2026-08-23, 21:37
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Med tanke på att de första människorna som bosatte sig i Sverige med DNA har bevisats vara mörkhyade (dock med blå ögon) - så vore ju en somalier med blåa ögon eller linser mer likt än vad dagens etniska svenskar är så vore det ju historiskt korrekt av dem.
I de forskningsrapporter som står till buds framgår, att hudfärgen på många av de undersökta skeletten på ett ungefär pendlar mellan sydeuropeisk och nordafrikansk. Således varken bleka som dagens skandinaver, eller mörka som subsahariska folk.

Till det ska läggas ett par osäkerhetsfaktorer: Den första är, att DNA-analyser bara ger olika egenskaper med en viss sannolikhet (och om jag inte misstagit mig helt så ökar den osäkerheten något med åldern hos den individ man tar DNA-prov på). Den andra faktorn är att antalet undersökta individer inte är så stort. Utifrån de rapporter jag studerat förefaller det handla om färre än 1.000 individer, spridda över ett tusental år eller mer, samt spridda över ett mycket stort geografiskt område. Ett så litet och spritt urval medför en betydande osäkerhet, och framtida fynd kan komma att ändra bilden.

En utsaga om egenskaper som hårfärg, hudfärg, ögonfärg etc bör därför inte formuleras mer exakt och tvärsäkert än vad befintliga undersökningar kan försvara. Man skulle t ex kunna formulera sig så här: ”Man kan med relativt god sannolik anta, att bland de tidigaste skandinaviska invånarna fanns ett inslag, möjligen betydande, av människor med blå ögon och en hudfärg som ungefär motsvarar den man kan finna i dagens Sydeuropa, Nordafrika eller Mellanöstern.”

(Om jag minns rätt så får de flesta av de undersökta individernas hudfärg en sannolik 3:a eller 4:a på Fitzpatrick-skalan)

För att knyta an till trådens ämne så ska det bli mycket intressant att se vad DNA-prover på Lilla Karlsö-kvinnan ger för resultat. Och kanske ännu mer hennes foster; hade den blivande pappan liknande DNA, eller kom föräldrarna från olika folkgrupper, månntro?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2026-08-23 kl. 21:43.
Citera
2026-08-23, 22:00
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Vilken sorts hav omgav Lilla Karlsö för 9.000 år sedan, och på vilken nivå låg havsytan?

Fram till för cirka 9.800 år sedan var dagens Östersjön en sötvattenssjö som kallas Ancylussjön.

För cirka 9.800 medförde landhöjningen att saltvatten började sippra in, och ett antal hundra år senare var Östersjön en salt havsvik, kallad Littorinahavet. Man vet inte exakt i vilken takt salthalten ökade.

Havsytans nivå har varierat kraftigt under de här tiderna, och tidvis kanske fyndplatsen, Suders Vagnshus, legat under vatten. Liksom med salthalten är det svårt med exakta data över hur havsnivån varierat med tiden.

Så frågan blir då hur exakt dateringen av kvinnan och fostret är, och under vilken av Östersjöns faser hon levde där. Var det söt- eller saltvatten? Var låg havsnivån? Låg grottan precis vid stranden eller en bit upp?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2026-08-23 kl. 22:03.
Citera
2026-08-23, 22:02
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
SVT kommer garanterat göra en film om henne där hon spelas av en somalie.
Det finns många snygga somaliska brudar. Så länge det använder en med schyssta bröst och en fin rumpa som visar sig hel- eller halvnaken har jag inget att klaga på.
Citera
2026-08-23, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast
Det finns många snygga somaliska brudar.

Årets lögn
Citera
2026-08-25, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I de forskningsrapporter som står till buds framgår, att hudfärgen på många av de undersökta skeletten på ett ungefär pendlar mellan sydeuropeisk och nordafrikansk. Således varken bleka som dagens skandinaver, eller mörka som subsahariska folk.

Till det ska läggas ett par osäkerhetsfaktorer: Den första är, att DNA-analyser bara ger olika egenskaper med en viss sannolikhet (och om jag inte misstagit mig helt så ökar den osäkerheten något med åldern hos den individ man tar DNA-prov på). Den andra faktorn är att antalet undersökta individer inte är så stort. Utifrån de rapporter jag studerat förefaller det handla om färre än 1.000 individer, spridda över ett tusental år eller mer, samt spridda över ett mycket stort geografiskt område. Ett så litet och spritt urval medför en betydande osäkerhet, och framtida fynd kan komma att ändra bilden.

En utsaga om egenskaper som hårfärg, hudfärg, ögonfärg etc bör därför inte formuleras mer exakt och tvärsäkert än vad befintliga undersökningar kan försvara. Man skulle t ex kunna formulera sig så här: ”Man kan med relativt god sannolik anta, att bland de tidigaste skandinaviska invånarna fanns ett inslag, möjligen betydande, av människor med blå ögon och en hudfärg som ungefär motsvarar den man kan finna i dagens Sydeuropa, Nordafrika eller Mellanöstern.”

(Om jag minns rätt så får de flesta av de undersökta individernas hudfärg en sannolik 3:a eller 4:a på Fitzpatrick-skalan)

För att knyta an till trådens ämne så ska det bli mycket intressant att se vad DNA-prover på Lilla Karlsö-kvinnan ger för resultat. Och kanske ännu mer hennes foster; hade den blivande pappan liknande DNA, eller kom föräldrarna från olika folkgrupper, månntro?

Tack för utförligt svar.

Ja det ska bli mycket intressant att följa detta och se vad mer de hittar och kommer fram till
Citera
Igår, 07:48
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Tråkigt att vetenskapen blivit offer för agendajournalistik.

Och i uppräkningen av geografiska områden som du refererar till, så har man skickligt undvikit länderna som indo-européerna kommer ifrån. En ren historieförfalskning.

Och det finns en övertro på DNA. Det biologiska arvet är nämligen adaptivt visar modern vetenskap. För det räcker med att någon förhistorisk förfader levt i köld, eller hetta, i någon tidigare istidtid eller värmebölja för länge länge sedan, så har vi det i oss. Kanske ur-livet till och med. Man blir brun av sol, man blir brun av köld. Inte konstigare än så.

Vad vet man säkert? Jo, att Indiens äldsta skrift Veda handlar om just vetande. Så låt vetenskapen ha sin gång och arbeta ifred!
Citera
Igår, 08:00
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Årets lögn

Nä finns , var en 18 årig somalisk modellbrud på Walmart i Us som börja ragga på mig

Somalier i Us jobbar o bär inte burka o skit
Citera
Igår, 10:42
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Nä finns , var en 18 årig somalisk modellbrud på Walmart i Us som börja ragga på mig

Somalier i Us jobbar o bär inte burka o skit
årets lögn!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här