2026-08-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
7000 fkr är jägarstenålder i Skandinavien.
Kvinnan lär vara SHG (Skandinavisk Jägarsamlare). Fast litet osäkert så långt ute i Östersjön.

Cirka 4000 fkr invaderade den jordbrukande trattbägarkulturen och tog över södra Skandinavien, ända upp till Mälardalen, Gästrikland, Skåne, Halland, Bohuslän, Östergötland, Sörmland, Öland.
Trattbägarna var genetiskt blandning av WHG (västliga jägarsamlare) och EEF (tidiga europeiska jordbrukare).
Det är inte möjligt att kalla någonting i Skandinavien före 4000 fkr för "bondestenålder".

3500 fkr försvinner trattbägarna från stora delar av Skandinavien och ersätts av SHGer. Trattbägarna blir bara kvar i Skåne och Falköpingsbygden (sandjordarna mellan Vänern o Vättern). Den här händelsen är en av de få tillfällena i världshistorien där jägarsamlare tränger undan jordbrukare.

2800 fkr invaderar BAC (stridsyxekulturen). De har mer kreatursskötsel och använder svedjebruk och är nomadiska, i jämförelse med trattbägarna. De tar över hela Sverige upp till Hälsingland, kusten upp till Medelpad. Och kustbygderna i Finland. SHG trängs tillbaka till Skandinaviens inland där de överlever fram till kanske 500 ekr eller ännu längre. Hur SHGerna slutgiltigt försvinner är ett mysterium.
BAC är en blandning av trattbägare och indoeuropeer. Svenskarna är genetiska och kulturella och språkligt ättlingar till BAC.
1700 fkr har 1000 år av BAC vilda västern stabiliserat sig till Nordisk Bronsålder. BAC har blivit mer bofasta och etablerat stora handelsnätverk ner i Europa, de lär ha haft handelsstationer nere i Spanien och Norditalien (identiska hällristningar i Sverige och på några platser där).

Bondestenålder i Sverige börjar alltså 4000 fkr och biter sig inte fast ordentligt förrän 2800 fkr men är inte vad vi tänker på som bondestenålder helt och hållet förrän på bronsåldern ~1700 fkr (bofasta jordbrukare med stora hus alltså). Och då är det ju inte stenålder längre rent formellt, även om säkert 95% av verktygen är sten.
Och i inlandet fortsätter jägarstenåldern fram till 500 ekr, minst.

På ön intill, stora karlsö, har man hittat bevis på att människor levt och jagat säl som också är ca 9000 år gamla. ( bästa fynden hittade i grottan ”stora förvar” där man bla diskuterar om de även sysslat med kannibalism. Man trodde länge att så var men för några år sen började det ifrågasättas).
Så är inte särskilt förvånande att de va ”så långt ut i Östersjön” runt den tiden.

Sen är jag osäker på vart man tror att Karlsöarna låg för så många år sen.
Vi vet ju att landmassor har flyttat omkring - så det är väl inte totalt osannolikt att de kanske legat närmare än eller fastlandet men jag ska låta det vara osagt!
Citera
2026-08-13, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Nej det har verkligen inte bevisats. Och dagens svenskar är till absolut största delen inte ättlingar till dem, utan till de germaner som kom till Skandinavien för 5000 år sedan.

Det är ABSOLUT bevisat och inom vetenskapen är det inga frågetecken runt det what so ever.
Bara på sociala medier som det vägrar accepteras som sanning.

Och att svenskar idag är vita har med evolutionär utveckling att göra pga vårt kalla klimat med hyfsat låg nivå av sol.

Vad vi mest idag är ättlingar till ska jag låta vara osagt för det är jag inte insatt i.
Inte heller hör det hit.
Diskussionen var att det vore fel/rätt att låta en somalier spela en människa som levde här för 9000 år sedan.
På den tiden var vi inte vita och blonda.
Därför vore det mer historiskt korrekt att göra det.
Trots att det uppenbarligen gör ont i rumpan på vissa av er.

