2026-08-12, 11:50
Medlem
swimp78s avatar
Jag brukar byta telefon när den börjar krångla.
Behöver bank-app och bank id tillgänglig och lite annat praktiskt men kräver ingen kraftmaskin.

Brukar i regel satsa på nån premiummodell från ett par eller tre år bakåt. Brukar fördubbla lagringen vid varje byte. Kanske sker vart fjärde år nånting.
Senast redigerad av swimp78 2026-08-12 kl. 11:55.
Citera
2026-08-12, 12:16
Medlem
NiceNameTwices avatar
Bytte upp mig lite för att jag ville ha möjligheten att köra GrapheneOS, och i min dåvarande telefon började batteriet bli alldeles för uselt och huvudkameran slutade bara fokusera en vacker dag.. Trist på sätt och vis för jag gillade den telefonen ändå.
Citera
2026-08-12, 12:17
Medlem
Ofta pga att de nyare operativsystemen kräver mer och mer för varje uppgradering.

Sen går man inte runt med systemkamera längre så telens kamera ska ju klara lite med
Citera
2026-08-12, 12:52
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Spenderar alldeles för mycket tid på min telefon mot vad jag borde göra. Men ska jag ändå sitta och använda en telefon vill jag ha en bra.

Köper samsungs värsting var tredje till fjärde år. Brukar få rimliga rabatter.
Citera
2026-08-12, 13:11
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Om vi bortser från rent tekniska problem, vad får dig att byta till nyare telefon? appar som kräver nyare adroid? behöver mer prestanda? mer lagring? nåt annat?
Köpte nyligen en Pixel 10a, främst eftersom den stödjer Graphene OS. Är trött på all spyware och bloat i vanliga Android. Var inget fel på min gamla telefon, förutom att jag måste ge Google rätt att se var jag är 24/7 om jag ska kunna använda platstjänster, vilket jag ansåg var oacceptabelt.

Jobbet betalade dessutom för luren.
Citera
2026-08-12, 13:17
Medlem
Citat:
Sugen på att köpa en ny telefon, har mer än pengar nog för att köpa en Samsung Galaxy Z fold för 32kkr men samtidigt funkar min moto g84 som jag köpte på black friday för 2 år sen rätt bra, med 12gb ram och 256gb lagring är den inte så värst begränsad bara väldigt få enstaka spel som jag märker att den inte riktigt orkar med, använder inte ens hälften av utrymmet, storleken är lagom för mig, inga sprickor, batteritiden är fullt godkänd etc men har som bäst android 15.

Ska man ha en telefon idag med minst 12gb ram och släppt 2026 så kommer man inte långt med 4000kr, köpa dyra telefoner gör jag inte går för lätt sönder så g84'an får nog hänga med ett år till.

Om vi bortser från rent tekniska problem, vad får dig att byta till nyare telefon? appar som kräver nyare adroid? behöver mer prestanda? mer lagring? nåt annat?
/A.A

När den går sönder.. då köper man typ s24 on det finns s26. Känns som att nyare modeller är samma som äldre.
Men jag gör inget speciellt på den. Mest till för att ringa och surfa lite.
Citera
2026-08-12, 15:35
Medlem
Citat:
Sugen på att köpa en ny telefon, har mer än pengar nog för att köpa en Samsung Galaxy Z fold för 32kkr men samtidigt funkar min moto g84 som jag köpte på black friday för 2 år sen rätt bra, med 12gb ram och 256gb lagring är den inte så värst begränsad bara väldigt få enstaka spel som jag märker att den inte riktigt orkar med, använder inte ens hälften av utrymmet, storleken är lagom för mig, inga sprickor, batteritiden är fullt godkänd etc men har som bäst android 15.

Ska man ha en telefon idag med minst 12gb ram och släppt 2026 så kommer man inte långt med 4000kr, köpa dyra telefoner gör jag inte går för lätt sönder så g84'an får nog hänga med ett år till.

/A.A

Jag byter när den gamla börjar bli seg, eller när batteriet är för kasst.
Jag vet oxå att båda anledningarna går att fixa med nytt batteri och att rensa mobilen, men det är väl ändå dags efter 3-4år tänker jag.

Skulle dock aldrig lägga över 10.000kr på en mobil som jag vet kommer hålla i 3-4år max.
Citera
2026-08-17, 10:18
Medlem
searchfunctions avatar
Byter av en enda orsak: BankID slutar fungera.
Från Iphone 5e till 7 och nu 8.
Vad jag hade innan 5e och hur det såg ut innan minns jag inte ens.
Citera
2026-08-17, 13:25
Medlem
swebarbs avatar
Byter endast när det gått så pass många år att den inte längre får viktiga uppdateringar.
Citera
2026-08-17, 13:32
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:

/A.A
Byter när gamla går sönder, den förra kördes över av en traktor i april förra året. Nuvarande G75 är bara bra och finns ingen orsak att byta i förtid
Citera
2026-08-17, 13:48
Medlem
Byter när Bank-ID inte längre fungerar.
Citera
2026-08-18, 17:31
Medlem
Köp begagnad bara fett onödigt att köpa ny
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto