2026-08-12, 13:06
Medlem
KalleXs avatar
1000% bättre att sätta politiskt, handels, och MILITÄRT tryck på de länder som skräpar ner!

Exempelvis 50% tariffer på alla länder som inte har vettigt pantsystem.
Citera
2026-08-12, 13:12
Medlem
Vore mer rimligt att göra en insats för avfallshanteringen där den brister istället.
Citera
2026-08-12, 13:13
Medlem
AlanGarners avatar
Kul! Whole foods i London har haft det länge. Min personliga favorit är att ta med vinflaskor och fylla på direkt från vintunnor.

Ser fram emot det här, vi använder för mycket plast och mycket av det hamnar i haven.

Papper och kartong fungerar utmärkt för att förpacka flerpack i.

Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om de nya förpackningsreglerna?

https://www.tv4.se/artikel/5ln9j2loKo07BkYqOQlwwK/da-foerbjuds-plasten-pa-gurkan
Citera
2026-08-12, 13:15
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
1000% bättre att sätta politiskt, handels, och MILITÄRT tryck på de länder som skräpar ner!
Du menar starta ett miljöförstörande krig mot länder som inte tar återvinning på allvar?
Citera
2026-08-12, 13:16
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Plastpåsar för frukt och grönt förbjuds

Det mycket tunna plastpåsarna för frukt och grönt förbjuds helt under 2030. Detta eftersom EU anser att det finns stor risk att plastpåsarna blir skräp som hamnar i havet.
En stor del av livsmedlen är förpackade i plastpåsar, så varför skulle just dessa påsar hamna i havet?

Om man verkligen vill förhindra plastavfall i havet, så får man nog börja med u-länderna utanför EU.

Över en tredjedel av allt plast i havet kommer från Filippinerna. Det landet bokstavligen dumpar sina sopor rakt ut i havet.
Citera
2026-08-12, 13:23
Medlem
KalleXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Du menar starta ett miljöförstörande krig mot länder som inte tar återvinning på allvar?
1. Man börjar med politiskt tryck. Snälla brev, sen bestämda, sen krav med 'annars'.
2. Om man inte får någon respons: handelsåtgärder. +50% tariffs på all handel till EU, tills system att ta hand om skräpet är på plats.
3. Riktigt trilskande länder som vägrar städa upp sitt eget skräp, bomba bort ledarna tills det kommer in några som går med på kraven.
Citera
2026-08-12, 13:26
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
China’s status as the world’s largest contributor to plastic production correlates with high levels of plastic pollution. A significant portion of its 60 million tons of annual plastic production enters waterways.

Although China banned the import of plastic waste in 2018, it remains a major contributor to global pollution due to domestic consumption and weak recycling systems. The Yangtze River alone accounts for a significant share of ocean plastic exports, underscoring the scale of the issue.

https://www.plasticcollective.co/what-country-has-the-most-plastic-pollution/
Citera
2026-08-12, 13:35
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Ut ur EU nu men inför Euro först.
Citera
2026-08-12, 13:37
Medlem
Jahbrahs avatar
Har jag damp eller var det inte en period med papperspåsar för frukt? Är inte i Sverige ofta men nån gång har jag för mig, det sög. Nu sist var det plast igen, najs.
Citera
2026-08-12, 13:38
Medlem
Systembolaget kan väl lika gärna fylla på bulkvin i medhavda dunkar.
Så behövs inte de där kartongerna med plastpåse i.
Citera
2026-08-12, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Alltså lämna bara EU. Jag bojkottar redan butikerna som har bytt ut plastpåsarna till frukt och grönt mot värdelösa papperspåsar. Tar de ockerpriser för en plastpåse så måste man kunna ersätta den med en gratis liten plastpåse från fruktavdelningen.

Är det här ett aprilskämt?
Ta med egna burkar och fyll på i butiken

Det är som på 60-talet då hade man kärl/små hinkar som man fyllde upp mjölken i butik sedan kom Tetra Pak med sina "pyramider" som sedan blev stort och många olika varianter, tyvärr så "drev" S dom från Sverige...
Senast redigerad av tjanska 2026-08-12 kl. 14:03.
Citera
2026-08-12, 13:44
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jag har alltid undrat varför man inte kan använda någon form av återanvändning av förpackningar på vissa varor.
Som vi gjort med läsk flaskor förr.
Därför att det är dyrt, ineffektivt och ohygieniskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in