2026-08-12, 17:19
Medlem
Hej,

Jag skulle gärna vilja få synpunkter från personer som har teknisk erfarenhet av Audi/VAG-motorer eller erfarenhet av tvister mot verkstäder.

Bilen är en Audi A4 1.8 TFSI, årsmodell 2013. Den lämnades in på en auktoriserad Audi-verkstad för basservice den 31 oktober 2025. I samband med servicen byttes bland annat motorolja, filter och tändstift.

Efter servicen förändrades bilen direkt. Motorn började låta betydligt råare, vibrationerna ökade och bilen kändes inte som före servicen. Eftersom jag blev osäker på vad som hade gjorts började jag kontrollera dokumentationen.

Det första kvittot/fakturan angav 5W-40 och normerna VW 501.01 / 502.00 / 505.00.

Jag frågade verkstaden skriftligen vilken olja som faktiskt hade använts. En servicerådgivare svarade då skriftligen att 5W-40 hade fyllts på och att detta var fabrikens rekommendation för bilen, bland annat eftersom bilen var äldre och en tjockare olja skulle ge bättre oljetryck.

Senare fick jag en helt annan uppgift från verkstadschefen. Han uppgav skriftligen att oljan som hade fyllts på var 0W-30 och att oljenormen var VW 504.00.

Verkstaden ändrade därefter dokumentationen/fakturan.

Jag lät därför göra en oberoende oljeanalys efter mycket kort körsträcka. Provet var taget efter cirka 50 km.

Analysen visade bland annat:

* kinematisk viskositet vid 100 °C: 7,4 cSt
* laboratoriets kommentar: “Viscosity lower than typical for the given oil type”
* silikon: 334 ppm
* laboratoriet skrev även att oljebyte/påfyllning kunde vara nödvändigt

Oljan var registrerad som 5W-40 i analysen. 7,4 cSt ligger långt under normal viskositet för en 5W-40 vid 100 °C.

Efter att oljan senare byttes på en annan verkstad gjordes ett nytt prov. Den nya 5W-30-oljan låg omkring 10,1 cSt vid 100 °C, alltså inom normalt område för den viskositetsklassen.

Det finns ytterligare en fråga.

Vid servicen byttes tändstiften. Efteråt konstaterades att tändspolen till cylinder 1 var fysiskt skadad. Det fanns även spår som bedömdes kunna tyda på limning eller någon form av tillfällig fixering. Detta finns dokumenterat.

Jag påstår inte att motorn har fått någon permanent skada. Jag körde väldigt lite efter att problemen uppstod och bytte oljan för att inte riskera större skador.

Däremot har jag fått kostnader för bland annat:

* den ursprungliga servicen
* nytt oljebyte
* motorundersökning
* oljeanalyser
* material och kontroller
* den skadade tändspolen

Jag anmälde ärendet till ARN. ARN avslog mitt krav. De ansåg i huvudsak att verkstaden inte hade visats ha utfört tjänsten ofackmässigt och att jag inte hade bevisat att verkstaden orsakat de skador/kostnader jag åberopade.

Jag begärde även omprövning, men även den avslogs.

Det jag har svårt att förstå är följande:

1. Hur ska man bedöma att verkstaden först skriftligen säger 5W-40, medan verkstadschefen senare säger 0W-30 VW 504.00?
2. Hur ska man tekniskt bedöma ett oljeprov på 7,4 cSt efter endast cirka 50 km om verkstaden säger att 5W-40 användes?
3. Kan en fysisk skada på en tändspole efter ett tändstiftsbyte, tillsammans med spår av limning/fixering, vara tillräcklig bevisning mot verkstaden?
4. Hur stark bevisning krävs normalt i tingsrätt i en sådan här konsumenttvist?
5. Är det enligt er erfarenhet värt att gå vidare till tingsrätt, eller är bevisläget fortfarande för svagt?

Jag är framför allt intresserad av sakliga tekniska och juridiska synpunkter.

Jag kan lägga upp relevanta delar av oljeanalysen, fakturorna och ARN-beslutet om det behövs.
Citera
2026-08-12, 21:16
Medlem
Skit i ARN.
Kontakta en jurist o stäm firman.
Det kostar typ 900 kr i ansökningsavgift.
Citera
2026-08-13, 12:58
Medlem
Jag svarar här utifrån perspektivet som verkstadsägare/verkstadschef och fordonstekniker. Jag kan naturligtvis inte avgöra själva tvisten utan att se bilen, arbetsordern, analyserna och övrig dokumentation, men det finns några saker i din beskrivning som jag tycker behöver skiljas åt: vad som är tekniskt anmärkningsvärt, vad som faktiskt bevisar ett fel i verkstadens arbete, och vad som går att koppla till dina kostnader.

