2026-08-13, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Jag håller med om det mesta, men är inte snittlönen lite hög? Det låter mer som en lön för de bästa par spelarna i ett lag? Tror jag, men vet inte.

Svenska supportrar är absolut världsklass, många nivåer över den fotboll som erbjuds. Det allra mest otroliga är att spelarna kan vara säkra på att supportrarna sjunger och ropar i 90 minuter, OAVSETT hur dåligt de spelar.

Är Bajen eller Blåvitt värda det idag? När de båda missar den enda chans som finns att tjäna pengar utöver vad som redan är avtalat? Utom att försvaga laget med försäljningar, vilket ger pengar men inte nödvändigtvis sportlig framgång.

Edit: Öl kommer alltid att vara gott...

Säkert så att du har rätt i att man tar i en aning, drog i ärlighetens namn till med det som det surrades om. Förstås även så att det är svårt att veta exakt lön. En del kan vara sign on, en del inkomst från annat håll. Spridningen säkert rätt stor. Lite gammalt inlägg men hittade denna.
https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/allsvenskan/svff-har-ar-snittlonen-i-allsvenskan
Citera
2026-08-13, 23:28
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Säkert så att du har rätt i att man tar i en aning, drog i ärlighetens namn till med det som det surrades om. Förstås även så att det är svårt att veta exakt lön. En del kan vara sign on, en del inkomst från annat håll. Spridningen säkert rätt stor. Lite gammalt inlägg men hittade denna.
https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/allsvenskan/svff-har-ar-snittlonen-i-allsvenskan
Det var mer än jag trodde, då är 150.000 i samma storleksordning. Oavsett om det är lön, sign-on eller annan kreativ utbetalning så var det 2024 141.341 SEK i snitt som varje spelare fick. Eller en VD-lön för ett medelstort bolag...

Edit: Spridningen är säkert stor, men det är inte många som tjänar under 50.000 SEK/mån.
Citera
2026-08-14, 00:47
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Lycklig över att öl fortfarande är gott.
Mycket mer än så är det inte att vara glad över ikväll.
Sett mer av Bajens herrlag än på många år, även AIK då jag numera har några som drar med mig på deras matcher. Oavsett vilket lag ni håller på i denna allsvenska är ni en kombo av hjältar och dårar.

Svensk herrfotboll är så usel och egentligen inte i närheten av att förtjäna dess supportrar.
Folk som har rätt kasst med stålar knallar oavsett iväg på match efter match. Några tokar åker även land och rike runt. Det för att se lirare som tjänar en bra bit över 150000 i månaden (snittlönen i allsvenskan ligger där och Stockholmslagen sticker ut med att vara över snittet) och med nöd visar tecken på att kunna tänka spelsinne.

Men vi dårar hyllar överbetalda fotbollsspelare oavsett vad dem gör…vi ska ju vara så jäkla bra fans.
Att jag skriver det är för att under tiden vi svingade bägare så gnällde ett par över hur sjuka löner politikerna har… det är ju valtider. Dem finns, men det är rätt få politiker som har 150000 plus i månaden. Finns betydligt fler fotbollsspelare och för den delen hockeylirare.
Svagbegåvade och egentligen inte särskilt bra fotbollsspelare, såna som exempelvis tar ett rött på mittlinjen sover bättre och på kort tid fixar deg för resten av sitt liv på grund av att vi hyllar dem och inte gör något vettigare av våra dagar.
God natt.

Slutade följa allsvenskan för fyra år sedan.
Är bara ångest och tårar att glo på cirkusen.
Slovenien slår alla våra lag 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in