Idag, 20:13
Medlem
Det var för ungefär 4-5 år sedan när jag med svensk bakgrund jobbade inom äldrevård. Hon sa det till min kollega vilket var felaktigt men frågan slog mig i efterhand om någon annan kan ha gjort det eftersom hon var uppgiven och det inom media på senare tid rapporterats om våldtäkter inom äldrevård. Vad tror ni?
Citera
Idag, 20:17
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedbod
Det var för ungefär 4-5 år sedan när jag med svensk bakgrund jobbade inom äldrevård. Hon sa det till min kollega vilket var felaktigt men frågan slog mig i efterhand om någon annan kan ha gjort det eftersom hon var uppgiven och det inom media på senare tid rapporterats om våldtäkter inom äldrevård. Vad tror ni?

Det finns en anledning till varför kommunal vård inte har säkerhetskameror. Om man är orolig att någon ska okynnesrunka till videon när Agda får lavemang så finns det system som krypterar videon så att det krävs krypteringsnyckel för att få ut materialet.
Citera
Idag, 20:21
Medlem
Citat:

Om jag hade fått bestämma så hade vi haft fler övervakningskameror överallt.
Citera
Idag, 20:30
Medlem
Har du något otalt med din kollega?
Citera
Idag, 20:31
Medlem
Klandalfs avatar
"Svensk bakgrund"?

(FB) Göra så det framstår mindre inställsamt att bära kristet kors som invandrare?
Citera
Idag, 20:32
Medlem
Citat:

Förlåt. Jag insåg nyss att mitt inlägg kan ha verkat misstroende mot dig och så var det inte alls menat.
Om jag hade fått bestämma så hade vi haft fler övervakningskameror överallt.
För att man alltid ska kunna bevisa sin oskuld.
Citera
Idag, 20:41
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Det kan ha hänt när hon var yngre. Och av någon som påminner om dig.
Så länge du inte har gjort det, ska du inte lägga vikt vid det. Men visst är det obehagligt.
Citera
Idag, 20:49
Medlem
Merwinnas avatar
Varje gärning måste ändå bevisas. Så bara på vårdtagarens yttrande och utan bevis, hade det inte kunnat hända något. Sedan tycker jag ändå att en boende som yttrar obehag om en av sina assistenter/vårdare/whatever - oavsett orsak - ska få slippa den personen, för det är ju hennes/hans känslor som räknas (eller borde räknas). Att bli tvättad av någon t.ex. är ju oerhört intimt, där borde man få välja lite vem man vill ska få göra det.

I detta sammanhang ska nämnas, att i LAS är tjänare i arbetsgivarens privata hem undantagna, just för att en människas privata sfär måste få vara privat - han eller hon måste få bestämma vilka som ska få vara där, och detta måste gå över alla andra regler och lagar. Och då gäller alltså detta även tjänare som gör betydligt mindre privata och intima sysslor än att duscha någon i arbetsgivarens familj och torka i stjärten. Så det är ju märkligt att de som har hemtjänst eller bor på ett äldreboende (där man idag har sina egna lägenheter, det är inte långvård och sovsalar längre) inte omfattas av den självklara rätten.
Citera
Idag, 21:15
Medlem
TheJesuits avatar
När dessa anklagelser kommer är det viktigt att den dementa kvinnan får spotta för att säkra DNA från sperma. Det kommer då vara lätt att få fast den skyldige och få honom dömd.
Citera
Idag, 21:34
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varje gärning måste ändå bevisas. Så bara på vårdtagarens yttrande och utan bevis, hade det inte kunnat hända något. Sedan tycker jag ändå att en boende som yttrar obehag om en av sina assistenter/vårdare/whatever - oavsett orsak - ska få slippa den personen, för det är ju hennes/hans känslor som räknas (eller borde räknas). Att bli tvättad av någon t.ex. är ju oerhört intimt, där borde man få välja lite vem man vill ska få göra det.

I detta sammanhang ska nämnas, att i LAS är tjänare i arbetsgivarens privata hem undantagna, just för att en människas privata sfär måste få vara privat - han eller hon måste få bestämma vilka som ska få vara där, och detta måste gå över alla andra regler och lagar. Och då gäller alltså detta även tjänare som gör betydligt mindre privata och intima sysslor än att duscha någon i arbetsgivarens familj och torka i stjärten. Så det är ju märkligt att de som har hemtjänst eller bor på ett äldreboende (där man idag har sina egna lägenheter, det är inte långvård och sovsalar längre) inte omfattas av den självklara rätten.
Tror det skulle gå hus i helvete om det kom fram att gamlingar anklagat folk för saker och arbetsgivaren bara flyttat dem till andra gamlingar.
Citera
Idag, 21:40
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
När dessa anklagelser kommer är det viktigt att den dementa kvinnan får spotta för att säkra DNA från sperma. Det kommer då vara lätt att få fast den skyldige och få honom dömd.
Ska hon spotta sperma som hon fått i munnen för flera år sedan, och sen ska de DNA-testa all sperma hos alla som jobbat inom hemtjänsten?
Citera
Idag, 22:00
Medlem
Vissa är ju inte nöjda med någon, ska man låta dom sitta nerskiten och oduschad då? Och dom dementa har ofta hallucinationer, då är det viktigt att rapportera omgående. Ibland när man väcker dom på morgonen och dom säger att det varit orgie på rummet under natten. Så dom som inte jobbar inom äldreomsorgen ska fullständigt hålla käften. Man blir mordhotad, sexuellt trakasserad och slagen av dom äldre. Skulle dom bete sig så där på andra ställen skulle dom sitta i fängelse. Ändå tycker jag om mitt jobb, men har man ett skört psyke bör man jobba med något annat. Och dom blir yngre och yngre i hjärnan, på slutet är vissa ungefär 2-3 år. Jag tycker hela den här jävla debatten är löjlig, bara ett spel för galleriet. Det finns ingen personal längre, ingen orkar snart jobba med detta. Inse fakta, om 20 år får man sitta hemma nerskiten tills man dör. Och varför är inte alla jävlar som gnäller om dessa jävla regler ute och hjälper till och byter blöjor? Dom dementa vet inte vem som kommer i vilket fall, många glömmer bort att dom sitter och äter. Om man inte förstår demens tycker jag man ska läsa på lite, men inga anhöriga till dessa klarar av att inse att deras älskade medmänniska inte längre vet vem du är. Mamma det är ju jag, jävla idioter till anhöriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in