2026-08-15, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Nej, den vanligaste dödsolyckan (samt även den vanligaste olyckan med allvarlig skada) på MC är singelolycka.

SMC har statistiken: https://www.svmc.se/opinion/statistik/olyckor-med-mc/

Tack för den. Den var intressant.
Citera
2026-08-15, 23:01
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du missade kanske att föraren är misstänkt för grovt vållande till annans död?

Man behöver väl inte vara kriminell för att vara misstänkt för grovt vållande? Det kan räcka med att man bedöms ha varit oaktsam.
Citera
2026-08-16, 00:09
Medlem
Personerna i just denna olycka föll ner på en arbetsplats. Även det är anmärkningsvärt gällande säkerheten.
Citera
2026-08-16, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Nej, den vanligaste dödsolyckan (samt även den vanligaste olyckan med allvarlig skada) på MC är singelolycka.

SMC har statistiken: https://www.svmc.se/opinion/statistik/olyckor-med-mc/

Intressant statistik. Det förvånar mig att antalet MC i trafik mer än fördubblats mellan 1998 och 2025. I min värld var MC mer populärt på 90-talet än nu.
Citera
2026-08-16, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Intressant statistik. Det förvånar mig att antalet MC i trafik mer än fördubblats mellan 1998 och 2025. I min värld var MC mer populärt på 90-talet än nu.
Jag tänker att det var boomers som hade MC-körkort (för att man fick det automatiskt på deras tid) som började gå i pension och köpte en MC. Eftersom de max hade två tre lektioner i kroppen och lite sladdande på grannens MC 1969, så sade det snabbt pang och de försvann.
Citera
2026-08-16, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Jag tänker att det var boomers som hade MC-körkort (för att man fick det automatiskt på deras tid) som började gå i pension och köpte en MC. Eftersom de max hade två tre lektioner i kroppen och lite sladdande på grannens MC 1969, så sade det snabbt pang och de försvann.

Den detaljen spelar säkerligen in.

Den som tog B-behörighet fram till och med juni 1976 fick automatiskt A-behörighet på köpet.

Rimligen borde det innebära att i juni 1976 så hade nära 100% av sveriges motorcyklister aldrig tagit en enda MC-lektion. Undantaget är de som tog körkort för lätt motorcykel vid 16 års ålder. Av olika anledningar tror jag att det var fler som tog körtkort för lätt MC vid den tiden än idag, men i sammanhanget spelar det inte så stor roll.

Den här gruppen är långt ifrån utdöd! De yngsta med detta "gratiskörkort" är faktiskt bara 68 år gamla.

Att en gradvis större andel av sveriges motorcyklister faktiskt tagit ett MC-körkort borde förklara en hel del av den långsamt men bestämt sjunkande andelen som dör i MC-olyckor. Inte minst med tanke på att en av de största bidragande orsakerna till olyckor på MC är att föraren inte har något MC-körkort. Kring 30% av alla dödsolyckor varje år är av den typen.
Citera
2026-08-16, 09:46
Medlem
Citat:

Det är just sådan statistik som är viktigt att ha som fond när man diskuterar MC-olyckor, och dessutom intressera sig lite för vem som kör ihjäl sig.

När man får höra snacket efteråt från kompisar är det inte ovanligt att få höra att det "bara var en tidsfråga" eller att det hänt incidenter redan tidigare - men inga lärdomar dragits.

Trist.
Citera
2026-08-16, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janedoh
Personerna i just denna olycka föll ner på en arbetsplats. Även det är anmärkningsvärt gällande säkerheten.
Transportstyrelsen och Riksdagen skiter totalt i mc när man utformar trafiksäkerhet. Räcket här var lika lite avsett att fånga/skona mc-förare/passagerare som räcken och vajerräcke längs våra vägar är gjorda för att skona dem som färdas med mc. Blir man inte strimlad så blir man halshuggen eller som här ihjälslagen av det kraftiga våldet när färden väl plötsligt stannar. Även om det plötsliga stoppet oftast är det värsta så hade man kunnat förebygga många allvarliga skador och dödsolyckor genom att utforma räcken/vajerräcke för motorcyklister. Detta har man dock valt bort fastän det finns väldigt bra lösningar!
Senast redigerad av KamratBlue 2026-08-16 kl. 10:22.
Citera
2026-08-16, 10:21
Medlem
Dumdrygs avatar
Han kan ju ha gjort något tvärt filbyte som passageraren inte var med på och så började motorcykeln wobbla.
Om hon inte var med på svängen och lutade sig åt andra håller istället så kan han ju ha tappat balansen.
Citera
2026-08-16, 10:50
Medlem
Citat:

Man kan väl konstatera atr när bilen gjorde sitt intåg för var man på 70 talet så blev MCn lite low class:

1950-talet~313 000 (Toppnotering 1954)Folkhemshojen: MC:n var det primära pendlingsfordonet innan bilen blev billig och tillgänglig för alla.

1960-talet~100 000 (Snabbt sjunkande)Bilboom: Personbilar tog över marknaden helt. Motorcykeln betraktades under en period som omodern.

1970-talet~45 000 – 50 000Historisk bottennotering: MC-beståndet nådde sina lägsta nivåer. Fordonet övergick till att bli en ren hobby.

1980-talet~100 000Återhämtning: Intresset för MC som livsstil vaknade till liv igen, framför allt med japanska modeller.

1990-talet~150 000Stabil tillväxt: Marknaden växte stadigt och medelåldern på förarna började sakta att stiga.

2000-talet~250 000 (2004)Mc-boomen: En kraftig återhämtning där antalet påställda motorcyklar ökade dramatiskt.

2020-talet~315 000 – 340 000Hobby för 50+: Beståndet matchar eller passerar 1950-talets rekord. Det drivs i dag av en äldre generation med stabil ekonomi.
Citera
2026-08-16, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Han kan ju ha gjort något tvärt filbyte som passageraren inte var med på och så började motorcykeln wobbla.
Om hon inte var med på svängen och lutade sig åt andra håller istället så kan han ju ha tappat balansen.

Det där låter som något en skrupulös förare som fuckat upp ordentligt skulle säga när han fått reda på att det enda vittnet som vet vad som hände här dött.
Citera
2026-08-16, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg

Jag har inte koll på statistiken, men man brukar säga att män mellan 18-25 är de bilförare som råkat ut för flest dödsolyckor och jag tror knappast det finns anledning att tro något annat när det gäller MC. Självklart har många som fick MC-kortet ”på köpet” kört ihjäl sig när de skaffade MC i pensionsåldern, men den typen av förare är - till skillnad från unga män - inga fartdårar och att fart dödar är närmast en naturlag i de här sammanhangen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in