2026-08-11, 21:31
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Oppositionen har kritiserat det sänkta aktivitetsstödet för de långtidsarbetslösa. Genom löften om höjda bidrag verkar de fiska bland alla som har drabbats av en mer ansträngd ekonomi. Samtidigt vill de höja olika skatter, mycket troligt på bränsle.

Höjda skatter på lön, höjda skatter på bränslet för att pendla till jobbet och höjda bidrag för att inte jobba verkar vara en ganska säker metod för att minska drivkrafterna till arbete.

Själv vet jag inte om jag vill ställa väckarklockan tidigt på morgonen en kall vinterdag för att få kanske en femtiolapp extra ut rent om dagen... särskilt inte eftersom jag är driftig nog att kunna fixa svarta inkomster. De enda jobb jag kommer att vara motiverad till kommer att vara svartjobben känner jag.

Kirurger, stjärnprogrammerare och toppsäljare tjänar så pass mycket att skillnaden mellan jobb och bidrag fortfarande lär kännas värt det. För mig som inte riktigt är så mycket av en högpresterare, så blir det dock lite som att pissa sig i ansiktet att slita hund för en femtiolapp mer om dagen på kontot.

Även om vi tar bort svartjobb ur ekvationen så är femtio kronor lite fattigt. Den som jobbar fysiskt gör dessutom av med mer kalorier och behöver äta mer, så den lilla femtiolappen som man vinner efter alla timmar och pendlingen försvinner sen när man måste äta mer mat och (troligen) oftare äter ute för att man har så lite fritid att man inte lagar all mat själv. Som arbetslös kan man stå i sitt eget kök som Gordon Ramsey och tillaga allehanda kulinariska läckerheter hela dagarna i ända. Hemlagad mat är oftast godare och i princip nästan alltid nyttigare (eftersom restauranger snålar in på matvarors kvalitet och ofta steker i dåliga oljor).

Alltså säg 50 spänn mer i fickan om dagen men mer stress, mindre fritid, sämre födointag etc.! Jag kan verkligen inte se att det är värt det, särskilt inte när man vet att oppositionen kommer att bränna väldigt mycket av frukterna från vårt arbete på idiotiska biståndsprojekt, menskonst, påhittade myndigheter som utför hittepåjobb och rent ut sagt en massa annat trams. Nu säger jag inte att högerblocket är så mycket bättre, men det verkar iaf. finnas någon form av självinsikt och t.ex. biståndet skars ju ned till många batikhäxors förtret. Jag kommer inte rösta på Tidöpartierna iofs. ändå.

För företagare vet jag inte hur ekvationen ser ut. Jag misstänker att de som är duktiga på redovisning kanske kommer att flagga ut verksamheter och lägga ut mycket av vinsterna i skalbolag. Ytterst få startar företag för att de vill betala en massa skatt till dårar i regeringen.

Även om vi har skattetvång på papperet, så är sanningen att mycket av vårt skatteinbetalande är frivilligt i praktiken, särskilt eftersom det finns en massa sätt att komma runt skatterna.

Hur tänker ni kring detta?
Kommer ni att jobba mindre vid ett regeringsskifte?
Kommer ni att jobba mer svart?
Kommer ni att skattefuska mer?
Kommer ni att emigrera och/eller flytta ut företagsverksamhet?
Citera
2026-08-11, 21:50
Medlem
MarcoStars avatar
Arbetstidsförkortning är en fråga som sossarna och fackförbunden driver, eftersom undersökningar visar att det är något som arbetstagare efterfrågar mest av allt - mer än högre lön.

