2026-08-13, 12:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Närmar mig 60 och det där med att man utvecklas beror mycket på en själv.
Fysiskt börjar man märka saker, blev tvungen att börja använda terminalglasögon strax efter 40, idag märks det att man inte är så smidig och man blivit mer bekväm, så det blir hotel i stället för tält och bil i stället för moppe när man upplever Grekiska öar.
Mentalt utvecklas man hela tiden, märker inte så mycket av det mer än att man har bredare erfarenhet, vilket underlättar då man lättare kan förstå vilka frågeställningar som är viktiga.
Att du fått bättre fysik efter 35 beror nog mest på att du tränar och äter bättre jämfört med innan.
Tyvärr är detta tidsbegränsat, efter 40 kommer din fysiska förmåga dala, även om du kan hålla upp fysiken med rätt träning och föda men du kommer så sakteliga att dala.
Men man skall alltid försöka att utvecklas.
Sen kommer åldern att hinna ifatt dig, vi kommer alla dö förr eller senare. Men många kan leva bra en bit efter 80 om du utmanar sig själva.
Synen har jag fått sänka min styrka, kan det vara så att vi når vår mognad vid den åldern??
Citera
2026-08-13, 13:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Psyskiska, fysiska peaken är väl runt 38 år.
Har inte man hört att vi blir färdigutvecklade senare typ 25 än kvinnor som är runt 20?

Peak vid senare tillfälle visste jag inte om faktiskt kanske det jag går igenom.
Citera
2026-08-13, 13:46
Medlem
triptykens avatar
Jag tycker det men att det har med lynnet att göra tror jag? Man ger inte upp lika enkelt, man kan tajma sig bättre och vet vart gränsen faktiskt går och vilka gränser man kan ta sig över utan problem.

Springa är ett dundrande exempel, jag kunde nog ha skitit i allt några meter in när jag var 25 men nu som medelålders så vet jag vad jag kan göra, att även om det är jobbigt nu så är det trevligt sen osv. Samma med all träning.
Citera
2026-08-13, 15:00
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Självklart gör man det, vore ju förskräckligt om man inte kunde det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in