2026-08-13, 10:33
Medlem
Onanikrems avatar
Dubbel.
Citera
2026-08-13, 10:34
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Man får se hur det ser ut efter valet. I sig är, enligt mig, ALLA röda linjer INNAN valet per definition idiotiska. Om jag röstar på ett parti så är det ju för att jag gillar deras politik, och då är min förväntning att det partiet med näbbar och klor försöker få igenom så mycket som möjligt. Och i enfungerande demokrati där man inte själv får över 50% av rösterna så MÅSTE man ju kompromissa.

Det betyder förstås inte att man ska sälja ut helt, men enligt mig är ett parti rent ut sagt skyldigt att försöka driva igen den politik man lovat väljarna, och då MÅSTE man också kompromissa. Så att framställa sig som kompromisslös (vilket är vad en "röd linje" i praktiken innebär) är, enligt mig, stenkorkat. Men av någon anledning så tror eller vet de svenska partierna att sånt går hem hos viss väljare.

Jag förstår att V som ytterparti känner att de behöver stå på sig, men jag skulle själv aldrig rösta på ett parti som hotar att sänka den bästa regering de kan få (ur egen politisk synvinkel) bara för att de själva inte får ministerposter. Det är rena vansinnet, också politiskt sett. Och vem vill nånsin samarbeta med ett sånt parti? Like ever?

Jag tycker det extremt synd att Tidö-partierna bildat sitt "block", eftersom det som Sverige enligt mig behöver är att alla partier är med i en öppen diskussion, och framförallt med i öppen regeringsbildning. hela "vänster vs höger"-köret har i praktiken passerat sitt bäst-före datum för rätt länge sedan, det som nu behövs är en pragmatisk, realpolitisk regering som SKITER i gamla ideologiska idéer och regerar Sverige så bra som möjlig på sakmässiga grunder, med den riktiga verkliga världen som utgångspunkt. Och en sån regering går (enligt mig) bra att få till om man börjar plocka de bästa idéerna och lösningar OAVSETT vilket jävla parti som har dem.

Om man tänker sig ett politiskt Sverige som funkar som andra länder, där ALLA olika partier potentiellt kan sitta tillsammans i regeing och där regeringar bildas utgående från vad VÄLJARNA tycker i valen, så har Sverige en helt ENORM potential båda att bli ett fantastiskt land internt och att kunna stå upp för sina intressen internationellt och inom EU. Tänk ett Sverige där vi (dvs. de politiska partierna) löser Sveriges långsiktiga problem TILLSAMMANS, och utgående från vad vi (väljarna) anser vara viktigast de närmaste fyra åren. Och att den regering VI VÄLJARE vill ha, vilket syns genom vilka partier som backar eller går framåt i ett val, också kan sätta sig ner och komma överens om hur man gör det, så bra man kan, över fyra år framåt. Istället för att göra som i vettiga länder (t.ex. alla våra grannländer) så har vi skapat en helidiotisk "blockpendel" som svänger än hit och än dit och som gör att vi inte kommer framåt.

Därför kommer jag aldrig att förlåta den ryggradslösa strebern Kristersson, som tillsammans med sina högt betalda politiska strateger skapat en konstruktion ("Tidö-blocket") som är direkt skadlig för Sverige. Nåt han gjort för att det är det enda sätt han når statsministermakten (och kan hålla den kvar). Han bokstavligen skiter i vad Sverige behöver, bara för att få makten själv. Enligt mig är han en landsförrädare. Jag kommer heller inte att förlåta M innan de slänger ut den korrupta f.d. gymnasten, erkänner att "blocket" det var jävla misstag och börjar köra "bäst för Sverige"-politik (som man gjorde en gång i tiden). Detsamma gäller de partier som gett Kristersson den makten: L, KD & SD.

Och jag skulle uppmana alla SD:are,av vilka många underligt nog verkar vara "för Tidö-blocket", att istället tänka om och utgå från vad som FAKTISKT är bäst för Sverige. För vi behöver ett nationalistiskt och patriotiskt parti, och det är INTE vad SD är idag. Släpp det satans korkade "klimat-kriget" (det är SJÄLVKLART bäst för Sverige att producera så mycket energi som möjligt, skit samma på vilket sätt), släpp det luddiga, otydliga och känslomässigt drivna "kultur-kriget" som bara äter energi och våga positionera SD vid sidan om hela den föråldrade "vänster/höger-linjen", där partiet de facto egentligen hör hemma. SD är i nuläget det enda partiet som har inslag från hela den skalan, och vägen till regeringsduglighet och samhällspåverkan OCH regering går via att ha vettig, sakunderbyggd politik OCH därmed varav det ENDA parti som faktiskt kan samarbeta med ALLA andra partier. Det är SDs stora, dolda styrka: att kunna ställa sig vid sidan av det tossiga gamla vänster-högertjafset och köra sakpolitik som varken partier eller väljare kan säga nej till.