Sen låter det väldigt märkligt att du inte skulle tjäna mer än en 50-lapp på att jobba jämfört med att gå arbetslös. Har den arbetsplatsen kollektivavtal?
Citera
2026-08-11, 22:05
Medlem
Onanikrems avatar
Sa upp mig när jag ansåg jag hade så jag skulle klara mig livet ut om jag blev 85 år. Skulle jag nu bli 95 så tror jag inte jag gör av med så mycket pengar längre då.
Citera
2026-08-11, 22:07
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Ha redan slutat arbeta, men om såssar och kommunister vinner, så flyttar jag ut 100%, istället för 49%
Mitt tålamod med div vänsterblivna svenskjävlar, batixhäxor, manstanter och invaderande parasiter är väldigt låg..
Citera
2026-08-11, 22:15
Medlem
Du är ju arbetslös och blivit tvingad till en utbildning genom Arbetsförmedlingen, enligt ditt inlägg i natt
Citera
2026-08-11, 22:16
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Nu är arbetet min livsnerv och jag tycker faktiskt om att jobba. Sen har jag en ok lön så jag skulle nog tappa en del och det rätt härligt att kunna unna sig både guldkant och sparande.

Så nej, jag slutar inte jobba.

Jag tycker inget av partierna är särskilt bra faktiskt.
Citera
2026-08-11, 22:28
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan HugoStieglitz
En komplex fråga men jag tänker för egen del så kommer jag nog minska min arbetstid de kommande åren oavsett. Antingen så höjs skatterna eller så blir det mer avgifter att betala för olika saker som man måste ha. Så bättre att leva sparsamt och ta tillvara den extra tid som minskat arbete för med sig.

Jag kommer alltså inte jobba mer för att kunna betala mer skatt om den röda sidan vinner valet. Man kan ju inte mer än äta sig mätt och att konsumera olika saker, tjänster och resor med mera tillför inte så mycket för mig personligen eller min familj. Tid känns viktigare för oss.

Om röda sidan vinner så vill de förstås expandera välfärdssektorn, men inte med välfärd utan mer mellanchefer och mer kontrollprogram för vård, skola och omsorg. Det är ju inte så att de sparar in på den statliga och kommunala byråkratin. Inte heller kommer man att ta bort lagar (vilket skulle ge besparingar) utan nya lagar ska till, och de för med sig byråkratikostnader. Jag antar att någon kan räkna ut vad varje ny lag kostar, inte bara att stifta utan också att upprätthålla, kontrollera och lagföra de som bryter mot lagarna. Politiker älskar kontrollprogram som bara hindrar folk i deras arbete. Det är sorgligt.
Citera
2026-08-11, 23:12
Medlem
Om du tror det rör sig om en femti lapp så har du antagligen inte haft ett jobb i ditt liv

...
Citera
2026-08-11, 23:43
Medlem
Kommer att avvakta och se vad som händer. Emigrera till Danmark eller Norge är definitivt alternativ.
Citera
2026-08-12, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Arbetstidsförkortning är en fråga som sossarna och fackförbunden driver, eftersom undersökningar visar att det är något som arbetstagare efterfrågar mest av allt - mer än högre lön.

Sen låter det väldigt märkligt att du inte skulle tjäna mer än en 50-lapp på att jobba jämfört med att gå arbetslös. Har den arbetsplatsen kollektivavtal?

Hur tror du vanligt folk ska betala dagens sjuka hyror med arbetstidsförkortning i storstäderna?

under 100kvm bostad brukar gå på runt 10tusen i hyra + el,telefon,internet,värme å sånt.

Om en vanlig arbetare drar in 150 kr i timmen på 6timmars arbetsdag så har de runt 16300kr kvar trots att de betalar den lägre skattesatsen.

Ifall nån jobbar hårt och lyckas med sitt lilla företag och har anställda och jobbar varje dag och på nåt sätt lyckas komma upp till 80 till 100k i månaden efter löner och hyror,arbetsgivarskatter så får de betala nästan 50% i skatt.

40 till 50k för att jobba 6-7 dagar i veckan och ha ansvar för anställda är sjukt låga pengar.

Då kan man lika gärna jobba natt eller helger i industrin och lägga ner företaget slippa allt ansvar och gå ner i arbetstid till 8 timmar per dag 5 dagar i veckan och ändå få samma pengar.

Skulle de tjäna ännu mer blir det ännu högre skatter.

Varför skulle nån vilja jobba mer om staten tar över 50% av inkomsten.
Senast redigerad av lakritsgubben 2026-08-12 kl. 01:26.
Citera
2026-08-12, 02:37
Medlem
Nej jag kommer nog inte att ändra mig mer än att jag kommer att anstränga mig lite mer för att inte vänsterblocket vinner även nästa val. Men de kommer nog att göra bort sig igen som man gjorde med t ex Northvolt och annat.

