2026-08-13, 00:15
Medlem
Rumpkorvens avatar
När en normal människa håller på att bli lite för fet så brukar människans hjärna tänka "hmm.. Jag kanske måste göra någonting åt den här fetman jag utsatt mig för". Men icke. Vissa bara låter kroppen växa som om det inte fanns någon morgondag. Vad håller de på med? Varför gör de så?

Jag förstår att man kan lida av psykisk ohälsa och av den anledningen inte kan. Men om man inte lider av något sådant.. Hur kan man bara låta kroppen förfalla på det viset?
Citera
2026-08-13, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
När en normal människa håller på att bli lite för fet så brukar människans hjärna tänka "hmm.. Jag kanske måste göra någonting åt den här fetman jag utsatt mig för". Men icke. Vissa bara låter kroppen växa som om det inte fanns någon morgondag. Vad håller de på med? Varför gör de så?

Jag förstår att man kan lida av psykisk ohälsa och av den anledningen inte kan. Men om man inte lider av något sådant.. Hur kan man bara låta kroppen förfalla på det viset?

Vissa ger upp inför samhällets stress. Vissa har blivit misshandlade och kommer helt enkelt på tanken att göra sig själv oattraktiva inför omvärlden. Just för att de aldrig mer vill bli utsatta igen.
Citera
2026-08-13, 00:34
Medlem
Onanikrems avatar
Är väl samma som att vissa börjar röka, snusa, knarka och blir fast i skiten. Många har ett sockerberoende i dag. Hivar i sig en massa tomma kalorier så blodsockret toppar och dippar med jämna mellanrum. När det dippar behöver det fyllas på.

Tränar man mycket behöver man äta mycket, slutar man av någon anledning att träna så är det bara genom viljestyrka man slutar äta mycket. Kroppen säger den behöver mat även om hjärnan vet man inte behöver det.
Citera
2026-08-13, 00:38
Medlem
Onanikrems avatar
Slutar man röka, snusa, knarka så är det lätt att gå upp i vikt. Dels för att ämnesomsättningen saktar ned och dels för det är lätt att fylla ett tomrum med något annat, och det är knappast morötter. Har själv gått från storrökare till tvärt stopp för 20 år sedan så vet.

Körde på vegetarisk frukost på den tiden, dvs. 3 cigg oh tre koppar svart kaffe. Sedan fungerade jag fram till lunch.
Citera
2026-08-13, 00:39
Medlem
Necriss avatar
Tänk en rökare som försöker sluta röka... men måste röka två ciggaretter om dagen för att överleva. Ibland något nytt märke, eller någon ny smak; allt måste den stackaren testa, även sina favoriter.

Hur lång tid tror du det tar för den rökaren att sluta vara en rökare? Är den ens möjligt? Samma experiment men kokain, möjligt? Amfetamin?

Tänk sen att de också alltid måste ha tillgång till drogen. Du får inte vara utan den, ska du se en film ska den ligga där framför dig.

Mat och hunger ligger nog någonstans mellan nikotin/kokain snarare än vid amfetamin, men som du fattar är det gott om rökare som väldigt gärna hade velat sluta röka som inte hade klarat det om de tvingas fortsätta.

Jag tror ovanstående är en del av förklaringen iaf.
Citera
2026-08-13, 00:45
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:

Ofta ligger det väl nåt psykiskt bakom det hela, precis som med alkoholism och andra former av överkonsumtion.
Citera
2026-08-13, 00:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Tänk en rökare som försöker sluta röka... men måste röka två ciggaretter om dagen för att överleva. Ibland något nytt märke, eller någon ny smak; allt måste den stackaren testa, även sina favoriter.

Hur lång tid tror du det tar för den rökaren att sluta vara en rökare? Är den ens möjligt? Samma experiment men kokain, möjligt? Amfetamin?

Tänk sen att de också alltid måste ha tillgång till drogen. Du får inte vara utan den, ska du se en film ska den ligga där framför dig.

Mat och hunger ligger nog någonstans mellan nikotin/kokain snarare än vid amfetamin, men som du fattar är det gott om rökare som väldigt gärna hade velat sluta röka som inte hade klarat det om de tvingas fortsätta.

Jag tror ovanstående är en del av förklaringen iaf.
Slutade röka tvärt för 20 år sedan, från två paket/dag till noll. Var sur, vresig och mådde piss ett par veckor men det var det jag gav mig själv i födelsedagspresent, så såg jag det. Kanske att jag skulle leva några år längre.
Citera
2026-08-13, 00:49
Medlem
Trauman m.m i livet, är ingenting man välje. Du är nog inte perfekt ts och har nog även dina laster
Lätt och säga/tycka vad alla andra ska göra.
Citera
2026-08-13, 01:01
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Därför att förfallet går långsamt och det är omöjligt att upptäcka skillnad dag från dag.
Att belöningen däremot är enorm just nu och idag
Och att det tar så otroligt låg tid att göra något åt det så....en dag till spelar ingen roll.
Plus att man har en satans ångest för sin övervikt och att det svårt att känna ångest med mat i handen och i munnen.
Man är i någon form sjuk i beroendet
Citera
2026-08-13, 01:59
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Slutade röka tvärt för 20 år sedan, från två paket/dag till noll. Var sur, vresig och mådde piss ett par veckor men det var det jag gav mig själv i födelsedagspresent, så såg jag det. Kanske att jag skulle leva några år längre.
Men, det är ju exakt så jag inte menar. Det är ju så man ska sluta om man ska lyckas... jag menar att med mat så kan man inte sluta så, man är tvingad att fortsätta med sin drog resten av livet, samtidigt som man också måste bemästra den och kontrollera den. Jag menar ju att om rökar tvingas röka lite varje dag så kommer ännu färre lyckas sluta med rökning eller kontrollera sig så det endast blir minimum antalet.
Citera
2026-08-13, 02:02
Medlem
Citat:

Var på en supermarket härom dagen och tänkte på vad som fanns att köpa och vilka produkter som skyltades med extrapris.
Bara onyttig mat fulla med socker och fett.

De hälsosamma varorna levde sitt liv i skymundan. Förstår att många faller för frestelsen att handla de där andra produkterna.

Mycket av det är ju väldigt gott och tycker man att man kan unna sig varje dag går resan till smällfet fort. 2 kg per år i 20 går man upp bara genom att äta en chipspåse i månaden utöver sitt balanserade kaloribehov.
Citera
2026-08-13, 02:07
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Men, det är ju exakt så jag inte menar. Det är ju så man ska sluta om man ska lyckas... jag menar att med mat så kan man inte sluta så, man är tvingad att fortsätta med sin drog resten av livet, samtidigt som man också måste bemästra den och kontrollera den. Jag menar ju att om rökar tvingas röka lite varje dag så kommer ännu färre lyckas sluta med rökning eller kontrollera sig så det endast blir minimum antalet.
Om du käkar kokt torsk ägg och morötter varje dag (hypotetiskt) I stället för pizza, kebab, strips, chips och annan skitmat är risken väldigt liten du blir tjock. torsk, ägg och morötter är inte lika gott som skräpet och då äter du mindre så småningom. Att fyllla en brottarkropp med skitmat är trevligt, inte lika trevligt med morötter och torsk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in