Här har du lite källor som inte är sociala media att läsa om detta på:
https://kallkritikbyran.se/fel-om-de-forsta-svenskarna-fortsatter-att-spridas-pa-natet/
https://www.svt.se/special/mot-de-forsta-svenskarna/
https://slakthistoria.se/slaktforskning/dna/missa-inte-de-forsta-svenskarna
Citera
2026-08-13, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Det är ABSOLUT bevisat och inom vetenskapen är det inga frågetecken runt det what so ever.

Och att svenskar idag är vita har med evolutionär utveckling att göra pga vårt kalla klimat med hyfsat låg nivå av sol.

Vad vi mest idag är ättlingar till ska jag låta vara osagt för det är jag inte insatt i.
Inte heller hör det hit.
Diskussionen var att det vore fel/rätt att låta en somalier spela en människa som levde här för 9000 år sedan.

https://kallkritikbyran.se/fel-om-de-forsta-svenskarna-fortsatter-att-spridas-pa-natet/

Jo för 9000 år sedan var vi också vita, och levde på Rysslands stäpper.

Och vad gäller den här kvinnan så kan jag garantera att hon hade större likheter med dagens svenskar än med någon somalie, oavsett hur mörk hud du och SVT påstår att hon skulle ha haft. Ras är betydligt mer än bara hudfärg.
Citera
2026-08-13, 16:33
Medlem
Imnshos avatar
Var kvinnan av typ SHG är det troligare med ljus hy. WHG hade mörkare hud, men SHG fick mer av sina egenskaper från EHG som var ljusare.

Men det kan ju ha varit somaliska förtrupper...
Citera
2026-08-13, 17:55
Medlem
Citat:

Inte heller hör det hit.

WHG (Västliga Jägarsamlare) levde på en jägarsamlarkost i 10 000+ år under förra LGM (Senaste glaciärmax, 26 000-19 000 år sedan).
De levde i en torr, stäppliknande miljö på ~41° N.
Om vi tittar på jägarsamlare i USA så finner vi en rätt stor variation i det latitudområdet, från mycket ljushyade till djupt bronsfärgade.
WHG utsattes för ungefär samma evolutionära tryck som stäpplevande indianer runt 40° N, så västliga Shoshone är en bra jämförelse. Det betyder inte att deras pigmentering var samma som västliga Shoshone men att deras pigmentering måste lösa samma uppgift och skydda mot samma nivå av UV ljus som västliga Shoshone.

Men för 19 000 år sedan började klimatet förbättras, det blev varmare, glaciärerna började dra sig tillbaka och det blev mindre torrt och skogarna började breda ut sig. Och WHG började återbefolka Europa.
När WHG efter 9000 år lämnar spår av sig i form av Österödskvinnan (10 000 år sedan) har de redan migrerat norrut och åtnjutit mer skogsskydd. Det evolutionära tryck de utsätts för är alltså helt annorlunda från ursprungliga WHG. Och 9000 år är en lång tid evolutionärt för sånt som pigmentering.
Inte ens WHG under LGM skulle varit så mörka som somalierna som SVT använde och som Källkritikbyrån använder för att illustrera sin artikel med. Det är väl magstarkt att använda de bilderna när man kallar sig källkritikbyrån. Så Källkritikbyrån är väl snarare SvTs försvarsbyrå, och så är de tre personerna bakom projektet journalister också.
Men WHG som nått upp till Skandinavien är absolut inte så mörka som bilderna. Och Österödskvinnan är inte ens WHG, hon är SHG (Skandinavisk Jägarsamlare) som är en blandning av WHG och EHG (Östliga Jägarsamlare). Det DNA som styr vår ljusa pigmentering idag kommer från EHGer.

I Motalafyndet (7 000 år sedan) har vi en tydligt förändring till ljus pigmentering.

