2026-08-12, 13:53
Medlem
Jag studerar systemvetenskap och har gjort det i 2,5 år. Är inte särskilt intresserad av IT egentligen men ville plugga istället för att fortsätta på mitt långtråkiga kneg. Jag har några kurser som släpar men klarat det mesta.

Problemet jag har med plugget och anledningen till att jag får mycket omtentor är för att jag har så sjukt svårt att koncentrera mig. Kan max sitta 1,5 timme per dag innan min kropp skriker att den vill göra annat. Ofta försöker jag bara en liten stund innan hela min själ vill någon annanstans. Failar typ hälften av tentorna jag gör så detta ger mig mycket stress och lite skam. En annan person som kände som jag hade förmodligen tänkt att plugga inte är för mig men vill verkligen inte fortsätta knega i lager (som jag gjorde innan) och har föräldrar som är akademiker så känner att jag verkligen ska gå klart och kämpa mig genom det sista året.

Jag har inte ADHD vad jag vet, är en lugn kille med inslag av social ångest men rätt normal utåt sätt. Ingen som någonsin misstänkt att jag skulle ha någon typ av autism. Skulle ADHD-tabletter kunna hjälpa mig eller finns det något annat man kan ta? Gör de här enkla grejerna som stänger av mobilen och så men slutar med att jag zonat ut och kollat ut genom fönstret i 10 minuter. Någon annan som tagit sig igenom en utbildning och haft svårigheter att koncentrera sig? Hur gjorde ni, har ni några tips?
Citera
2026-08-12, 14:03
Medlem
HBTKuks avatar
Har du någon att plugga och skriva tentor med?

Det underlättar med lite draghjälp. Ses på något cafè och kör tillsammans.
Citera
2026-08-12, 14:10
Medlem
mikaelss avatar
Ala har väl av och till problem med fokus, men det är bara att bita ihop.

Om du har svårt att koncentrera dig 1,5 timmar på en tenta, hur tror du det går när du är färdig och ska börja systemutveckla? Det handlar mycket om fokus, under längre stunder. Inte ovanligt att duktiga utvecklare som är 'in the zone' kan jobba med ett problem i dagar.
Citera
2026-08-12, 14:27
Medlem
Balisers avatar
Om du inte är intresserad är det inte så konstigt om du har svårt att vara koncentrerad.
Citera
2026-08-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ala har väl av och till problem med fokus, men det är bara att bita ihop.

Om du har svårt att koncentrera dig 1,5 timmar på en tenta, hur tror du det går när du är färdig och ska börja systemutveckla? Det handlar mycket om fokus, under längre stunder. Inte ovanligt att duktiga utvecklare som är 'in the zone' kan jobba med ett problem i dagar.

Tentor klarar jag av, det blir en annan grej för mig än att sitta och plugga. Kan sitta 4-5 timmar på en tenta, kanske tänker på annat lite då och då men tentor kan jag absolut sitta länge och klura på.

De flesta jobb kräver fokus och alternativet är att bara ge upp och ta något jobb med dåligt betalt. Har idéer om vad jag vill göra inom IT-världen även om jag inte är ett fan av själva pluggnötandet. Vill inte låta problemen stoppa mig utan kommer ta det så långt det går, om jag sen får sparken för att jag jobbar för dåligt, vilket är osannolikt, (jag har inte heller fått sparken på något av mina tidigare jobb) så får det vara så. Livet är för kort för att begränsa sig och nöja sig.

I mitt förra jobb så gillade jag att ta problemlösaruppgifterna (jobbat inom industri) för det kunde få mig att ”locka in” och glömma bort omvärlden. Min förhoppning är att jag ska ha samma förmåga om jag börjar jobba inom systemutveckling. Dock va ju gamla jobbet mer fysiskt med händerna jämfört med att sitta framför en dator men jag testar mig fram i livet, vart det leder mig får jag se.
Senast redigerad av qwerty1691 2026-08-12 kl. 14:48.
Citera
2026-08-12, 14:52
Medlem
zombie-nations avatar
Att läsa något man inte är intresserad av känns som det bästa sättet att tappa fokus. Kan du inte hjärntvätta dig så att du plötsligt tycker det är dödsintressant?
Citera
2026-08-12, 15:07
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691
Jag studerar systemvetenskap och har gjort det i 2,5 år. Är inte särskilt intresserad av IT egentligen men ville plugga istället för att fortsätta på mitt långtråkiga kneg. Jag har några kurser som släpar men klarat det mesta.

Problemet jag har med plugget och anledningen till att jag får mycket omtentor är för att jag har så sjukt svårt att koncentrera mig. Kan max sitta 1,5 timme per dag innan min kropp skriker att den vill göra annat. Ofta försöker jag bara en liten stund innan hela min själ vill någon annanstans. Failar typ hälften av tentorna jag gör så detta ger mig mycket stress och lite skam. En annan person som kände som jag hade förmodligen tänkt att plugga inte är för mig men vill verkligen inte fortsätta knega i lager (som jag gjorde innan) och har föräldrar som är akademiker så känner att jag verkligen ska gå klart och kämpa mig genom det sista året.

Jag har inte ADHD vad jag vet, är en lugn kille med inslag av social ångest men rätt normal utåt sätt. Ingen som någonsin misstänkt att jag skulle ha någon typ av autism. Skulle ADHD-tabletter kunna hjälpa mig eller finns det något annat man kan ta? Gör de här enkla grejerna som stänger av mobilen och så men slutar med att jag zonat ut och kollat ut genom fönstret i 10 minuter. Någon annan som tagit sig igenom en utbildning och haft svårigheter att koncentrera sig? Hur gjorde ni, har ni några tips?
Känner en som kom igenom en civilingenjörs utbildning med adhd och autism. Han rekommenderade att fokusera på små bitar i taget, belöna sig själv och leta tips på add.org för att det fungerade för honom.
Citera
2026-08-12, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Om du inte är intresserad är det inte så konstigt om du har svårt att vara koncentrerad.

Mina intressen är att dricka öl med polarna, counter strike, graffiti och att lira hockey med gubbarna från gamla jobbet på söndagar. Det gör man inga pengar på
Citera
2026-08-12, 15:18
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Mina intressen är att dricka öl med polarna, counter strike, graffiti och att lira hockey med gubbarna från gamla jobbet på söndagar. Det gör man inga pengar på
Nej, men det besvarar varför du tappar koncentrationen. Det är helt normalt. Jag förstår att det är ett problem i nuläget, men det är olösligt givet förutsättningarna.
Citera
2026-08-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Känner en som kom igenom en civilingenjörs utbildning med adhd och autism. Han rekommenderade att fokusera på små bitar i taget, belöna sig själv och leta tips på add.org för att det fungerade för honom.

Jävla kung, inspirerande!
Citera
2026-08-12, 15:43
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Jävla kung, inspirerande!
Jovisst, men för mig känner jag mig bara sämre än någon med både adhd och autism.
Han är ingen savant, så går inte skylla på att han skulle ha något försprång.
Jag känner mig som ett skämt och förtjänar min avundsjuka.
Citera
2026-08-12, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal

Jag använder en klocka (finns säkert som app oxå, eller så ställer man in klocka på mobilen bara) som ringer efter 5-10-20-30-60min (valbart).

Poängen är då att man ska fokusera under den tiden man klarar, dvs 5-10-20-30-60min, och sen när klockan ringer så tar man en paus på 5-10min, oavsett om man sitter och skriver ett prov eller ej, så man får in ett avbrott.

Sen börjar man om igen.
Det kommer från en form av kbt-teknik och funkar alldeles lysande för personer som lätt tappar fokus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in