1. Motstridiga uppgifter om vilken olja som användes

Det här tycker jag är den mest grundläggande bristen i verkstadens hantering.

En auktoriserad verkstad ska kunna redogöra för vilken produkt som faktiskt har fyllts i bilen. Det ska normalt gå att följa via arbetsorder, artikelnummer, lager-/bulkregistrering och fakturering.

Att först fakturera 5W-40, därefter skriftligen bekräfta att 5W-40 användes och dessutom motivera valet tekniskt med bilens ålder och oljetryck, för att senare uppge att det egentligen var 0W-30 VW 504.00, är enligt min mening problematiskt.

Det behöver inte i sig bevisa att fel olja hamnade i motorn, men det skadar verkstadens trovärdighet beträffande vad som faktiskt utfördes.

Jag skulle också vara försiktig med formuleringen att en tjockare olja automatiskt skulle vara "fabrikens rekommendation eftersom bilen blivit äldre". På en VAG-motor väljer man i första hand olja efter den VW-specifikation som gäller för aktuell motor och serviceplan, inte genom en generell regel om att en äldre motor ska ha tjockare olja.

Det viktiga är därför inte bara 0W-30, 5W-30 eller 5W-40 utan exakt produkt, VW-godkännande och vad Audi föreskriver för aktuell motorkod/serviceplan.

Att fakturan dessutom ändras i efterhand gör det ännu viktigare att få fram den ursprungliga arbetsordern och verkstadens interna materialuttag. En ändrad faktura visar vad verkstaden senare har valt att fakturera, den visar inte nödvändigtvis vad mekanikern faktiskt tappade ur oljefatet den aktuella dagen.

2. 7,4 cSt vid 100 °C

Här finns en tekniskt intressant omständighet.

Om provet verkligen representerar oljan i motorn efter ungefär 50 km är 7,4 mm²/s (cSt) vid 100 °C inte förenligt med vad man normalt förväntar sig av en SAE 40-olja.

SAE J300 anger för SAE 40 en kinematisk viskositet vid 100 °C på minst 12,5 cSt. 7,4 cSt ligger alltså mycket långt därifrån.

Det är dessutom lågt även jämfört med en normal SAE 30, vars område börjar vid 9,3 cSt vid 100 °C.

Det betyder däremot inte automatiskt att analysen bevisar exakt vilken olja verkstaden fyllde i. Där finns en viktig juridisk och teknisk skillnad.

Ett sådant resultat kan exempelvis påverkas av:

- annan olja än den uppgivna,
- sammanblandning med kvarvarande olja,
- bränsleutspädning,
- kontaminering,
- provtagning/provhantering,
- eller andra omständigheter som laboratoriet behöver bedöma.

Men efter endast cirka 50 km hade jag som verkstadschef definitivt velat utreda ett resultat på 7,4 cSt om jag samtidigt hävdade att motorn fått en 5W-40.

Jag hade framför allt velat se analysens värde för fuel dilution/bränslehalt, om detta analyserats. Om exempelvis kraftig bränsleutspädning kan uteslutas blir viskositetsresultatet betydligt mer intressant.

Det andra provet på cirka 10,1 cSt för en 5W-30 ser däremot fullt rimligt ut viskositetsmässigt.

Det stärker bilden av att det första provet verkligen avvek, men det bevisar fortfarande inte ensamt varför.

3. Silikon 334 ppm

334 ppm silikon är ett högt värde i en motoroljeanalys och bör inte bara ignoreras.

Men även här måste man vara försiktig med slutsatsen.

Silikon kan bland annat komma från smuts/damm, tätningsmedel, silikonbaserade produkter eller kontaminering i samband med provtagning. Ett högt silikonvärde är därför en indikator som behöver förklaras, inte automatiskt ett bevis på ett specifikt verkstadsfel.

Jag hade velat se hela analysrapporten och framför allt övriga slitagemetaller, bränsle, vatten, glykol, oxidation etc. innan jag drog någon slutsats av just silikonvärdet.

4. Den skadade tändspolen

Den här delen kan faktiskt vara enklare att argumentera tekniskt kring än oljan – beroende på dokumentationen.

På 1.8 TFSI sitter tändspolarna direkt ovanpå tändstiften och de måste därför hanteras när tändstiften byts.

Om cylinder 1:s tändspole var hel före servicen, tändstiften byttes, och spolen direkt därefter konstateras vara mekaniskt skadad, finns det åtminstone ett tydligt tidsmässigt och arbetsmässigt samband.