Men för att bena upp det hela litet.
WHG 19 000 år sedan. Samma latitudanpassning som Västra Shoshone i Amerika. Hur det yttrar sig exakt utseendemässigt är oklart men det är definitivt inte så mörkt som somalier som SvT bedrägligt använde för att illustrera sin "dokumentär" och som "Källkritikbyrån" bedrägligt använde för att illustrera sin artikel.
Somalia är 5° N, WHGs ursprungsområde är 41°N. En ENORM skillnad i evolutionärt tryck.
Men sen passerar det 10 000 år till fram till Österödskvinnan. 10 000 år av mindre evolutionärt tryck för mörk hy än vad WHG hade ursprungligen.
Och sen har Österödskvinnan fått ett genetiskt tillskott från EHGs som redan i grundutförande har ljusare hudfärg.
Men visst, det finns evolutionärt tryck som tillåter mörkare pigmentering. Som till exempel att Motalafynden visade på en kost som var 50% marina djur. Alltså stora tillskott av vitamin D från kosten. (men motalafynden visar på mycket ljushyade individer, om man jämför med den tidens befolkning, om man jämför med medium av pigmentering idag men inte om man jämför med svenskars pigmentering idag).

Och nej, temperatur påverkar inte pigmentering.
Och nej, "överhuvudtaget" stavas inte "what so ever". Det stavas "överhuvudtaget".

Det är som alltid när överheten i Sverige påstår sig "avslöja myter". Syftet är att luras. Jag vet inte varför det är så viktigt för överheten att påstå att "de första svenskarna var mörkhyade". Men det verkar vara det. Som vanligt har överheten noll intresse för verkligheten och 100% intresse av att manipulera.

Citat:
På ön intill, stora karlsö, har man hittat bevis på att människor levt och jagat säl som också är ca 9000 år gamla. ( bästa fynden hittade i grottan ”stora förvar” där man bla diskuterar om de även sysslat med kannibalism. Man trodde länge att så var men för några år sen började det ifrågasättas).
Så är inte särskilt förvånande att de va ”så långt ut i Östersjön” runt den tiden.
Jag tog bara höjd för ifall de var SHGer. Eller möjligen EHGer. Eftersom jag innan diskuterat Baltikumteorin för i1s ursprung. Men stora förvar fynden verkar alltså klassificeras som SHG, när jag läste på nu. Bra fångat.
Senast redigerad av Destbar 2026-08-13 kl. 18:22.
Citera
2026-08-13, 18:17
Medlem
Citat:
Med tanke på att de första människorna som bosatte sig i Sverige med DNA har bevisats vara mörkhyade (dock med blå ögon) - så vore ju en somalier med blåa ögon eller linser mer likt än vad dagens etniska svenskar är så vore det ju historiskt korrekt av dem.
Varför är inte vår intelligens på somaliernas nivå också?
Citera
2026-08-13, 18:27
Medlem
Citat:
Med tanke på att de första människorna som bosatte sig i Sverige med DNA har bevisats vara mörkhyade (dock med blå ögon) - så vore ju en somalier med blåa ögon eller linser mer likt än vad dagens etniska svenskar är så vore det ju historiskt korrekt av dem.

Ja det är rätt sjukt när man tänker efter.
Alla svenskar i Sverige såg ut som en Man från Kongo.
Stora läppar, kolsvart, lång dase och hårig

Sen gick det några år.
Solen va inte så stark. Så vi blev kritvita och mindre håriga

Samma sak med Japaner
Kolsvarta och stora ögon
Sen blåste det så mycket och solen va inte så stark
Så då blev pigmentet ändrat och ögonen små
För att när det blåser så kisar man. Och det fick alla svarta japaner göra i början.
Sen blev det genetiskt
Citera
2026-08-13, 20:06
Medlem
mr.Floppys avatar
Det var värst! Nuförtiden är det ju svårt att bli gravid efter 40-års åldern, och här kommer en 9000-åring och blir på tjocken! Är det stenålderskosten tro?
Citera
2026-08-13, 20:46
Medlem
Cremefraicheds avatar
Det här med att människan kom från Afrika - en uppenbar lögn för att skapa en "anti-rasistisk" värld baserat på ras för att få bort "rasism".

För det här med människan och dess ursprung, ser helt annorlunda ut ifrån hur man säger vad det är. Arkeloger har hittat en hel del spår av olika typer av människor runt i hela världen som är mycket äldre än dessa Afrika-bevis som finns men varje gång man går publikt med det så trycks det ner och "motbevisas". Men! Det intressanta här ifall man börjar läsa om vart människan faktiskt kommer ifrån.

