Citat:
Ursprungligen postat av
spherical
Gervais ojämnhet handlar om att allt han gjorde efter The Office och Extras, och kanske även Life is Short, varierar från rätt kasst till helt uselt. Han behövde en Stephen Merchant för att balansera upp sitt stora ego och sin edgiga humor. Eller en Karl Pilkingtons genuina naivitet.
Den helt klart mest idiotiska grejen Gervais har gjort är Netflixserien Derek om en förståndshandikappad snubbe på ett äldreboende. Även uppföljaren till The Office med David Brent, Life on the Road, som han av ngn anledning gjorde utan Merchant, är riktigt dålig.
Det bästa han har gjort är radioprogrammen för Londonkanalen XFM i början av 2000-talet tillsammans med just Merchant och Pilkington.
Jag håller med i stort. Mycket av hans genialitet låg nog i att kanalisera det som spottades ut ur Pilkingtons unika hjärna, samtidigt som Merchant nog hade en större roll än man först anar.
Samma mönster går egentligen genom hans stand ups, som var riktigt bra i början (Animals/Politics, där halva materialet var direkt stulet från Pilkington), men som i de senaste specialerna tappat den där gnistan.
Med det sagt tyckte jag att After Life ändå var rätt bra stundtals, klart bättre än Derek exempelvis.
Alley Cats har jag inte sett än, men återkommer med recension om så blir fallet.