2026-08-13, 15:13
Medlem
Upplyftens avatar
Nu har den första kullen Gen Alpha precis avslutat grundskolan och ska gå vidare till nya äventyr , d.v.s. Gymnasiet

Såhär beskrivs Gen A generellt:

Världens största och första generation som inte känner till en existens utan uppkoppling . Många har suttit med en iPad som barnvakt långt innan dagis.

Har fått ta emot en hel del skit och skäll som den första som tidigt förvärvat koncentrationssvårigheter genom en digital pry och klarar endast kort tid att djupfokusera på skoluppgifter i klassrummet och ute i samhället

Överstimulerat av konstant digitalt brus vilket gör det svårt att överhuvudtaget vara närvarande "offline" , speciellt när det inte finns några belöningar att få .

Är det orättvisa beskrivningar av Gen A ? Stämmer bilden av en psykologisk typ som "knarkar" digitalt brus för att få ständiga dopaminfixar och är demonstrativt ointresserat av allt annat .
I år börjar Gen A Gymnasiet

Vad är era erfarenheter. Kan man nyansera bilden
Senast redigerad av Upplyften 2026-08-13 kl. 15:17.
Citera
2026-08-13, 17:01
Medlem
Stark-Senaps avatar
Med tanke på hur gen z är vågar man inte tänka på hur dessa skulle bli på arbetsmarknaden

Till dess får vi hoppas maskiner och AI tagit över!
Citera
2026-08-13, 19:17
Medlem
bo-jerrys avatar
Jag är mer orolig över framtiden för dom som fyllt 50 nu. Ungdomar klarar sig
Citera
2026-08-14, 00:25
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag tycker man ser tydligare att de värderar mänsklig interaktion i skenet av allt digitalt. Människans aktiviteter har blivit "meta" och aktiviteter generellt blir nästan rekreationellt. "Oj har en människa gjort det?" blir ett lager på saker.

De är mer "basic" överlag då de förlitar sig på att teknologin står för det djupa sökandet. Vissa av dem ifrågasätter vitsen med att ens kunna massor med saket. Det är en viss intellektuell lättja kring ai.

De går samtidigt mycket efter en egen kompass. Jag tror att det helt enkelt är deras sätt att filtrera det påtagliga informationsflödet. Förr kanske man sökte mer efter saker men nu är det nästan det omvända där de måste filtrera och ignorera.

Integritet och genuinitet verkar vara ångestladdat och svårt för dem att greppa. Äldre upplever dem nog som ohämmade, gränslösa och obrydda i vissa situationer. Troligen är detta också litet av en bieffekt av ai. De exponeras ju för alla möjliga saker visualiserat. Så en ambivalens eller immunitet kring det man ser och hör byggs omedvetet upp.
Citera
2026-08-14, 14:43
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Jag tycker man ser tydligare att de värderar mänsklig interaktion i skenet av allt digitalt. Människans aktiviteter har blivit "meta" och aktiviteter generellt blir nästan rekreationellt. "Oj har en människa gjort det?" blir ett lager på saker.

De är mer "basic" överlag då de förlitar sig på att teknologin står för det djupa sökandet. Vissa av dem ifrågasätter vitsen med att ens kunna massor med saket. Det är en viss intellektuell lättja kring ai.

De går samtidigt mycket efter en egen kompass. Jag tror att det helt enkelt är deras sätt att filtrera det påtagliga informationsflödet. Förr kanske man sökte mer efter saker men nu är det nästan det omvända där de måste filtrera och ignorera.

Integritet och genuinitet verkar vara ångestladdat och svårt för dem att greppa. Äldre upplever dem nog som ohämmade, gränslösa och obrydda i vissa situationer. Troligen är detta också litet av en bieffekt av ai. De exponeras ju för alla möjliga saker visualiserat. Så en ambivalens eller immunitet kring det man ser och hör byggs omedvetet upp.

Du som verkar insatt ...

Man har ju följt en del personliga anekdoter av lärare ( visserligen från USA , oklart om det hade fungerat i sverige) som vittnar om Gen Alpha .
Den här tänkte jag på : https://www.youtube.com/watch?v=2c5S_G4HNaE&t=346s

Nu är ju alla väldigt unga lärare , och helt naturligt har de ingen annan generation att jämföra med . Är det verkligen såhär i Sverige och Europa också ?

Mycket av det som beskrivs var ganska vanligt i svenska grundskolan också förr ( i 30-40 år perspektiv). Klasser som hade en knepig dynamisk sammansättning av översnälla lärare och elever som testade lärarens gränser. Lite mer ovanligt då kanske men på pricken likt samma problem med Gen A idag.
Senast redigerad av Upplyften 2026-08-14 kl. 15:04.
Citera
2026-08-14, 14:52
Medlem
trickydicks avatar
Dom är nykterister och ickerökare, men kan partyknarka och snusa. Pojkarna röstar på KD, SD M eller AFS. Flickorna Röstar på Mp,V eller S.
Citera
2026-08-14, 15:06
Medlem
Queutards avatar
En genuint porrskadad generation.

Söndercurlade, kan inte ens gå utanför dörren utan att ha päronen i släp.

Fetare än alla tidigare generationer i världshistorien, destinerade till sjukdom.

Den generation som får ta smällen för tidigare generationers woke, massinvandring och krigsäventyr i Europa.
Citera
2026-08-17, 21:06
Medlem
Stirrigheten började tidigare.
(Jag säger INTE att alla blir så här, men det är mycket svårt för barn och dagispersonal att undvika det.)
Då jag började skolan på stenåldern, kunde jag peka ut baseat på uppträdandet (=bråkiga och okoncentrerade) vilka som hade gått på dagis. (Hade fel på en. Även dåliga hemmamiljöer kan ge samma effekt. Jag var mycket lillgammal och tänkte en massa redan från jag var 3 år. Då jag var 10 sa jag då andra pratade om fråga chans sa jag allvarligt: "Äh! Larvigt. Det är inte juridiskt bindande." Hade flickvän redan som 4-åring, vilken min syster är döpt efter.)
Då fanns inte en massa ADHD som det kallades senare.
Senare blev det mycket vanligare med dagis och mycket vanligare med stirriga barn...
Sedan blev det ännu värre då stirriga dagisbarn växte upp och blev föräldrar med barn på dagis så då blev det stirrig miljö för de barnen både på dagis och hemma...

Senare kom mobilerna och sedan smartphones, som gjorde det ännu värre.
De började komma redan innan Gen A.

- - -
En sak som gjort det ännu värre är att många föräldrar, från då dagis blev vanligt, gjort barn skadade genom:
/försummelse, lägger inte tid på att umgås med sina barn.
/En del av dem vet det och "köper" barnen genom att skämma bort barnen EKONOMISKT, fast det barnen vill ha av föräldrarna är TID. Innan de blir tonåringar och redan blivit störda alltså.

/En annan störningskategori är föräldrar, som skämmer bort barnen genom för mycket CURLING, vilket är minde dåligt än de andra två, men även de riskerar att skapa barn, som inte tar ansvar som vuxna, t ex vill ha "medborgarlön" så de slipper jobba... Kommer inte ihåg när det blev ett vanligt problem, men långt innan smartphones. Det finns i alla fall sådana "barn" som nu är nära 40 år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in