Om det dessutom finns något som verkligen ser ut som lim eller en provisorisk reparation blir det mer anmärkningsvärt.

Men här kommer bevisfrågan igen:

Kan du visa att skadan inte fanns före verkstadsbesöket?

Det är där verkstaden sannolikt kommer att invända.

Har en annan oberoende verkstad dokumenterat skadan skriftligen och fotograferat den innan någon annan hunnit arbeta med området är det betydligt bättre än om man själv upptäckt den långt senare.

Jag skulle försöka få den andra verkstaden att uttryckligen beskriva:

1. vilken fysisk skada som fanns,
2. om spolen måste demonteras/manipuleras vid tändstiftsbytet,
3. vad som bedöms vara lim/reparationsmaterial,
4. om skadans utseende är förenligt med felaktig demontering/montering,
5. och om det finns någon rimlig alternativ förklaring.

Det är mycket starkare än formuleringen "tändspolen var trasig".

5. Motorljud och vibrationer

Här skulle jag vara mer försiktig.

Att bilen började låta råare och vibrera efter servicen är relevant för tidslinjen, men det är svårt att använda som tekniskt bevis utan diagnosdata.

På en 1.8 TFSI hade jag bland annat velat kontrollera felkoder, misfire counters per cylinder, bränsletrim, tändningskorrigeringar och eventuella avvikelser efter tändstiftsbytet.

En skadad tändspole kan absolut orsaka ojämn gång/misständningar. Däremot skulle jag inte utan ytterligare undersökning koppla råare motorgång direkt till oljans viskositet.

Det är viktigt att inte överdriva den tekniska slutsatsen, eftersom det snarare kan försvaga ett annars bra ärende.

6. ARN kontra tingsrätt

Här är det viktigt att skilja på att något ser fel ut och att man juridiskt kan visa vad som hänt.

I ett civilmål handlar det normalt inte om samma beviskrav som i ett brottmål. Domstolen gör en samlad bevisvärdering och frågan blir i praktiken vilken version som framstår som tillräckligt styrkt utifrån den bevisning som lagts fram.

Problemet jag ser i ditt ärende är framför allt orsakssambandet.

Du har flera omständigheter som enligt min mening är besvärande för verkstaden:

- ursprunglig faktura anger 5W-40,
- verkstadens representant bekräftar skriftligen 5W-40,
- han ger dessutom en teknisk förklaring till varför 5W-40 valdes,
- verkstadschefen säger senare 0W-30 VW 504.00,
- fakturaunderlaget ändras,
- oljeanalysen efter mycket kort körning visar 7,4 cSt,
- en tändspole som måste hanteras vid arbetet konstateras skadad efter tändstiftsbytet.

Det är sammantaget betydligt mer intressant än enbart "jag tycker bilen gick sämre efter servicen".

Men det finns samtidigt ett hål som jag misstänker är en viktig anledning till ARN:s bedömning:

Vem kan tekniskt binda dessa observationer till ett konkret fel som verkstaden orsakat?

Oljeanalysen säger vad laboratoriet hittade. Den säger inte nödvändigtvis:

«"Detta visar att verkstaden fyllde motorn med felaktig olja den 31 oktober."»

Och fotografierna kan visa en trasig tändspole utan att automatiskt visa vem som skadade den.

Det är där ett oberoende sakkunnigutlåtande kan göra stor skillnad.

Om det här hade varit en tvist mot min verkstad

Om jag satt på andra sidan skrivbordet som verkstadschef hade jag inte varit särskilt nöjd med dokumentationen du beskriver.

Jag hade internt velat ha svar på:

Vilken exakt olja användes? Vilket artikelnummer? Från vilket lager/bulkfat? Hur mycket registrerades? Varför står det 5W-40 först? Varför bekräftade rådgivaren 5W-40 skriftligen? På vilket underlag ändrades detta senare till 0W-30? Vem ändrade fakturan och när? Vad hände med tändspolen när mekanikern tog ur och monterade tändstiften?

Det är fullt rimliga frågor för en auktoriserad verkstad att kunna svara på.
Citera
2026-08-13, 12:59
Medlem
Skulle jag gå till tingsrätt?

Jag hade inte gått dit enbart med det material du beskriver i texten ännu.

Inte därför att ärendet uppenbart är dåligt, utan därför att jag först hade försökt täppa igen bevisluckorna som ARN redan har pekat på.

Det viktigaste hade enligt min mening varit ett oberoende skriftligt sakkunnigutlåtande från någon med dokumenterad kompetens på VAG/Audi-motorer eller motoroljor.

