2026-08-12, 12:35
Medlem
Att man får fylla på egen, medhavd, förpackning är väl bra?
Vi har övat bokstavligen sedan barnsben. Jag tänker på lösviktsgodis. Visserligen tillhandahåller butiken oftast förpackningen, men i övrigt är det väl samma sak.
Och vi plockar o klämmer på tomater och annat i grönsaksdisken. Även det klarar svensken av.

Så det skall nog gå bra.

Vad gäller flerpack så har vi som går på systemet övat på det i årtionden. Man köper ju inte en öl, utan man köper ett flak åt gången. Och den typen av förpackning måste väl ändå gå att använda på nästan allt annat också.

Det där med plastpåsar till frukten väntar dock än så länge på sin lösning. Konsums papperspåsar är tunga, så det blir ganska mycket dyrare om man bara köper ett par tomater eller några vitlökar i lösvikt. Men jag hoppas någon fiffig person löser även det problemet.

Jag ser fördelar med det nya systemet också: "Shrinkflation", dvs ständigt krympande förpackningar utan motsvarande prissänkning, borde försvinna när man fyller på sin egen förpackning. Då är det ju bara nettovikten man betalar för, och då syns prishöjningarna genast.

Nu väntar jag på att systemet skall göra som i Frankrike: Att man kan fylla på sitt eget bordsvin i medhavd flaska.
Citera
2026-08-12, 12:35
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om de nya förpackningsreglerna?

https://www.tv4.se/artikel/5ln9j2loKo07BkYqOQlwwK/da-foerbjuds-plasten-pa-gurkan

Låter helt okej. Papperspåsar för frukt och grönt funkar bra. Däremot är det ren idioti med stora papperspåsar vid kassan som bara går sönder.

Att ta med egna förpackningar och fylla på själv är en utmärkt ide. Man får väl hoppas att det inte blir någon lyxtjänst för att blåsa trädkramare där det kallas för Green Eco Refill Station och kostar 50% mer än färdigförpackat.
Citera
2026-08-12, 12:37
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag är så gammal, att jag minns att Systembolaget hade pant på alla sina flaskor!
Hade dom kunnat lura Svensson att köpa öl i plastpåsar, så skulle dom nog gjort det.
Citera
2026-08-12, 12:39
Medlem
Efraths avatar
Ok, så om plast utsläpp är ett stort problem bör inte EU sluta handla med Kina och Indien? För nog tänker vi väl på miljön och då är det väl värt den temporära problemen? För man säger ju att läget är allvarligt trots allt.
Citera
2026-08-12, 12:42
Medlem
Limma skinkbits avatar
Nu är det rätt många år sen jag var i EU-landet Grekland, saker och ting kan ju ha förbättrats, men om hela EU hade sett t som just Grekland så hade jag förstått varför man vill införa strängare regler. Överallt i städerna hade det uppstått små spontana soptippar med plastpåsar och flaskor...

Annars vore väl 100 kr pant på cigarettpaket och McDonalds-förpackningar en smart väg att gå. Det hade tagit bort 90 procent av allt skräp jag stöter på hemma i mitt område.
Citera
2026-08-12, 12:43
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Att ta med egna förpackningar och fylla på själv är en utmärkt ide. Man får väl hoppas att det inte blir någon lyxtjänst för att blåsa trädkramare där det kallas för Green Eco Refill Station och kostar 50% mer än färdigförpackat.

Ha ha, det kan du ge dig på att det blir.
Citera
2026-08-12, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag är så gammal, att jag minns att Systembolaget hade pant på alla sina flaskor!
Precis. Man samlade flaskor på Mariatorget och köpte punkplattor för dem.
Citera
2026-08-12, 12:46
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigbozzebozzman
Förpackningarna kommer att vara i ännu sämre kvalité än de redan är. Kommer inte påverka Sverige/EU:s utsläpp när Kina och andra länder genomför miljöförstörelse i en helt annan skala. Som vanligt lämpas det över på konsumenten istället för de globala företag som historiskt sett stått för miljöförstörelse och kommer fortsätta att göra det.

Det kommer inte göra någon skillnad förutom att det kommer bli sämre kvalité, dyrare och mer otympligt.

Precis. USA, Sydamerika och hela Asien tutar på och kör vidare som vanligt med plastförpackningar, plastsugrör, aluminiumformar och otaliga andra engångsartiklar som aldrig förr. Men lilla EU ska som vanligt visa sig vara Bror Duktig. EU tror alltid att lilla Europa kan rädda hela världen.
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-08-12 kl. 12:49.
Citera
2026-08-12, 12:50
Medlem
Hur ska grejor vara förpackade då om de inte ska använda plastpåsar? Papp passar ju inte till allt och det måste till ganska tjock påse för den ska hålla för potatis, morötter, äpple, apelsin osv. Gurka plastas in för att hållbarheten ska öka och det gäller säkert även annat. Vad gör man med skuren färdigblandad sallad, pizzasallad eller varför inte bröd som blir torrt i en pappåse?
Citera
2026-08-12, 12:53
Medlem
Galejans avatar
Positivt. Svenne ska hållas efter. Dags att köpa trendiga tjocka amerikanska mjölkflaskor på Gekås och sedan släpa med dessa till matbutiken för att fylla med de femton liter mjölk ni häller i era miljöbovar till barn varje vecka. Tungt som satan kommer det att bli, särskilt som ni kommer att få handla med dramatenkärra eftersom bensinen kommer att kosta femtio kronor litern och elen till bilen åtta kronor kilowattimmen för att Sverige ska subventionera Tysklands elförsörjning.

Lid, Svenne. Sötebrödsdagarna är slut nu. Agenda2030 är i full sving. Ifall man inte kan höja tredje världens levnadsstandard så kan man åtminstone sänka första världens levnadsstandard.
Citera
2026-08-12, 12:55
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur ska grejor vara förpackade då om de inte ska använda plastpåsar? Papp passar ju inte till allt och det måste till ganska tjock påse för den ska hålla för potatis, morötter, äpple, apelsin osv. Gurka plastas in för att hållbarheten ska öka och det gäller säkert även annat. Vad gör man med skuren färdigblandad sallad, pizzasallad eller varför inte bröd som blir torrt i en pappåse?

Och hur ska tolvpack mineralvatten buntas ihop? Blir det kartong?

Papplådorna som vissa butiker redan har börjat med i sina chark- och delikatessdiskar är ett otyg.
Citera
2026-08-12, 13:00
Medlem
Plastpåsar för frukt och grönt förbjuds

Det mycket tunna plastpåsarna för frukt och grönt förbjuds helt under 2030. Detta eftersom EU anser att det finns stor risk att plastpåsarna blir skräp som hamnar i havet.
En stor del av livsmedlen är förpackade i plastpåsar, så varför skulle just dessa påsar hamna i havet?

Om man verkligen vill förhindra plastavfall i havet, så får man nog börja med u-länderna utanför EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in