Citat:
Ursprungligen postat av
EttTillKonto2
Vad har detta med empati att göra? Om någon himlar med ögonen och säger att mina åsikter är korkade så ger jag svar på tal. Jag lägger mig inte i fosterställning i duschen och storgråter. Ditt inlägg insinuerar ju att kvinnor ska behandla mäns åsikter med silkesvantar för annars blir de ledsna.
Hur läser du in det i vad jag skrev? Jag skriver ordagrant att jag inte har några problem att utmana en sådan grej som Niklas säger.
Hur som helst. Min uppfattning är att Amanda hade svårt att sätta sig in i och förstå Niklas perspektiv. Det är något man kan göra utan att nödvändigtvis sympatisera med honom. Men att förstå någons känslor faller under själva definitionen av empati. Och det reagerade jag på, då hon tidigare beskrev sig själv som just ”väldigt empatisk”. Det blir helt enkelt ironiskt lustigt i lägen då hon har svårt att förstå andras perspektiv.
Sedan kan du såklart göra en annan bedömning kring Amandas empatiska förmåga. Men då är det där vi är oense. Inte kring huruvida empati är relevant för vad jag skriver. För det är det.