2026-08-15, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Va ?

Var det 20 meter högt, plus den rörelseenergi som man har när motorcykeln drar in i räcket. Att båda inte avled direkt är ett mirakel, nu kanske den andra också avlider pga interna skador, blödningar etc. Sedan så klarar man sig bättre med skydd på men sannolikheten att man klarar sig från ett fall på 20m är mycket liten.

Jag undrar lite hur det gick till, för inte kan jag tänka mig att man lutar sig mycket på motorcykeln och kör fort där det är kurvor och man vet att det är högt upp. Tänk om det händer något som det gjorde i detta fall.

Var det sporthoj eller ?

Läste någon som skrev i nån mc-grupp på Facebook att det rörde sig om en 4-hjuling, men nu hittar jag inte inlägget längre tyvärr.
Citera
2026-08-15, 01:23
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zikaboo
Nytt offer på ”dödens bro” känd för trafikanter som kraschar i mittbarriär och flyger över till andra siden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oR3pKa/nytt-offer-for-dodens-bro
Artikeln är från 2005.
Citera
2026-08-15, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Artikeln är från 2005.

Tesen som @zikaboo verkar vilja driva är att redan för 20 år sedan var det känt att räckena på bron misslyckas med att leverera säkerhet.

Något som är verkligt intressant i artikeln är de döda länkarna. Aftonbladet lägger alltså ut material på extern server (Amazon?) som inte lyckas behålla grejerna kvar uppe att läsa.
Citera
2026-08-15, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Men snälla nån fattar du inte att det handlar om nån kriminell tuffing på sporthoj som säkert kört en bra bit över 100? För dessa spelar det ingen roll om det är 50 eller 60.

Kriminell tuffing? Kan det inte bara vara en normal hoj-älskare som körde för fort?
Citera
2026-08-15, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Höjdes från 50 till 60 km/h på den bron för en del år sedan. Kanske inte helt lyckat?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nu-sanks-hastigheten-runt-om-i-stockholm
Det är 50 i kurvorna som går ner mot klarastrandsleden.
Citera
2026-08-15, 11:53
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kvinna-dod-efter-motorcykelolycka-pa-centralbron

Mannen vårdas fortfarande på sjukhus och misstänks för grovt vållande till annans död. Vad kan ha hänt? Körde han för fort?
Tänkte på det här med olyckor med MC där folk avlider eller blir skadade

Jag börjar ju bli till åren men har aldrig läst så många olyckor med MC i år 2026 det är nästan 2 i veckan eller en i veckan sedan i våras och säsongen är inte slut än

Vad är förklaringen? Är oroväckande många
Citera
2026-08-15, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili

Jag börjar ju bli till åren men har aldrig läst så många olyckor med MC i år 2026 det är nästan 2 i veckan eller en i veckan sedan i våras och säsongen är inte slut än

Den vanligaste dödsolyckan är när en bil kör ut från en utfart mitt famför hojen och mc:n far in i sidan på bilen. Gissar att det beror på att bilisterna kör med mindre marginaler pga sänkta hastighetsgränser.
Citera
2026-08-15, 12:09
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 68SuperBee
Den vanligaste dödsolyckan är när en bil kör ut från en utfart mitt famför hojen och mc:n far in i sidan på bilen. Gissar att det beror på att bilisterna kör med mindre marginaler pga sänkta hastighetsgränser.
Kan vara så

Det kanske kommer statistik om dom olyckorna i höst hittar inte någon direkt tråd som tar upp det men det kanske kommer
Citera
2026-08-15, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili

Det är inte fler än vanligt. I snitt, de senaste 10 åren, har 35 personer/år avlidigt i MC-olyckor. Antalet sjunker gradvis hela tiden och har gjort det i 30-40 år nu, både absoluta tal och sett till antalet registrerade motorcyklar i landet.

I år är antalet just nu 23 om jag räknat rätt. Och då har jag räknat in en mopedförare som dog på en grusväg i Eskilstuna för några dagar sedan.
Citera
2026-08-15, 12:37
Medlem
Citat:

Nej, den vanligaste dödsolyckan (samt även den vanligaste olyckan med allvarlig skada) på MC är singelolycka.

SMC har statistiken: https://www.svmc.se/opinion/statistik/olyckor-med-mc/
Citera
2026-08-15, 13:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimzon
Kriminell tuffing? Kan det inte bara vara en normal hoj-älskare som körde för fort?

Du missade kanske att föraren är misstänkt för grovt vållande till annans död?
Citera
2026-08-15, 17:33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Det stämmer inte.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/lista-sa-sker-dodsolyckorna-pa-motorcykel

Korsningsolyckor är också vanliga men inte vanligast. Och ofta är motorcykelns höga fart i förhållande till hastighetsgränsen en faktor vid korsningsolyckor. Andra trafikanter hinner inte uppmärksamma en idiot som kommer 150. Sen har vi förstås även massa halvsovande zombies som kör bil, men tar man inte hänsyn till det när man kör hoj kommer man inte leva länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in