2026-08-13, 00:40
Medlem
Är 45+ och har sista två åren fått problem med akne. Inte så mycket men har ett par ställen på nästippen där "samma" finnar återkommer hela tiden, Ibland ser hela nästippen röd ut och när man tvättar och rengör blir det ännu rödare och tydligare! Va fan??
Sen har jag lite på kinderna och pannan.

Från 20 år till 45 år gammal hade jag inga problem med akne alls. Men nu! Vad fan pågår?

Har inte ändrat kost nämnvärt de senaste 20 åren. Dricker knappt alkohol, röker inte men snusar.
Äter ganska lite godis och dricker Pepsi max och cola zero, ibland lite vanlig Coca Cola.

Har ni tips om medel eller metoder?
Citera
2026-08-13, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Är 45+ och har sista två åren fått problem med akne. Inte så mycket men har ett par ställen på nästippen där "samma" finnar återkommer hela tiden, Ibland ser hela nästippen röd ut och när man tvättar och rengör blir det ännu rödare och tydligare! Va fan??

Från 20 år till 45 år gammal hade jag inga problem med akne alls. Men nu! Vad fan pågår?

Har inte ändrat kost nämnvärt de senaste 20 åren. Dricker knappt alkohol, röker inte men snusar.
Äter ganska lite godis och dricker Pepsi max och cola zero, ibland lite vanlig Coca Cola.

Jag är verkligen ingen läkare eller ens vårdutbildad, men jag har haft liknande problem.
Jag blöter ett hushållspapper med iskallt vatten och sen river jag sönder mina finnar (en i taget) tills de blöder, för blod läker hud så länge det får komma ut enligt vad jag har sett på mig själv.
Sen lägger jag det iskalla hushållspappret emot såret tills det har slutat blöda.
Varmt vatten i duschen öppnar porerna, så duscha så varmt du kan när du har rivit sönder finnen (en i taget) och kyl den iskallt när du kommer ut ur duschen.
Kom ihåg att jag inte är något proffs, så det här är bara mina erfarenheter.
Citera
2026-08-13, 01:40
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Det var längesen jag bodde i Sverige men när jag gjorde det hade Lloyds Apotek stundtals en gratis dermatolog som med en maskin testade vad man hade för hudtyp. Det finns tre egenskaper som spelar roll för finnar - fet, hydrering (inte samma sak som fet) och pH-balans. Min hudtyp var fet men torr. Så därför måste jag tänka på att efter tvätt (med acne-vänlig (tvålfri) ansiktstvätt) som rensar ur porerna, där finnar växer) använda ansiktskräm. Det funkade bra faktiskt! Förr brukade jag köpa billig bredspektrumantibiotika i Indien mot acne, men med daglig ansiktskräm får jag nästan inga finnar alls.

Om du har pormaskar så får du rensa bort dem först och främst. Ansiktshumidor är en billig maskin för att öppna porerna, men man kan även använda en handduk fuktad med väldigt varmt kranvatten.

AI kan hjälpa dig välja en ansiktskräm som funkar på din hudtyp. Jag använde La Roche Posay Effaclar Mat, mycket hög kvalitet men inte lika dyr som vissa andra märken. Går att hitta billigt på Pricerunner.
Citera
2026-08-13, 02:11
Medlem
triptykens avatar
Jag skulle ta mig till en dermatolog eller liknande (du vet dom där hudproduktsbutikerna som ser ut som en Apple stor med inriktning på salvor) - grejen är att alla tips du kan få här KAN funka för dig men dom på hudställena eller en riktig dermatolog VET.

Så istället för att du ska dutta dig igenom huskurer så får du svart på vitt
Citera
2026-08-13, 03:55
Medlem
Citat:

Kolla om du har problem med njurarna eller levern. Och kontrollera din mage och matsmältningssystem. Finns det någon mat du inte tål, men ändå äter lite av? Och håll dig borta från Pepsi Max och Coke Light, det är gift. Håll dig också borta från vanlig Cola ett tag och se om det hjälper. Om din kropp inte klarar av allt socker kan det orsaka utslag på huden / akne.
Citera
2026-08-13, 09:07
Medlem
Prova sluta med mjölkprodukter.
Jag fick väl inte acne, men jag slutade tåla det först efter 35..

Citat:

Citera
2026-08-13, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Prova sluta med mjölkprodukter.
Jag fick väl inte acne, men jag slutade tåla det först efter 35..

Det vore ju för jävla trist om det skulle bero på det. Inget smör eller ost på mackan och ingen mjölk i kaffet, torra trista mackor och beskt kaffe igen. Har ätit smör, ost och druckit mjölk hela livet. Sista 10 åren dock bara mjölk i kaffe, dricker inte mjölk.
Men skulle problemen komma efter så många år?
Citera
2026-08-13, 14:40
Medlem
vem vet, prova 7-10 dagar å se vad som sker.
byt även örngott 2 ggr/v

smör kan du nog äta

Citat:
Det vore ju för jävla trist om det skulle bero på det. Inget smör eller ost på mackan och ingen mjölk i kaffet, torra trista mackor och beskt kaffe igen. Har ätit smör, ost och druckit mjölk hela livet. Sista 10 åren dock bara mjölk i kaffe, dricker inte mjölk.
Men skulle problemen komma efter så många år?
Citera
2026-08-13, 16:32
Medlem
Orre4444s avatar
Har också problem med akne fortfarande är 35. Har massa fula ärr
Citera
2026-08-13, 21:25
Medlem
Jag får akne av mjölkprodukter och nötter. Är det något du stoppar i dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in