2026-08-16, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Tesen som @zikaboo verkar vilja driva är att redan för 20 år sedan var det känt att räckena på bron misslyckas med att leverera säkerhet.

Något som är verkligt intressant i artikeln är de döda länkarna. Aftonbladet lägger alltså ut material på extern server (Amazon?) som inte lyckas behålla grejerna kvar uppe att läsa.

Vid olyckan 2005 fanns det öht inget mitträcke!
Citera
2026-08-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Vid olyckan 2005 fanns det öht inget mitträcke!

Väghållaren ansåg det.

Där fanns en "mittbarriär" som inte ens nådde navföljarhöjd. Syns bättre på Dagens Nyheters bild från händelsen.
Det är den lilla "kantstenen" som en av poliserna står på...

https://www.dn.se/sthlm/en-omkom-i-olycka-i-centrala-stockholm/

Notera att 2005 så är Nollvisionen som begrepp 10 år gammal (antogs av Riksdagen 1997) och räckesstandarden likaså.
Redan då var nivån på mötesseparation otillräcklig.
Citera
2026-08-16, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Där fanns en "mittbarriär" som inte ens nådde navföljarhöjd.

De där låga mittbarriärerna var populära på den tiden, och ansågs vara bättre än inget.

När jag på 90-talet körde postbil på STH City var det nästan varje vecka nån bil som hade fastnat över de låga barriärerna, speciellt ofta när snö låg packad emot dem.
Citera
2026-08-16, 21:13
Medlem
Bjurras avatar
Jag mejlade Stockholms gatukontor runt 2005 (tror det var innan olyckan) och ifrågasatte hur man kunde ha så hög hastighetsgräns i kombination med uselt mitträcke.

Jag fick till svar att sträckan var under utredning.

Som cyklist eller mc-förare behövs ganska höga räcken på broar. Det verkar saknas insikt eller budget.
Citera
2026-08-16, 21:59
Medlem
XO44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janedoh
Personerna i just denna olycka föll ner på en arbetsplats. Även det är anmärkningsvärt gällande säkerheten.
Flög dom alltså över vägräcket? 😮
Citera
2026-08-17, 10:21
Medlem
Vet vi vilka de inblandade är ännu? Mannen borde väl bli lagförd på något sätt trots sin medvetslöshet?
Citera
2026-08-18, 17:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Höjdes från 50 till 60 km/h på den bron för en del år sedan. Kanske inte helt lyckat?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nu-sanks-hastigheten-runt-om-i-stockholm

60 är ok så länge folk håller det.
Citera
2026-08-18, 19:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
60 är ok så länge folk håller det.
Jag tycker inte hastigheten på bron är något problem om man håller det som du skriver, ingen hastighetsgräns gör någon nytta om folk tokkör och kör över sin förmåga.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in