Personen bör få hela materialet och specifikt besvara exempelvis:

A. Är 7,4 cSt vid 100 °C tekniskt förenligt med en normalt fungerande 5W-40 efter cirka 50 km?

B. Om inte, vilka realistiska förklaringar finns?

C. Kan analysens övriga värden stödja eller utesluta exempelvis bränsleutspädning?

D. Är den analyserade oljans egenskaper rimliga i förhållande till verkstadens senare uppgift om 0W-30 VW 504.00?

E. Är den dokumenterade skadan på tändspolen förenlig med skada som kan uppstå vid demontering/montering i samband med tändstiftsbyte?

F. Ser materialet på spolen ut som en tidigare reparation/limning och går det att säga något om när eller hur den kan ha uppstått?

Jag hade också försökt säkra originalarbetsorder, ursprunglig faktura, korrigerad faktura, samtliga mejl, artikelnummer/materialuttag och fullständiga oljeanalysrapporter.

Och behåll den skadade tändspolen. Släng den absolut inte om den fortfarande finns kvar. Den är potentiell fysisk bevisning.

Min sammanfattande bedömning

Tekniskt tycker jag alltså inte att 7,4 cSt efter cirka 50 km är något man bara kan vifta bort om verkstadens ursprungliga uppgift är att motorn fylldes med 5W-40.

Jag tycker också att verkstadens olika skriftliga versioner av vilken olja som användes är anmärkningsvärda. En professionellt driven verkstad ska ha sådan spårbarhet att man inte behöver gissa i efterhand.

Tändspolen kan vara ytterligare en relevant del eftersom den faktiskt måste hanteras när tändstiften byts.

Men jag skulle inte bygga ett tingsrättsmål på att "7,4 cSt bevisar att verkstaden förstörde motorn". Det är både tekniskt och bevismässigt för långtgående, särskilt eftersom du själv säger att någon permanent motorskada inte är konstaterad.

Jag skulle i stället bygga argumentationen betydligt smalare:

Vad beställdes → vad uppgav verkstaden att de gjorde → vilka motsägelser finns i deras egen dokumentation → vad visar den oberoende tekniska undersökningen → vilka direkta merkostnader uppstod för att utreda och avhjälpa det påstådda felet.

Det blir enligt min mening ett betydligt mer seriöst tekniskt resonemang.

Om du funderar på tingsrätt skulle jag därför gärna se hela oljeanalysen, originalfakturan, den ändrade fakturan, verkstadens båda skriftliga besked och framför allt ARN:s motivering. Det är egentligen först när man lägger dem bredvid varandra som det går att bedöma om ARN har pekat ut en bevislucka som faktiskt går att täppa till, eller om en process sannolikt bara skulle innebära ytterligare kostnader. Juridiskt bör du också låta en jurist bedöma processrisken och reglerna om rättegångskostnader utifrån det belopp du tänker kräva.
Citera
2026-08-13, 14:52
Medlem
PeterNosters avatar
För oss (mig) som inte fattar vad ni pratar om:

AI svarar:
Citat:
En olja med 10.1 cSt är tjockare vid 100°C än en olja med 7.4 cSt.

Viskositet, mätt i centistokes (cSt), är ett mått på vätskans tjocklek och motstånd mot flöde. Ju högre cSt-värde, desto tjockare är oljan. Vid arbetstemperatur (100°C) är alltså oljan med 10.1 cSt mer viskös och tjockare än den med 7.4 cSt.

5W-30 = 10.1 cSt
Senast redigerad av PeterNoster 2026-08-13 kl. 15:05.
Citera
2026-08-13, 17:09
Medlem
Till att börja med har du dubbel otur!
En VAG-produkt och en VAG-verkstad.
Skyll dig själv!

Oljan tycker jag inte är mycket att bråka om då båda verkar uppfylla VAG:s specifikationer - och omöjligen kan störa motorgången.

Däremot tändspolen, som var felfri vid inlämnandet av bilen, bör verkstaden ta på sig att ersätta.
Vad säger mekanikern som bytt tändstiften?

Beträffande ARN så har jag mycket mycket dålig erfarenhet av deras hantering av tekniska bilfrågor.
Jag fick avslag trots att jag hade - anser jag - överväldigande bevisning om att verkstaden gjort fel.
Dom hade glömt packboxarna ute vid hjulen i s m en bakaxelrenovering.
Medförde att bromsbanden kontaminerades med hypoidolja.
En Mekonomenverkstad!

