2026-08-13, 15:15
Medlem
Offerviljas avatar
Den 23 augusti kommer det på kanalen Forum Sverige att äga rum en partiledardebatt där partiledare från åtta olika partier utanför riksdagen kommer att delta. En av dem är Gustav Kasselstrand från Alternativ för Sverige. Vet ni vilka de andra partiledarna kommer att vara?

https://www.youtube.com/shorts/kHBcozshb-A

Det här känns ju otroligt intressant. Vilka är era tankar inför den här debatten?
Citera
2026-08-13, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Den 23 augusti kommer det på kanalen Forum Sverige att äga rum en partiledardebatt där partiledare från åtta olika partier utanför riksdagen kommer att delta. En av dem är Gustav Kasselstrand från Alternativ för Sverige. Vet ni vilka de andra partiledarna kommer att vara?

Det här känns ju otroligt intressant. Vilka är era tankar inför den här debatten?
Känns jätteintresant och som något vilket fattas i svensk politisk debatt.

Ska absolut kolla upp.
Citera
2026-08-13, 16:36
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
kanalen Forum Sverige
Jag söker och söker efter den kanalen men hittar inget?
Citera
2026-08-13, 16:43
Avslutad
Citat:

Låter som samma sorts event som foliehattarna ägnade sig åt under pandemin.
Citera
2026-08-13, 16:46
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag söker och söker efter den kanalen men hittar inget?
Gustav Kasselstrand verkar nog ha råkat säga fel i sitt Youtube-klipp. Kanalen som partiledardebatten kommer att äga rum på heter nog inte Forum Sverige, utan Sveriges Forum.

https://www.youtube.com/@SverigesForumJoelNylander/featured
Citera
2026-08-13, 17:17
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Fullständigt ointressant och slöseri på min tid som jag hellre lägger på något mer meningsfullt!
Citera
2026-08-13, 17:18
Medlem
Varför lyssna på ett parti som ändå inte kan göra något åt situationen?
Citera
2026-08-13, 18:26
Medlem
När var senast vi hade nån sån här stor debatt mellan småpartierna? Jag minns när jag var förstagångsväljare (2006) och såg Aschbergs program på TV3 (där högar av olika småpartier debatterade med varann: Nationaldemokraterna, Kvinnokraft, Piratpartiet, Nordisk Union, Liberala Partiet mm)

Det var ju uppenbart oseriöst i grunden och "trash TV" (men vad ska man förvänta sig med Robban Aschberg liksom?)

Det här kanske är lite mer "sofistikerat"?
Citera
2026-08-13, 20:51
Avslutad
Detta låter mycket intressant. Jag hoppas att Allard kommer att medverka.

Längtar redan!
Citera
2026-08-13, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Fullständigt ointressant och slöseri på min tid som jag hellre lägger på något mer meningsfullt!

Å nej. Kommer debatten ens att kunna genomföras nu när du tagit sådant tydligt avstånd?
Citera
2026-08-13, 22:11
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Å nej. Kommer debatten ens att kunna genomföras nu när du tagit sådant tydligt avstånd?

Det hoppas jag den gör, det finns så många förvirrade själar där ute som kan ha nytta av den!
Citera
2026-08-13, 22:47
Medlem
Förr kunde man känna av tydligt ett halvår eller mer i förväg att valet närmade sig, debatten kring olika frågor var igång och det diskuterades både i media och ute bland vanligt folk hur valet skulle komma att bli, vilka frågor som behövde få utrymme, partiernas manövrerande, framtiden efter valet osv. Men på senare år har "den aktiva perioden" inför valert kortats ner till bara ett par tre månader. Det här var påtagligt redan 2022, då såg jag det delvis som en konsekvens av att kriget i Ukraina "sög allt syre ur luften" för media och trängde ut förspelet till valet (även om politikerna i flera partier nog inte hade något emot det) men nu framstår det som en mer långsiktig förändring. Vi haer fått det som i England, där valkampanjerna av tradition bara varar en kort,intensiv period på tre-fyra veckor och sedan efter valdagen låser politikerna dörrarna om sig igen.

Man håller folkliga opinioner utanför, och försöker avgöra sina val på svepande kampanjer, lösa löften, skandaler och taktik. Jag tycker det är beklagligt, men uppenbarligen vill både många politiker och deras kompisar i media ha det så här (medialiseringen av politiken och maktkoncentrationen inom mediesektorn är naturligtvis viktiga orsaker till förändringen).
Senast redigerad av HepCat-X 2026-08-13 kl. 22:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in