Citat:
Ursprungligen postat av
Purplepanic
Ja och SHG är väl människor som mixats från EHG och WHG.
Eller har jag fel?
Och WHG va mycket mörka med blåa ögon, medans WHG hade den ljusare mutationen (jag trodde det berodde på en evolutionär förändring pga klimatet men då hade jag fel där).
Vilket innebär att kvinnan kan ha varit allt från väldigt ljus till hyfsat mörk.
Jo, SHG är en akademisk definition som betyder ungefär 80% WHG o 20% EHG, om jag förstått det rätt. Så helt korrekt.*
Hudfärg är latitud anpassning främst, men påverkas också av hur ekologin ser ut.
Stäpp - ständigt solljus - mer uv skydd
Skog - mindre solljus - mindre uv skydd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Purplepanic
Och WHG va mycket mörka
Mörka jämfört med vad? Niloter? Somalier? Dagens svenskar?
WHG i LGM slutkant lär ha haft en hudnyans som påminner om Shohone, Centralasiater, vissa sibiriska folk.
När de anlände i Skandinavien bör de ha tenderat till betydligt ljusare hy. På grund av
1) de behövde syntetisera ämnen i huden, till exempel D-vitamn.
2) Att producera melanin är förhållandevis dyrt. Att slippa göra det är en fördel. Vid svält har blekare individer en överlevnadsfördel om behovet av UV-skydd inte är stort.
3) Behovet av UV skydd minskade drastiskt när de både rörde sig norrut och samtidigt levde mer i skog.
Och vi diskuterar WHG under en 9000 lång period av extrem förändring i evolutionärt tryck, från stäpptillvaro 40°N till skogs och skärgårdstillvaro i Bohuslän 58°N. Även om Österödskvinnans dna kan ha formats av tillvaro något längre söderut i många generationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Purplepanic
Vilket innebär att kvinnan kan ha varit allt från väldigt ljus till hyfsat mörk.
Det är en beskrivning jag håller med om. Ifall "hyfsat mörk" är en jämförelse med dagens svenskar. Och "väldigt ljus" inte betyder lika ljus som skandinaver som levt på jordbrukskost i fyratusen år. För dagens svenskar har troligen mindre pigmentering än Österödskvinnans folkgrupp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Purplepanic
medans WHG hade den ljusare mutationen
Hudfärg och UV skydd är mycket mer komplicerat än så.
Ja, WHGer hade inte SLC24A5 mutationen som moderna europeer använder för blekare hudfärg.
Men alla populationer har individer med olika pigmentering. Om det evolutionära trycker uppstår anpassas hudfärgen. Det är därför olika populationer med ljus hy, som några östasiatiska folkslag och olika indianstammar i USA, har olika genetiska sätt att koda för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Purplepanic
(jag trodde det berodde på en evolutionär förändring pga klimatet men då hade jag fel där)
Pigmentering påverkas av fyra faktorer.
1) Skydda mot UV ljus. Starkt UV ljus, mer pigmentering, "mörkare" utseende.
2) Syntetisera ämnen i huden, däribland D-vitamin. Vissa ämnen kan uppvägas av kost, andra mindre bra.
Svagare UV ljus premierar mindre pigmentering. Också känt som "latitudanpassning" i viss akademisk literatur.
3) Kostnad. Melaninproduktion är inte gratis. Mindre behov av solskydd är selektering för mindre pigmentering.
4)Kost. Mer kött, mindre behov av att syntetisera D-vitamin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Purplepanic
Inte på Flashback.
Här är hudfärgen as viktig.
Och när hudfärgen inte passar ens rasistiska narrativ så drar man kortet ”ras är mycket mer än hudfärg”
Det är DU som valt att göra detta till en diskussion om hudfärg.
Ditt allra första inlägg i den här diskussionen var att angripa att Fentfarbrorn skämtat om SvTs absurda beslut att gestalta WHGer med somalier. Fentfarbrorn skämtade om SvTs hudfärgsfixering.
Och du anslöt dig till det.
Om du upplever att Flashback har en hudfärgsfixering så är den rimligaste förklaringen att du själv har en hudfärgsfixering och att det är därför du upplever att alla diskussioner på flashback handlar om hudfärg. Sett från ditt perspektiv har de kanske det. Därför att du väljer att diskutera hudfärg.
Nåja, bara en teori. För i den här diskussionen är det främst du själv som visat en hudfärgsfixering.
*Att SHG är en term beror på att Skandinavien är en tillräckligt annorlunda miljö och SHGer var tillräckligt isolerade för att ges en egen genetisk kategori (SHG, EEF, EHG etcetera är genetiska beståndsdelar främst, materiella kulturer får istället sånt som Trattbägare, Snörkeramiker eller Shintashta, Afanasievo eller Enkelgravskultur, etcetera, funktion, plats, beteende).
Personligen är jag skeptisk till SHG begreppet. Men skandinavisk förhistoria domineras av att inga mänskliga kvarlevor bevaras i huvuddelen av skandinavien så diverse ideologiska aktivister kan fylla på med vad de vill där. Faktiska kvarlevor som kan dna analyseras har man bara funnit från kusterna.