2026-08-12, 02:15
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
MP borde se över sina åsikter om lockelsen av 50 miljarder driver dem till detta... Invandringen kostar årligen 200 miljarder och är långt skadligare än vad miljardärer är. Det kostar oss hela vårt samhälle, yngre genererationer svenskar är knapt ens svenska längre. Innan de gapar efter dessa 50 miljarder kanske de bör be om ursäkt för de 200 miljarderna, fixa det och rätta till sverige igen.

Ingen, INGEN, kan ju ta dessa seriöst. Och om någon ändå gör det så bör de personerna förkastas för de har samma inbyggda problem.
Jag tror du underskattar en extremt stor del av Sveriges väljargrupp. JO, de tycker att detta är en bra idé och vad invandringen kostar spelar egentligen ingen roll så det är det moraliskt rätta enligt dem. Då finns det inga gränser. Det tog mig lång tid innan jag ens fattade att det kunde vara så men jag har snackat med många de senaste åren och de tycker genuint så. Och jag tror fan inte att de kan bli rationella heller. De känner nåt och då spelar pengar ingen roll. och har vi inte råd kan vi införa en ny pomperipossaskatt. de har inte lärt sig nåt alls och fattar inte att inte bara miljardärer men också 95% som kan jobba utomlands kommer flytta. Sure, även om jag var miljardär hade jag VELAT ge tillbaka till andra svenskar och det gemensamma, annars kan vi lägga ner samhället helt men folk betalar redan statlig skatt över en viss nivå. Förr eller senare skiter man ju bara i det. Annars får MP bygga en ny Berlinmur med vakter längs gränsen och se till så ingen kan åka ut (men alla från hela världen kan komma in givetvis).
Citera
2026-08-12, 02:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Mitt drömland är det Sverige vi hade för 20 år sen och tidigare, när sossarna var in charge och Sverige var världens bästa land att leva i.

Jag är ganska säker på att miljardären inte ens märker av den lilla skatten på ett par procent, men den skulle lösa många samhällsproblem. Nu har vi haft en högerextrem regering som plundrat statskassan, berikat sig själva på alla andras bekostnad och orsakat ett underskott i statsfinanserna med 364 miljarder. Det är ett hål som måste fyllas.

Kul att du du drömmer om ett Sverige med mindre kriminalitet, mer nationell gemenskap och mindre utanförskap.

Du röstar på fel parti.
Citera
2026-08-12, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Skulle ditt idiotiska förslag införas så är det väl lika bra att staten konfiskerar alla privata företag på en gång och vi blir fullt ut en kommuniststat. Det finns nämligen ingen som kommer vilja fortsätta driva bolag i Sverige eller starta bolag här, om man riskerar behöva skatta bort upp till 5 % av det orealiserade värdet på sitt bolag varje år. Effekten skulle också bli att utländska ägare skulle ta över kontrollen över allt fler svenska bolag när de svenska ägarna tvingas tvångssälja för att kunna betala in skatten.

Jag antar att ditt drömland är Nordkorea eller Kuba? Är det inte bättre du flyttar dit istället för att förvandla Sverige till ett nytt Kuba? Ta gärna med dig Helldén.

Amen. Det är skillnad på inkomst och förmögenhet. Ingen dum person kommer att acceptera att betala x% av sin förmögenhet för att bo i Sverige.
Citera
2026-08-12, 07:22
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Sveriges skattetryck ligger på ca 41,4 procent av BNP, medan USA har ett betydligt lägre skattetryck på ca 25,6 procent av BNP.

Varför vill du öka skattetrycken i Sverige? Ökad skattetryck bromsar tillväxt.

Det är mycket prat om tillväxt och det är lite sött att du nämner att hög skatt bromsar just denna. Hur menar du att skatter bromsar tillväxten? Börja inte dilla om att incitamenten att arbeta minskar om delar av förvärvsinkomsten riskerar att skattas bort.

Gör du det borde du erkänna att skatten på förvärvsarbete bör vara lägre som i exempelvis USA.

Men... På något sätt måste pengar komma in till staten. Då är det väl rimligt att som i USA beskatta förmögenheter och tillgångar hårdare?

Du tycks förespråka det svenska systemet som gör att folk har extremt svårt att spara ihop någon förmögenhet att tala om, ett system som cementerar klassamhället med höga skatter på arbete medans ärvda pengar, tillgångar och ägande i stort sett ska vara fredat över en viss nivå.