Om man ser på det rent behavioristiskt så verkar svenska folket vilja ha två mandatperioder med en regering och sedan två med en annan. Det kanske är klokt på sätt och vis. Ingen makthavare kan vara trygg på sin position. Å andra sidan leder det till brist på långsiktighet och ansvarstagande och att man tenderar att sabotera för varandra snarare än att tänka på folkets väl.
Citera
2026-08-12, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Oppositionen har kritiserat det sänkta aktivitetsstödet för de långtidsarbetslösa. Genom löften om höjda bidrag verkar de fiska bland alla som har drabbats av en mer ansträngd ekonomi. Samtidigt vill de höja olika skatter, mycket troligt på bränsle.

Höjda skatter på lön, höjda skatter på bränslet för att pendla till jobbet och höjda bidrag för att inte jobba verkar vara en ganska säker metod för att minska drivkrafterna till arbete.

Själv vet jag inte om jag vill ställa väckarklockan tidigt på morgonen en kall vinterdag för att få kanske en femtiolapp extra ut rent om dagen... särskilt inte eftersom jag är driftig nog att kunna fixa svarta inkomster. De enda jobb jag kommer att vara motiverad till kommer att vara svartjobben känner jag.

Kirurger, stjärnprogrammerare och toppsäljare tjänar så pass mycket att skillnaden mellan jobb och bidrag fortfarande lär kännas värt det. För mig som inte riktigt är så mycket av en högpresterare, så blir det dock lite som att pissa sig i ansiktet att slita hund för en femtiolapp mer om dagen på kontot.

Även om vi tar bort svartjobb ur ekvationen så är femtio kronor lite fattigt. Den som jobbar fysiskt gör dessutom av med mer kalorier och behöver äta mer, så den lilla femtiolappen som man vinner efter alla timmar och pendlingen försvinner sen när man måste äta mer mat och (troligen) oftare äter ute för att man har så lite fritid att man inte lagar all mat själv. Som arbetslös kan man stå i sitt eget kök som Gordon Ramsey och tillaga allehanda kulinariska läckerheter hela dagarna i ända. Hemlagad mat är oftast godare och i princip nästan alltid nyttigare (eftersom restauranger snålar in på matvarors kvalitet och ofta steker i dåliga oljor).

Alltså säg 50 spänn mer i fickan om dagen men mer stress, mindre fritid, sämre födointag etc.! Jag kan verkligen inte se att det är värt det, särskilt inte när man vet att oppositionen kommer att bränna väldigt mycket av frukterna från vårt arbete på idiotiska biståndsprojekt, menskonst, påhittade myndigheter som utför hittepåjobb och rent ut sagt en massa annat trams. Nu säger jag inte att högerblocket är så mycket bättre, men det verkar iaf. finnas någon form av självinsikt och t.ex. biståndet skars ju ned till många batikhäxors förtret. Jag kommer inte rösta på Tidöpartierna iofs. ändå.

För företagare vet jag inte hur ekvationen ser ut. Jag misstänker att de som är duktiga på redovisning kanske kommer att flagga ut verksamheter och lägga ut mycket av vinsterna i skalbolag. Ytterst få startar företag för att de vill betala en massa skatt till dårar i regeringen.

Även om vi har skattetvång på papperet, så är sanningen att mycket av vårt skatteinbetalande är frivilligt i praktiken, särskilt eftersom det finns en massa sätt att komma runt skatterna.

Hur tänker ni kring detta?
Kommer ni att jobba mindre vid ett regeringsskifte?
Kommer ni att jobba mer svart?
Kommer ni att skattefuska mer?
Kommer ni att emigrera och/eller flytta ut företagsverksamhet?
Nä, min vardag kommer se ut som idag, jag planerar inte att minska mitt arbetande på något sätt.

Ditt sätt att se på saken beror mer på att du verkar vara en loser, en som inte kan tjäna mer än vad de med bidrag får.
Du är dessutomen kriminell sådan, eftersom du jobbar svart och lurar staten på skattepengar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in