2026-08-14, 11:35
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Tyvärr behöver vi gå ner till nettonoll utsläpp av fossila bränslen. Växthuseffekten fortsätter även om du minskar utsläppen, det ffortsätter fyllas på i atmosfären, det kan inte ta vägen någonstans.

Det är så naturen och jordklotet som fungwrar så och det är ingen politisk fråga eller värdering.

Frågan och svaret på den är egentligen bara fakta - hur ska vi klara detta, vilka verktyg finns, utan att vi går under ekonomiskt och kan fortsätta leva våra liv.

Såklarr måste hela jorden tänka så här. Men någon måste börja och vi måste hjälpa varandra. Ländwr påverkar också varandra.

I centrum står Indien, Kina, Usa och andra storförbrukare av fossil energi. Men jakten går på den svenske konsumenten, skruva ner värmen, sluta åka moped. Det känns hopplöst.
Citera
2026-08-14, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bioacc
Konstig fråga. Levnadsvillkoren har ju för vissa grupper försämrats markant, så varför skulle det se annorlunda ut menar du? Det handlar knappast om att väljare har drabbats av blind tro och förväntar sig mirakel från den rödgröna sidan, utan rörelserna i opinionen beror snarare på att väljarna genomskådar högerns uppskruvade väsen om det påstådda "kommunistspöket".

Precis som jag ser de röstberättigade tydligt att överdrifterna drivs av ett utstuderat syfte snarare än saklig grund. Så i stället för att svälja ditt efterblivna narrativ stänger de helt sonika av, söker information på egen hand och drar sina egna slutsatser, exempelvis om konsekvenserna av högerns gravt misskötta statsfinanser.
35,1% av BNP i statsskuld förra året. Är det gravt misskötta statsfinanser? Du har gått på desinformation.
Citera
2026-08-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Jag behöver inte lita på några politiker. Statsskulden var 45% av BNP när Alliansen lämnade över till S. Åtta år senare var den nere på 34% trots covid och rysk invasion av Ukraina under tiden, som påverkade den globala ekonomin brutalt negativt. Bara i år har Tidö däremot ökat på statsskulden med 70-80 miljarder för att finansiera skattesänkningar och billig bensin. Vi får se vad som blir resultatet efter årets slut men det lär inte bli muntra siffror för den regering som tar över.
Vad var statsskulden 2006 när de borgerliga tog över? Ungefär samma, så den ökade inte trots finanskrisen där många länder såg nästan en fördubbling av sina statsskulder. Den har inte ökat markant under den här regeringen heller trots lågkonjunktur.
Citera
2026-08-14, 19:05
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
35,1% av BNP i statsskuld förra året. Är det gravt misskötta statsfinanser? Du har gått på desinformation.
Jag står fast vid min ståndpunkt.

För att undvika upprepning lämnar jag nu över ordet till MossadNews - förmodad AfS-väljare - som fördjupar och kompletterar min kritik på ett skarpsynt sätt här.
Citera
2026-08-14, 20:13
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Jag behöver inte lita på några politiker. Statsskulden var 45% av BNP när Alliansen lämnade över till S. Åtta år senare var den nere på 34% trots covid och rysk invasion av Ukraina under tiden, som påverkade den globala ekonomin brutalt negativt. Bara i år har Tidö däremot ökat på statsskulden med 70-80 miljarder för att finansiera skattesänkningar och billig bensin. Vi får se vad som blir resultatet efter årets slut men det lär inte bli muntra siffror för den regering som tar över.

Bodlund rundade detta faktum när han stal 6 miljarder från våra pensionsfonderna till Northvolt. Det är alltid vanligt folk som får betala.
Citera
2026-08-14, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bioacc
Jag är fullt medveten om det. Situationen lär dessutom förvärras avsevärt om högern gör ett succéval, vilket jag för övrigt berör i detta inlägg. Innehållet under spoilertaggen torde vara av särskilt intresse för desillusionerade sverigedemokrater.
Du får nog komma med lite fakta i stället för bara yra ur dej att blir sämre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in