2026-08-12, 11:05
Medlem
Ska hjälpa en äldre person skaffa nytt pass-vederbörande utan bankid. Laddat ned freja id app för tidsbokning till min mobil som ej tidigare haft denna appen.
Om jag ordnar freja id via denna (min) mobil-blir det då nån spärr så jag inte kan själv använde den vid senare tillfälle ifall jag också vill skaffa freja id??

Ska altså skanna personens nfc nummer från dennes pass till appen.

Eller bara avinstallera appen och sen lägga in på nytt om behov för annat freja id uppstår?

Freja + alltså detta gäller. Och personen jag ska hjälpa har ingen egen nyare smartmobil.
Citera
2026-08-12, 16:45
Medlem
Salama-Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Ska hjälpa en äldre person skaffa nytt pass-vederbörande utan bankid. Laddat ned freja id app för tidsbokning till min mobil som ej tidigare haft denna appen.
Om jag ordnar freja id via denna (min) mobil-blir det då nån spärr så jag inte kan själv använde den vid senare tillfälle ifall jag också vill skaffa freja id??

Ska altså skanna personens nfc nummer från dennes pass till appen.

Eller bara avinstallera appen och sen lägga in på nytt om behov för annat freja id uppstår?

Freja + alltså detta gäller. Och personen jag ska hjälpa har ingen egen nyare smartmobil.

Det går att:
Lägga till en annan persons Freja eID på samma telefon
växla mellan profilerna i appen
Detta är tänkt för t.ex.:
föräldrar som hanterar barns eID
personer som hjälper äldre anhöriga
delad surfplatta i hemmet
Varje profil är isolerad och kräver sin egen legitimering.

Använder alltid Freja ID, om jag inte måste använda BankID.

Freja eID kommer att bli en del av EU:s nya digitala identitetsramverk och kan användas i alla EU-länder. Hoppas Sverige inför FIDO2 på sina ID-kort också, så kan vi få bättre och säkrare inloggningar, än BankID.
Citera
2026-08-26, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salama-Blixt
Det går att:
Lägga till en annan persons Freja eID på samma telefon
växla mellan profilerna i appen
Detta är tänkt för t.ex.:
föräldrar som hanterar barns eID
personer som hjälper äldre anhöriga
delad surfplatta i hemmet
Varje profil är isolerad och kräver sin egen legitimering.

Använder alltid Freja ID, om jag inte måste använda BankID.

Freja eID kommer att bli en del av EU:s nya digitala identitetsramverk och kan användas i alla EU-länder. Hoppas Sverige inför FIDO2 på sina ID-kort också, så kan vi få bättre och säkrare inloggningar, än BankID.
Är alla ATG ombuden hos ICA så kallade Freja+ "agenter"-dvs behöriga att godkänna ett id för aktiveringen av Freja+ ?
Citera
2026-08-26, 16:15
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Är alla ATG ombuden hos ICA så kallade Freja+ "agenter"-dvs behöriga att godkänna ett id för aktiveringen av Freja+ ?
Vet ej, de hänvisar till att man skall söka ombud i Freja-appen. Men jag gissar att de flesta större ombud åtminstone är det.

Sen påstår de att pass och nationellt ID inte behöver för att de skannas med NFC. Om telefonen saknar möjlighet till NFC behövs det förstås ändå (förhoppningsvis funkar det att aktivera fysiskt vid ett senare tillfälle då också, så inte hela processen stoppar för att programmerarna "inte tänkte på" fallet utan NFC).
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-08-26 kl. 16:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in