittnade jag en TMA-bilsförare som hade så bråttom ifrån vägarbetet till ett närliggande café för att ta en fika med sina kollegor att han inte hade tid att sakta in för en ryttare på häst. Hastighetsgränsen är 60km/h och det tror jag höll han sig under faktiskt... Och han höll nog ut säkert en 1,5m i sidled... (buffertzon kanske det kallas i branchen)
Citera
2026-08-20, 13:26
Medlem
Jag hoppas att det är dryga böter för alla som kör in i en TMA bil som täcker den enorma kostnaden TMA bilar kostar.

Läste precis en artikel om någon som hade fått en räkning vid bärgning på 6500:- för att TMA bil behövdes för säker bärgning.

Sen när man gör arbeten på fasta platser under en kortare tid måste det fan vara billigare att droppa av skyltar och sen däckvallar, känns som man använder TMA lite väl ofta.
Senast redigerad av Rabiate Runar 2026-08-20 kl. 13:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in