Citat:
Han motiverade ståndpunkten med utvecklingen av den grova brottsligheten i Sverige och menade att vissa brott är så allvarliga att gärningsmännen inte förtjänar att leva.
Uttalandet väckte intern kritik inom Miljöpartiet. Walving-Lundberg lyfte själv senare fram Expressens artikel och beskrev sin kandidatur som den första språkrörskandidaturen på omkring hundra år där dödsstraff förordades. Han ser heller inget principiellt problem med flera rättsordningar i Sverige.
– Jag har ju inget problem med att det finns olika rättsordningar i Sverige. Så länge som den översta rättsordningen är svensk, säger han till Samnytt.
Snubbern verkar ju gå igång på att vara lite udda och komma med idéer. Uppmärksamhetssökande helt enkelt. Inget som Miljöpartiet står bakom gissar jag utan helt enkelt en tomte som vill vara i rampljuset.
Oavsett vilket så kanske de naspekten ovan skribent menar på, där man får de att fatta att vissa saker inte går för sig kan vara en positiv aspekt men jag ser dock inte varför det ska behövas en helt separat rättsprövning. De får helt enkelt lära sig Sveriges lagsystem. Vill verkligen inte ha införande av ngt som ens liknar sharia eller som har med religion att göra. Fuck that.