2026-08-13, 04:18
Avstängd
En fråga till alla män där ute över 30+ men har ni känt att ni "utvecklas" på nåt sätt?

Jag är över 35 och man har alltid läst att det går nedför vid den åldern men jag känner mig piggare och starkare än när jag var 25

Några exempel som chockerade mig var ute och sprang en runda där när jag var 25 orkade inte men nu orkar hela vägen, min uthållighet är högre.

Lyfte tyngre vikter som jag aldrig kunde förr

Mitt sinne är mer skarpt på nåt sätt där jag kan fokusera bättre och är mer snabb tänkande när jag löser saker.

Musklerna känns mer definierade på nåt sätt härdade och bättre kontroll

Går vi män igenom en annan stadie i vår utveckling som jag inte vet om eller bör jag vara orolig?
Senast redigerad av BENSINO 2026-08-13 kl. 04:23.
Citera
2026-08-13, 04:25
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
En fråga till alla män där ute över 30+ men har ni känt att ni "utvecklas" på nåt sätt?

Jag är över 35 och man har alltid läst att det går nedför vid den åldern men jag känner mig piggare och starkare än när jag var 25

Det finns de som slutar utvecklas när de är 16. Exempelvis gäller detta pundare den dag då de tar sin första sil.

Vettiga människor slutar aldrig lyssna på input och eftersträva ytterligare förfining. Ingen är perfekt men om man strävar mot perfektion kommer man bli enormt mycket bättre än om man inte ens försöker.

Sedan vet jag inte om du pratar om något speciellt område? Träning? Ja men det beror på testosteron. Om testosteronnivån börjar falla pga ålder, kan du bara börja ta tillskott. Själv är jag sannolikt äldre än du, men är troligtvis starkare än när jag var 18.
Citera
2026-08-13, 04:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det finns de som slutar utvecklas när de är 16. Exempelvis gäller detta pundare den dag då de tar sin första sil.

Vettiga människor slutar aldrig lyssna på input och eftersträva ytterligare förfining. Ingen är perfekt men om man strävar mot perfektion kommer man bli enormt mycket bättre än om man inte ens försöker.

Sedan vet jag inte om du pratar om något speciellt område? Träning? Ja men det beror på testosteron. Om testosteronnivån börjar falla pga ålder, kan du bara börja ta tillskott. Själv är jag sannolikt äldre än du, men är troligtvis starkare än när jag var 18.
Ja men i alla områden känner jag mig bättre på nåt sätt än när jag var 25 vilket är konstigt borde jag inte känna mig sämre i nåt område?

Jag är inte en perfektionist heller bara en observation, jag välkomnar kritik om jag ser hur den kan utveckla mig.
Citera
2026-08-13, 04:42
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ja men i alla områden känner jag mig bättre på nåt sätt än när jag var 25 vilket är konstigt borde jag inte känna mig sämre i nåt område?

Jag är inte en perfektionist heller bara en observation, jag välkomnar kritik om jag ser hur den kan utveckla mig.

Du kanske hade problem med självförtroendet när du var yngre? Det är snarare regel än undantag. Eller så tillhör du helt enkelt den vettiga andelen av befolkningen som ständigt jobbar på att förbättra dig. Isåfall är det inte konstigt om du faktiskt har lyckats och ÄR bättre på allt nu, jämfört med förr.
Citera
2026-08-13, 04:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Du kanske hade problem med självförtroendet när du var yngre? Det är snarare regel än undantag. Eller så tillhör du helt enkelt den vettiga andelen av befolkningen som ständigt jobbar på att förbättra dig. Isåfall är det inte konstigt om du faktiskt har lyckats och ÄR bättre på allt nu, jämfört med förr.
Att självförtroendet kan påverka så mycket? Nu när du säger det jag hade mer självförtroende vid 30 än 20 kanske ligger nåt i det..
Citera
2026-08-13, 05:39
Medlem
Citat:

Några exempel som chockerade mig var ute och sprang en runda där när jag var 25 orkade inte men nu orkar hela vägen, min uthållighet är högre.

Mitt sinne är mer skarpt på nåt sätt där jag kan fokusera bättre och är mer snabb tänkande när jag löser saker.

Går vi män igenom en annan stadie i vår utveckling som jag inte vet om eller bör jag vara orolig?
Närmar mig 60 och utvecklas hela tiden, är betydligt smartare idag än när jag var 35 (är på en helt annan kommunikativ och intellektuell nivå idag) , tränar regelbundet och är minst lika stark och har bättre kondition än när jag var 35, muskelmassan har inte försämrats alls. Så tar du bara hand om dig (räcker med raska promenader och bra kost) så behöver du absolut inte vara orolig.
Citera
2026-08-13, 05:46
Medlem
Onanikrems avatar
Muskelmassan börjar sakta brytas ned efter 40 om du inte underhåller den, man orkar mindre, blir klenare. Även resten av kroppen bryts sakta ned, första infarkten kan komma runt 45-50 om du inte skött om dig kroppsligt, högt blodtryck och diabetes, kanske börjar lederna eller ryggen krångla.

Intellektet skulle jag säga stärks eftersom man gjort alla möjliga och omöjliga misstag redan och lärt sig av misstagen förhoppningsvis.

Någonstans efter 60 börjar intellektet sakta ta stryk, närminnet blir sämre, har svårare att lära sig nya saker. Högt blodtryck är standard även viss övervikt.

Allt detta är individuellt, beroende på grundfysik, stimulans och arvsanlag. Skulle säga jag var vid min peak någonstans mellan 35 och 40, sedan dalade det bitvis och långsamt. Kroppslig märker man det ju men kanske inte alltid intellektuellt, kanske för man väljer att bortse ifrån det?
Citera
2026-08-13, 08:03
Medlem
Belters avatar
Citat:

Märkligt att du känner dig bättre när du är tränad och vid god kondition. Mycket märkligt, eller hur…🧐
Citera
2026-08-13, 08:25
Medlem
Citat:

Närmar mig 60 och det där med att man utvecklas beror mycket på en själv.
Fysiskt börjar man märka saker, blev tvungen att börja använda terminalglasögon strax efter 40, idag märks det att man inte är så smidig och man blivit mer bekväm, så det blir hotel i stället för tält och bil i stället för moppe när man upplever Grekiska öar.
Mentalt utvecklas man hela tiden, märker inte så mycket av det mer än att man har bredare erfarenhet, vilket underlättar då man lättare kan förstå vilka frågeställningar som är viktiga.
Att du fått bättre fysik efter 35 beror nog mest på att du tränar och äter bättre jämfört med innan.
Tyvärr är detta tidsbegränsat, efter 40 kommer din fysiska förmåga dala, även om du kan hålla upp fysiken med rätt träning och föda men du kommer så sakteliga att dala.
Men man skall alltid försöka att utvecklas.
Sen kommer åldern att hinna ifatt dig, vi kommer alla dö förr eller senare. Men många kan leva bra en bit efter 80 om du utmanar sig själva.
Citera
2026-08-13, 09:08
Medlem
kyrkstockens avatar
Skall män utvecklas?
Skall inte vi vara de fasta? De som står stadigt på jorden?
Citera
2026-08-13, 09:08
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Psyskiska, fysiska peaken är väl runt 38 år.
Citera
2026-08-13, 12:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Märkligt att du känner dig bättre när du är tränad och vid god kondition. Mycket märkligt, eller hur…🧐
Nej, jag har inte tränat på länge men började nyligen det är det som är konstigt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in