Det här med ras och ursprung är extremt nedtystat om hur det faktiskt är. Ifall vi nu kollar på fakta så var det 15-30 olika människoraser och arter (kanske till och med flera) som alla var utsprida över jorden på olika ställen evolverade på olika sätt där dom anpassade sig till där dom "uppstod" ifall det var varmt, kallt, medelvärme, mycket mat, lite mat, lång vinter, kort vinter och så vidare - det här har pågått i hundratusentals kanske någon miljon år, vem vet kanske mer? Vi vet inte men det vi vet är att det finns många olika kategorier av människor. Människor började röra sig runt, träffade på andra stammar med "annan egenskap/kategori" - krig, handel, erövrande, allierskap, något vi ska notera är att människan har alltid vart väldigt smart och kreativ. Även fast det är IQ 70 så är det extremt imponerande för djuret människan som har händer för att kunna bygga saker.

Så människans ursprung är egentligen över hela världen och vi kan nog inte sätta "vart vi uppstod" - men Afrika pratet är en lögn på riktigt.

Men ett exempel: Den vita mannen.

Den vita mannen har man sen 1900-talet säger sig att den germaniska mannen kom ifrån Europa. Det är då ifall du nu kollar i Nazistisk forskning, men efter kriget så började man hitta lite runt om Europa runt Turkiet upp mot de slaviska länderna benbitar, käkben och liknande från ett människosläkte som var mycket äldre än just Afrika-myten, detta tystade man ner, påstod att "det gick inte att verifiera" men fram till idag så kommer det bara upp mer bevis på att Afrika-myten är bullshit.

Nu låter jag schizho, men jag orkar inte hitta alla länkar till det här. Vi måste förstå att man ljuger ganska bra för oss för propagandas skull för att ge ett politiskt budskap i vetenskapen.

Vet ni vilka som gjorde samma sak? Nazisterna. Du är väl inte en Nazist eller?
Citera
2026-08-13, 21:07
Medlem
Holden.Caulfields avatar

Det vi vet om tiden före oss är egentligen bara det som har levt kvar eller hittat i efterhand. Europa har varit mer tätbefolkat och marken har utsatts för mer jordbruk etc. Därför känns det mer logiskt att man finner lämningar från långt tillbaka i tiden snarare i Afrika än i Europa eller Asien. Med andra ord: människoliknande apor kan ha uppstått på alla platser där apor har levt. (Jag håller med dig.)
Citera
2026-08-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
WHG (Västliga Jägarsamlare) levde på en jägarsamlarkost i 10 000+ år under förra LGM (Senaste glaciärmax, 26 000-19 000 år sedan).
De levde i en torr, stäppliknande miljö på ~41° N.
Om vi tittar på jägarsamlare i USA så finner vi en rätt stor variation i det latitudområdet, från mycket ljushyade till djupt bronsfärgade.
WHG utsattes för ungefär samma evolutionära tryck som stäpplevande indianer runt 40° N, så västliga Shoshone är en bra jämförelse. Det betyder inte att deras pigmentering var samma som västliga Shoshone men att deras pigmentering måste lösa samma uppgift och skydda mot samma nivå av UV ljus som västliga Shoshone.

Men för 19 000 år sedan började klimatet förbättras, det blev varmare, glaciärerna började dra sig tillbaka och det blev mindre torrt och skogarna började breda ut sig. Och WHG började återbefolka Europa.
När WHG efter 9000 år lämnar spår av sig i form av Österödskvinnan (10 000 år sedan) har de redan migrerat norrut och åtnjutit mer skogsskydd. Det evolutionära tryck de utsätts för är alltså helt annorlunda från ursprungliga WHG. Och 9000 år är en lång tid evolutionärt för sånt som pigmentering.
Inte ens WHG under LGM skulle varit så mörka som somalierna som SVT använde och som Källkritikbyrån använder för att illustrera sin artikel med. Det är väl magstarkt att använda de bilderna när man kallar sig källkritikbyrån. Så Källkritikbyrån är väl snarare SvTs försvarsbyrå, och så är de tre personerna bakom projektet journalister också.
Men WHG som nått upp till Skandinavien är absolut inte så mörka som bilderna. Och Österödskvinnan är inte ens WHG, hon är SHG (Skandinavisk Jägarsamlare) som är en blandning av WHG och EHG (Östliga Jägarsamlare). Det DNA som styr vår ljusa pigmentering idag kommer från EHGer.

