2026-08-11, 20:54
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag vill helst undvika ögonskador, men kanske om man lägger 3-4 par på rad?

Sist jag tittade på solen använde jag 3-4 st brännskivor CDRW. det var väldigt häftigt man såg skivan exakt över solen och skimret som blev i luften eller himlen var väldigt annorlunda. Det var som sol fast ändå skugga samtidigt.

edit: Passa er bara så ni inte råkar glida åt sidan och titta rakt in i solen, det är väldigt o-bra.
Senast redigerad av YP4XQ 2026-08-11 kl. 20:59.
Citera
2026-08-11, 20:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Varför skulle ett par solglasögon som skyddar mot faktiskt solljus inte skydda som solen skymd av månen?

För det första så är det bara partiell solförmörkelse i den större delen av zonen, d.v.s i Sverige kommer du inte se ett skit om du inte tittar rakt mot strålande sol men även om du befinner dig i Katalonien eller Mallorca så kommer du behöva ett visir för Jordens gravitation böjer solljuset från koronan inåt så att det blir lite grann solljus som kommer in som du givetvis kommer att skada dig på om du tittar upp mot den med förstorade pupiller.
Citera
2026-08-11, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Sist jag tittade på solen använde jag 3-4 st brännskivor CDRW. det var väldigt häftigt man såg skivan exakt över solen och skimret som blev i luften eller himlen var väldigt annorlunda. Det var som sol fast ändå skugga samtidigt.

edit: Passa er bara så ni inte råkar glida åt sidan och titta rakt in i solen, det är väldigt o-bra.
Ja! Det kan jag prova - tack för tips!
Citera
2026-08-11, 21:42
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Kanske är jag lite dum nu, men det här med att titta rakt in i solen... Jag minns att jag gjorde det mer än en gång som barn, för vad visste man om alla faror då? Det hände inget? Jag är närsynt, men det var jag innan solen med.
Citera
2026-08-11, 21:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Kanske är jag lite dum nu, men det här med att titta rakt in i solen... Jag minns att jag gjorde det mer än en gång som barn, för vad visste man om alla faror då? Det hände inget? Jag är närsynt, men det var jag innan solen med.

Du vet ju inte hur bra du kommer se när du blir äldre. Min mamma är nästan helt blind nu i 80-års åldern och min farmor var det också i övre 80.
Citera
2026-08-11, 21:55
Medlem
Solförmörkelsen börjar 19:03 och vanliga solglasögon räcker inte om man tänker titta mot månen och solen. Så jag kommer personligen att hoppa över det hela.
Citera
2026-08-11, 22:41
Medlem
Funkar det att titta men en svetshjälm (sån med automatisk förmörkning) ?
Citera
2026-08-11, 23:22
Medlem
Om ni är intresserade av att titta på solförmörkelsen så rekommenderar jag att ni söker upp ”how to make a box pinhole projector” av NASA Goddard på YouTube. Även en överläkare (biträdande) i region Skåne rekommenderar denna YouTube-klipp.

Googla; ”Upplev solförmörkelsen - utan att skada dina ögon”
Citera
2026-08-12, 00:20
Medlem
Kommer det bli mörkt då när det händer? Hur mörkt? Och hur länge? Någon som vet det?
Citera
2026-08-12, 00:42
Avstängd
pickalulus avatar
Jag har ett par hederliga gamla svetsglas från 50-talet typ steampunk, funkar dom?
Citera
2026-08-12, 05:52
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cliffanger
Funkar det att titta men en svetshjälm (sån med automatisk förmörkning) ?
Ja, har den ställbar automatik/DIN-siffra så desto bättre. 10-11 är bra för soltittande.

Citat:
Ursprungligen postat av Mentallion
Kommer det bli mörkt då när det händer? Hur mörkt? Och hur länge? Någon som vet det?
Nej, man måste upp i fler % täckning men det kan bli lite lattjo ljus. Fotografer bör vara beredda med vissa motiv de gillar att fota i gryning & skymning/annorlunda ljus.

Citat:
Ursprungligen postat av pickalulu
Jag har ett par hederliga gamla svetsglas från 50-talet typ steampunk, funkar dom?
Borde gå med dem med. Står det nån DIN-siffra på glaset? De där är nog för gassvets så kanske aningen klena. Jag har ett glas med DIN 11 som är utmärkta att titta med.

Kan annars tipsa om svart sopsäck! Vik 2-3 ggr om jag minns rätt.
Citera
2026-08-12, 07:24
Medlem
J.Doessons avatar
Har läst tråden och jag har inga såna dära special skydd för ögonen för att beskåda det hela. Men vad händer om jag skulle titta på det utan skydd, blir jag blind?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in