Karensavdraget är ett bra exempel. Centern gör bort sig totalt genom att hota att gå i opposition, för det ÄR egentligen en rättvisefråga. Vi har snackat om det på jobbet hur länge som helst, att de som kan jobba på distans (när de är litet krassliga) i praktiken får en högre lön och ett mycket bättre arbetsavtal (tack vare distansarbetsmöjligheten, som egentligen är till för nåt annat). Det skulle vara en perfekt fråga för ett modernt, sakbaserat SD: att skapa rättvisa för alla arbetande svenskar. Istället har SD ställt sig på nån konstgjord "högerpall" för att passa in i Tidö och snackar om arbetsgivarnas möjligheter till förtjänst. Det förstår väl de flesta svenskar att också är viktigt, för ekonomin och företagandet, men WTF har det med karensfrågan att göra. Ingenting, för den handlar i grund och botten om rättvisa. Och det skulle faktiskt vara världens enklaste sak att presentera ett "mitt-i-mellan"-förslag som är bättre än det nuvarande systemet och bättre än sossarnas slopningsförslag.

Centern väljer att missa det, eftersom all de senaste väljarundersökningarna visar att centern bara kan sno väljare från högerblocket (framförallt L, men delvis också M och KD). Och eftersom S valt att göra det till en valfråga (i hopp om att få röster från alla som tycker att det är orättvist, vilket typ är 99% på min arbertsplats) så kunde ett fritt, obundet SD ha klämt till med den perfekta politiska kompromissen. Och framstått som det klokaste, rättvisaste och mest samarbnetsvilliga partiet på den politiska planen. Men som en del av Tidö går det förstås inte, inte alls...
Grunden har du rätt. hade gärna sett S och SD eftersom de är så lika, 60-80% av SDs väljarbas är gamla sossar. Men det kommer aldrig att hända, inte under min livstid i alla fall. Hatet är för stort från dagens socialdemokrater.

Så vi har det vi har, två block. Vi får se hur det utvecklar sig. S kommer få svårt att bilda en stabil regering om de nu vinner, vilket jag tror de kommer göra.
Citera
2026-08-13, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Nej, C har som mål att inte ge SD inflytande i Sverige.

Det är för mycket sandlåda och ultimativa krav, som sedan inte visar sig fungera.

När det gäller ministerposter: i mina ögon är det självklart att ett parti ska få ministrar i paritet till sina röster om man regerar i en allians. Och det spelar ingen roll om det gäller V eller SD. Sedan är det ju en skillnad mellan kulturminister och utrikesminister, men principiellt så borde i alla fall antalet ministrar fördelas lika. Moderaterna och Socialdemokraterna måste släppa bilden av att Sverige styrs av S eller M och alla andra ska stötta dem.

När det gäller ultimativa krav: Typ; Vi kommer aldrig att sitta i regeringen om inte sjukvården förstatligas. Vi kommer aldrig att förstatliga sjukvården om inte skolan förstatligas. Vi kommer aldrig att ge SD inflytande. Vi kommer aldrig att sitta i regeringen om karensdagen tas bort. Allt det där är bara skräp, sköt era jävla förhandlingar när valet är avgjort och inte i förväg inför medierna. Man kan inte ge vallöften som man inte vet kommer att infrias.

Låt oss hoppas att vi slipper en regeringsbildning som varar i 150 dagar den här gången.
Citera
2026-08-13, 10:41
Medlem
Kanon! Alla med lite hjärnsubstans vet hur det går när Gula Blend Kicki och nysvensken Ahmad Ahmadsson får chansen att vara hemma en måndagmorgon utan karens
Senast redigerad av bomben79 2026-08-13 kl. 10:44.
Citera
2026-08-13, 10:49
Medlem
Rubriken är ju fel! C går i opposition om S INTE slopar karensavdraget! Gör om gör rätt. Tror detta är C sätt att byta sida än en gång för Thanden kan inte vara nöjd med vänstervalet.
Citera
2026-08-13, 11:08
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Man letade desperat efter en anledning att få byta sida i Centern, var det detta man hitta?