Köpte en ny Volvo kombi.
Lacken fick tumnagelstora blåsor på motorhuven, taket, sidorna före 100-milsservicen och innan bilen var en månad gammal.
Verkstaden sa att det berodde på vanvård.
Jag hävdade att man inte kan vanvårda en ny bil på en månad så att lacken börjar släppa.
Resulterade att 3 viktigpettrar till inspektörer från Volvofabriken kom till samma slutsats = bilen var vanvårdad.
Som medlem i "M" så vände jag mig till deras jurist.
När jag relaterat vad som skett lyste hela ansiktet upp på honom.
Det här tar vi till tingsrätten - kostnadsfritt för dig, sa han.
Innan målet hann komma upp kom Volvo med förlikningsförslag - till juristens förtret.
Jag fick en ny bil - den gamla hade hunnit rulla en bra bit över 1.000 mil - bl a körts till Rom.
Utöver nya bilen fick jag en rundlig kompensation, vars omfattning/storlek jag förbundit mig att inte yppa för någon, om vi tog tillbaka stämningen hos tingsrätten.

Så är du medlem i "M" eller på annat sätt har fri juridisk hjälp så skulle jag i ditt ställe föra ärendet till tingsrätten.
En jurist kan säkerställa om det säkert att du vinner målet, annars avråder nog hen dig från tingsrätten.

Lycka till och berätta hur du gör och hur det går.
Citera
2026-08-13, 18:41
Medlem
Tack för era svar. Jag lägger upp de dokument som jag tycker är mest relevanta, så att ni kan se underlaget själva.

Det finns ytterligare en omständighet som jag inte vill att vi missar. Före servicen hade bilen flexibelt LongLife-serviceintervall, ungefär 25 000–27 000 km eller upp till två år. Efter servicen ändrades detta till fast serviceintervall, cirka 15 000 km eller ett år. Även detta finns dokumenterat.

Jag bifogar nu:

– den första oljeanalysen efter servicen
– den andra oljeanalysen efter att oljan byttes på en annan verkstad
– dokumentationen/bilderna beträffande den skadade tändspolen
– relevanta delar av dokumentationen kring verkstadens uppgifter

Första oljeprovet togs efter mycket kort körsträcka, cirka 50 km. Analysen visar 7,4 cSt vid 100 °C och laboratoriet anger att viskositeten är lägre än normalt för den angivna oljetypen. Silikonvärdet var 334 ppm. Laboratoriet skriver också att oljebyte/påfyllning kan vara nödvändigt.

Det som gör mig tveksam är alltså inte en enda uppgift isolerat, utan helheten: olika uppgifter om vilken olja som användes, ett kraftigt avvikande analysresultat efter mycket kort körsträcka, ändringen från flexibelt LongLife-intervall till fast ettårsintervall samt den fysiskt skadade tändspolen i samband med en service där tändstiften byttes.

Efter det senare oljebytet gjordes ett nytt oljeprov. Jag bifogar även det för jämförelse.

Jag påstår inte att motorn har fått någon permanent skada – det har jag inte kunnat konstatera. Frågan för mig är snarare om verkstadsarbetet och dokumentationen varit fackmässiga och om den samlade bevisningen är tillräcklig för att gå vidare till tingsrätten.

Ni som har teknisk eller juridisk erfarenhet: när ni nu kan se själva analyserna och övriga dokument, vad anser ni fortfarande saknas? Är det framför allt ett separat sakkunnigutlåtande som behövs, eller förändrar de här handlingarna er bedömning?
https://ibb.co/HLrkhrMF
https://ibb.co/tpn1vTWW
https://ibb.co/99Bfqmvv
https://ibb.co/ycfdhcFr
Citera
2026-08-13, 19:02
Medlem
Audi har flest motorskador enligt försäkringsbolagen. Ett problem är en ovanligt stor konsumtion av olja. Uppenbarligen är det något fel i konstruktionen av deras motorer.
Citera
Igår, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Audi har flest motorskador enligt försäkringsbolagen. Ett problem är en ovanligt stor konsumtion av olja. Uppenbarligen är det något fel i konstruktionen av deras motorer.
Har läst att koncernkollegan Porsche leder ligan över vilket enskilt bilfabrikat som har flest motorskador som försäkringsbolagen ersatt på maskinskadeförsäkringen.

Totalt lär VAG-koncernen även leda "ligan".

Så har man otur när man tänker köper man en VAG-produkt, och fortsätter oturen så lämnar man in sin VAG-produkt till en VAG-verkstad - eller Mekonomenverkstad.

Om inte Tingsrätten, så kanske Vi Bilägare eller Teknikens Värld är intresserade av att i en artikel sprida kunskap om rådande missförhållanden?
DÅ brukar importörerna/generalagenterna var intresserade av att "förklara misstagen" och "ställa allt till rätta".

Det sista ett tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in