I Motalafyndet (7 000 år sedan) har vi en tydligt förändring till ljus pigmentering.

Men för att bena upp det hela litet.
WHG 19 000 år sedan. Samma latitudanpassning som Västra Shoshone i Amerika. Hur det yttrar sig exakt utseendemässigt är oklart men det är definitivt inte så mörkt som somalier som SvT bedrägligt använde för att illustrera sin "dokumentär" och som "Källkritikbyrån" bedrägligt använde för att illustrera sin artikel.
Somalia är 5° N, WHGs ursprungsområde är 41°N. En ENORM skillnad i evolutionärt tryck.
Men sen passerar det 10 000 år till fram till Österödskvinnan. 10 000 år av mindre evolutionärt tryck för mörk hy än vad WHG hade ursprungligen.
Och sen har Österödskvinnan fått ett genetiskt tillskott från EHGs som redan i grundutförande har ljusare hudfärg.
Men visst, det finns evolutionärt tryck som tillåter mörkare pigmentering. Som till exempel att Motalafynden visade på en kost som var 50% marina djur. Alltså stora tillskott av vitamin D från kosten. (men motalafynden visar på mycket ljushyade individer, om man jämför med den tidens befolkning, om man jämför med medium av pigmentering idag men inte om man jämför med svenskars pigmentering idag).

Och nej, temperatur påverkar inte pigmentering.
Och nej, "överhuvudtaget" stavas inte "what so ever". Det stavas "överhuvudtaget".

Det är som alltid när överheten i Sverige påstår sig "avslöja myter". Syftet är att luras. Jag vet inte varför det är så viktigt för överheten att påstå att "de första svenskarna var mörkhyade". Men det verkar vara det. Som vanligt har överheten noll intresse för verkligheten och 100% intresse av att manipulera.

Jag tog bara höjd för ifall de var SHGer. Eller möjligen EHGer. Eftersom jag innan diskuterat Baltikumteorin för i1s ursprung. Men stora förvar fynden verkar alltså klassificeras som SHG, när jag läste på nu. Bra fångat.

Ja och SHG är väl människor som mixats från EHG och WHG.
Eller har jag fel?
Och WHG va mycket mörka med blåa ögon, medans WHG hade den ljusare mutationen (jag trodde det berodde på en evolutionär förändring pga klimatet men då hade jag fel där).
Vilket innebär att kvinnan kan ha varit allt från väldigt ljus till hyfsat mörk.

Jag säger såklart inte att de såg ut som i illustrationerna.
Men att prata om det som att det bara är något SVT hittat på är inte sant.
Det är forskare som tagit fram de bevisen och teorierna om att de va mycket mörka med blåa ögon.
Forskare har inga skäl att hitta på detta för att tillfredsställa vänstern eller vara ”anti rasistiska” som folk här u tråden vill påstå.
Det är bara vad DNA visat.
Att det gör folk så upprörda och att de togs upp som något helt bisarrt ayt en somalier skulle kunna spela kvinnan är vad jag talar emot - det är rent av skrattretande
Senast redigerad av Purplepanic 2026-08-14 kl. 22:05.
Citera
2026-08-15, 05:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jo för 9000 år sedan var vi också vita, och levde på Rysslands stäpper.

Och vad gäller den här kvinnan så kan jag garantera att hon hade större likheter med dagens svenskar än med någon somalie, oavsett hur mörk hud du och SVT påstår att hon skulle ha haft. Ras är betydligt mer än bara hudfärg.

Har den exakta hudfärgen så stor betydelse? Kan man inte bara tycka det är svincoolt att det levde folk på Gotland för 9000 år sen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in