Tror inte C kommer byta sida om SD är en del av tidölaget.
Tänker att C har sin nisch i att vara de ”goda borgarna” och så länge det finns efterfrågan för den nischen lär vi fortsatt se en ohelig allians mellan C och S. Klassisk kohandel.
Citera
2026-08-13, 11:12
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Tror inte C kommer byta sida om SD är en del av tidölaget.
Tänker att C har sin nisch i att vara de ”goda borgarna” och så länge det finns efterfrågan för den nischen lär vi fortsatt se en ohelig allians mellan C och S. Klassisk kohandel.

Men hur många av C:s väljare vill tillhöra de "goda borgarna" samtidigt som man går i säng med kommunister?
Tror nog att C har samma problem som S, att bönder likt arbetarna söker sig till SD istället.
Sen kan StureplansCentern hålla på med sin höga svansföring hur mycket de vill.

För hur länge kan man hänga kvar vid blocket vars enda gemensamma punkt är att man vill inte sitta tillsammans med SD. (Som om kommunister skulle vara så mycket bättre. 🙄 )
Senast redigerad av Duvlort 2026-08-13 kl. 11:25.
Citera
2026-08-13, 11:21
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Alla förstår ju att alla dessa röda linjer som dras innan valet enbart är teater, politikerna tycker identiskt med varandra i 99% av alla politiska frågor.

Motsatsen till "konsensus" är "populism" i Sverige, vilket är det största hotet mot världsordningen.

Håller med helt. Alla dessa utspel är bara ett skådespel för att det ska se ut som att de rödgröna och centern står långt ifrån varandra och att man "står upp" för sin politik. Det kommer också utspela sig ett skådespel om de vinner valet med hot om nyval men i sista minuten så har de lyckats bilda en regering.

Det enda jag inte riktigt kan se är att om V kräver att få ingå i en regering, hur ska Centern tackla detta? Någon som har en bra idé?
Makten går före allt så skulle inte förvåna mig om de satte sig i en regering med varandra. Är egentligen mer intresserad av hur de ska skådespela fram detta.
Citera
2026-08-13, 11:25
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Men hur många av C:s väljare vill tillhöra de "goda borgarna" samtidigt som man går i säng med kommunister?
Tror nog att C har samma problem som S, att bönder likt arbetarna söker sig till SD istället.
Sen kan StureplansCentern hålla på med sin höga svansföring hur mycket de vill.

#1 Få skulle jag tro. Rimligen lär det bli en enpartiregering med S där diverse andra partier får igenom sinsemellan udda förslag V kommer troligen backa från kravet att sitta i regering om valet står mellan S och Tidö

En rätt vanlig flashbacksanning är att bönder (faktiska bönder) helt lämnat C; bland lantbrukare (faktiska bönder) är stödet för C fortsatt starkt

https://www.lrfmedia.se/nyheter/land-lantbruks-valunderskning-sd-kar-bland-lantbruksfretagare

+----------------------+---------+
| Parti | Andel |
| Sverigedemokraterna | 32 % |
| Centerpartiet | 26 % |
| Moderaterna | 22 % |
| Kristdemokraterna | 10 % |
| Socialdemokraterna | 4 % |
| Miljöpartiet | 1 % |
| Vänsterpartiet | 1 % |

Men med det sagt jag har väldigt svårt att se att C och V skulle sitta i samma regering
Citera
2026-08-13, 11:25
Medlem
Jag är övertygad om att de rödgröna + C kommer att nå en kompromiss. Samtliga vill hellre se Magdalena än Ulf som statsminister. Samtliga är emot en regering som beror på SD.
Citera
2026-08-13, 11:28
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
Jag är övertygad om att de rödgröna + C kommer att nå en kompromiss. Samtliga vill hellre se Magdalena än Ulf som statsminister. Samtliga är emot en regering som beror på SD.

Vet inte, inte om man ska lita på valundersökningen ovanför din post. Där får Maggan bara 4% och Uffe 22%?
Citera
2026-08-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Se sen på Norge som har betydligt generösare sjukskrivningsregler än Sverige.
Sverige sjukskrivningstal runt 3%, Norge drygt 8%.

Så ta bort karensdagen kostar enorma belopp.
Fast bara för att flika in en sak så finns det ju faktorer här som är väldigt svåra att beräkna. Vad kostar det i det långa loppet när folk inte sjukskriver sig fast de borde? Kan tänka mig att den kostnaden är väsentligt lägre i Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in