2026-08-12, 07:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Har läst tråden och jag har inga såna dära special skydd för ögonen för att beskåda det hela. Men vad händer om jag skulle titta på det utan skydd, blir jag blind?

Du får ögonskador.

Du kan vänta till nästa års solförmörkelse så har du ett helt år på dig att köpa ett solskydd, tror nästa kommer synas betydligt bättre i Sverige.
Citera
2026-08-12, 07:45
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du får ögonskador.

Du kan vänta till nästa års solförmörkelse så har du ett helt år på dig att köpa ett solskydd, tror nästa kommer synas betydligt bättre i Sverige.
Ok tack för svar. Då väntar jag tills nästa år 😊
Citera
2026-08-12, 08:33
Bannlyst
Om man kommer se något, ska jag testa med telefonens kamera, man kollar in på telefonens skärm i stället för direkt i solen
Citera
2026-08-12, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
Vi har att vänta oss ett meteorregn, solförmörkelse och planeter på rad. Allt imorgon onsdag 12 augusti.

Skapar denna tråd ifall någon är intresserad av att lägga ut något om det efteråt.

Mycket nöje och en trevlig solförmörkelse och allt annat!

Är det inte också idag den 12e augusti gravitationen kommer upphöra under 7s 14:33 UTC, dvs 16:33 svensk tid?
Senast redigerad av Ivanhoe1881 2026-08-12 kl. 10:54.
Citera
2026-08-12, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Säkrast, billigast och tråkigast är att filma med mobilen och använda mobilskärmen.

Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Tack för tipset!

Tar tillbaka detta och ber om ursäkt för misinformation.

Använd inte mobilens kamera. Den kan tydligen pajja om man riktar den mot solen för länge!!
Citera
2026-08-12, 11:06
Medlem
Citat:
Tar tillbaka detta och ber om ursäkt för misinformation.

Använd inte mobilens kamera. Den kan tydligen pajja om man riktar den mot solen för länge!!
..då hoppar jag nog det - tack!
Citera
2026-08-12, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilurim
Om man kommer se något, ska jag testa med telefonens kamera, man kollar in på telefonens skärm i stället för direkt i solen

Det var min tanke också men tydligen kan man sabba kameran om man riktar den mot solen för länge.
Citera
2026-08-12, 11:10
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Är det inte också idag den 12e augusti gravitationen kommer upphöra under 7s 14:33 UTC, dvs 16:33 svensk tid?
Visst ja! Nu när du säger det. Ska bli intressant om det sker 😊
Citera
2026-08-12, 11:11
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Varför titta på det hela? Jag tycker det är spännande att det blir "konstigt" mörkt, men aldrig att jag skulle glo mot solen. Jag tycker redan nu att det är konstigt mulet, det märks att något är på gång...
Citera
2026-08-12, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du får ögonskador.

Nästa år blir det 0-25% solförmörkelse. Nästa 80% som syns i Sverige blir 2039 och nästa totala som syns i Sverige blir år 2126.

Den nästa år kanske syns extra bra ifrån israel men det blir inget toppen-år för oss som bor i Sverige.
Citera
2026-08-12, 11:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Den nästa år kanske syns extra bra ifrån israel men det blir inget toppen-år för oss som bor i Sverige.

Nästa år blir 100% här i södra Spanien och det är också den absolut längsta solförmörkelsen det här århundradet. Den kommer att gå över hela Medelhavet och arabiska halvön.
Citera
2026-08-12, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentallion
Kommer det bli mörkt då när det händer? Hur mörkt? Och hur länge? Någon som vet det?
Bäst mörkereffekt fås i tät lövskog. Tror inte det märks så mycket där det är öppna landskap men solen är rätt lågt vid 20:00 så det kankse märks lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in