Citat:
Ursprungligen postat av
Purplepanic
Med tanke på att de första människorna som bosatte sig i Sverige med DNA har bevisats vara mörkhyade (dock med blå ögon) - så vore ju en somalier med blåa ögon eller linser mer likt än vad dagens etniska svenskar är så vore det ju historiskt korrekt av dem.
I de forskningsrapporter som står till buds framgår, att hudfärgen på många av de undersökta skeletten på ett ungefär pendlar mellan sydeuropeisk och nordafrikansk. Således varken bleka som dagens skandinaver, eller mörka som subsahariska folk.
Till det ska läggas ett par osäkerhetsfaktorer: Den första är, att DNA-analyser bara ger olika egenskaper med en viss sannolikhet (och om jag inte misstagit mig helt så ökar den osäkerheten något med åldern hos den individ man tar DNA-prov på). Den andra faktorn är att antalet undersökta individer inte är så stort. Utifrån de rapporter jag studerat förefaller det handla om färre än 1.000 individer, spridda över ett tusental år eller mer, samt spridda över ett mycket stort geografiskt område. Ett så litet och spritt urval medför en betydande osäkerhet, och framtida fynd kan komma att ändra bilden.
En utsaga om egenskaper som hårfärg, hudfärg, ögonfärg etc bör därför inte formuleras mer exakt och tvärsäkert än vad befintliga undersökningar kan försvara. Man skulle t ex kunna formulera sig så här: ”
Man kan med relativt god sannolik anta, att bland de tidigaste skandinaviska invånarna fanns ett inslag, möjligen betydande, av människor med blå ögon och en hudfärg som ungefär motsvarar den man kan finna i dagens Sydeuropa, Nordafrika eller Mellanöstern.”
(Om jag minns rätt så får de flesta av de undersökta individernas hudfärg en sannolik 3:a eller 4:a på Fitzpatrick-skalan)
För att knyta an till trådens ämne så ska det bli mycket intressant att se vad DNA-prover på Lilla Karlsö-kvinnan ger för resultat. Och kanske ännu mer hennes foster; hade den blivande pappan liknande DNA, eller kom föräldrarna från olika folkgrupper, månntro?