2026-08-12, 22:52
Medlem
Efter en incident nyligen där jag blev uppringd av ett säljföretag så upptäckte jag att ett företag där jag tidigare varit kund behållit information om mig mot min vilja, och delat det utanför sitt företag i säljsyfte. De bryter mot både marknadsföringslagarna, och GDPR.

Som jag förstår (efter snabb utfrågning av AI) så är detta olagligt.

Jag förstår också att det inte är ett brott som polisen utreder, och att jag inte kan få någon ersättning på något sätt. Men det jag undrar är om dessa företag blir bestraffade, eller om de bara fortsätter? Är det någon som jobbar med telemarketing, som vet om stora företag spekulerar i risken att bli ertappad? Det är i detta fall inte bara en men flera olagliga förfaranden, som skulle ha fångats upp av olika funktioner och personer genom hela processen. Att alla skulle ha felat samtidigt är lite troligt, och det bedöms från min sida vara utstuderat och genomtänkt hur de agerar.

Blir saken en offentligt tillgänglig handling om det blir en utredning av tilsynsmyndighet?
Kan en journalist eller privatperson hämta ut handlingarna från tilsynsmyndigheten under någon offentlighetsprincip, kanske för att få reda på vilka på företag B som är ansvariga och har hörts i saken?

Blir saken mer komplicerad då försärkingsbolag jobbar under samma tillsynsmyndighet som bankerna?

Detta är ett av sveriges (kanske nordens) största försärkingsbolag. Om detta är utstuderat och systematiskt tjänar de säkert miljonbelopp årligen på detta, och att ingen orkar anmäla.

Det är flera punkter i förfarandet som är direkt i strid mot marknadsföringslagar och GDPR, se AI genererat innehåll på saken:

Företaget använder även "opt out" när man kollar priser på deras hemsida. Automatiskt godkänner man att bli uppringd av en säljare, utan att man själv förstår det om man inte läser en längre text om villkåren för att få se priserna på försäkringen. Man kan inte se priset om man inte samtidigt godkänner att bli uppringd.

Om detta skriver AIn:

Senast redigerad av snurrighamock 2026-08-12 kl. 23:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in