Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Ala har väl av och till problem med fokus, men det är bara att bita ihop.
Om du har svårt att koncentrera dig 1,5 timmar på en tenta, hur tror du det går när du är färdig och ska börja systemutveckla? Det handlar mycket om fokus, under längre stunder. Inte ovanligt att duktiga utvecklare som är 'in the zone' kan jobba med ett problem i dagar.
Tentor klarar jag av, det blir en annan grej för mig än att sitta och plugga. Kan sitta 4-5 timmar på en tenta, kanske tänker på annat lite då och då men tentor kan jag absolut sitta länge och klura på.
De flesta jobb kräver fokus och alternativet är att bara ge upp och ta något jobb med dåligt betalt. Har idéer om vad jag vill göra inom IT-världen även om jag inte är ett fan av själva pluggnötandet. Vill inte låta problemen stoppa mig utan kommer ta det så långt det går, om jag sen får sparken för att jag jobbar för dåligt, vilket är osannolikt, (jag har inte heller fått sparken på något av mina tidigare jobb) så får det vara så. Livet är för kort för att begränsa sig och nöja sig.
I mitt förra jobb så gillade jag att ta problemlösaruppgifterna (jobbat inom industri) för det kunde få mig att ”locka in” och glömma bort omvärlden. Min förhoppning är att jag ska ha samma förmåga om jag börjar jobba inom systemutveckling. Dock va ju gamla jobbet mer fysiskt med händerna jämfört med att sitta framför en dator men jag testar mig fram i livet, vart det leder mig får jag se.