Varför ska den som bor i en villa värd 2 miljoner betala lika mycket i fastighetsskatt som den som bor i ett hus värt 200 miljoner? Bara för att ta ett exempel.
Citera
2026-08-12, 08:04
Medlem
MP och V är landsförändare. Vem röstar på dessa tokstollar? Öka skatten och öka invandringen... wtf, finner inga ord.
Citera
2026-08-12, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Gör du det borde du erkänna att skatten på förvärvsarbete bör vara lägre som i exempelvis USA.

Men... På något sätt måste pengar komma in till staten. Då är det väl rimligt att som i USA beskatta förmögenheter och tillgångar hårdare?

Du tycks förespråka det svenska systemet som gör att folk har extremt svårt att spara ihop någon förmögenhet att tala om, ett system som cementerar klassamhället med höga skatter på arbete medans ärvda pengar, tillgångar och ägande i stort sett ska vara fredat över en viss nivå.

Varför ska den som bor i en villa värd 2 miljoner betala lika mycket i fastighetsskatt som den som bor i ett hus värt 200 miljoner? Bara för att ta ett exempel.

Exakt. En skatteväxling mellan de högsta marginalskatterna, som hämmar tillväxten, och exempelvis en fastighetsskatt skulle kunna vara en bra lösning. Det innebär att skattetrycken ökar inte och samtidigt skattesystemets orättvisa förbättras.

Som du skriver är det orimligt att en person som bor i ett hus värt 2 miljoner kronor och har en bra lön, och exempelvis betalar 100 000 kronor i statlig inkomstskatt per år, dessutom betalar omkring 9 500 kronor i fastighetsavgift. Samtidigt kan en person bo i en villa värd 200 miljoner kronor, kanske inte arbeta alls, ha aktier värda exempelvis 10 miljoner kronor utan att sälja dem, och ändå bara betala samma fastighetsavgift 9500kr.

Problemet är att vänstern sällan pratar om en sådan skatteväxling eftersom vänster vill öka skattetrycken i Sverige. De vill i stället återinföra fastighetsskatten samtidigt som de höjer de högsta marginalskatterna. Därför är en skatteväxling svår att diskutera när utgångspunkten inte är att flytta skattebördan, utan att totalt sett höja skatterna.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-12 kl. 08:12.
Citera
2026-08-12, 08:16
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Exakt. En skatteväxling mellan de högsta marginalskatterna, som hämmar tillväxten, och exempelvis en fastighetsskatt skulle kunna vara en bra lösning. Det innebär att skattetrycken ökar inte och samtidigt skattesystemets orättvisa förbättras.

Som du skriver är det orimligt att en person som bor i ett hus värt 2 miljoner kronor och har en bra lön, och exempelvis betalar 100 000 kronor i statlig inkomstskatt per år, dessutom betalar omkring 9 500 kronor i fastighetsavgift. Samtidigt kan en person bo i en villa värd 200 miljoner kronor, kanske inte arbeta alls, ha aktier värda exempelvis 10 miljoner kronor utan att sälja dem, och ändå bara betala samma fastighetsavgift 9500kr.

Problemet är att vänstern sällan pratar om en sådan skatteväxling eftersom vänster vill öka skattetrycken i Sverige. De vill i stället återinföra fastighetsskatten samtidigt som de höjer de högsta marginalskatterna. Därför är en skatteväxling svår att diskutera när utgångspunkten inte är att flytta skattebördan, utan att totalt sett höja skatterna.

Jag tror du är lite väl insnöad i ett tänk där det bara finns 2 alternativ.
Citera
2026-08-12, 08:19
Medlem
Citat:
Jag tror du är lite väl insnöad i ett tänk där det bara finns 2 alternativ.

Vad menar du? Du kan utveckla.
Citera
2026-08-12, 08:22
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Vad menar du? Du kan utveckla.

Du tycks vara emot saker beroende på vilken sida av "blocken" som står som avsändare. Berätta vad det är i Miljöpartiets förslag du är så emot, du tycks ju liksom vara emot bara för att.
Citera
2026-08-12, 08:26
Medlem
Citat:
Du tycks vara emot saker beroende på vilken sida av "blocken" som står som avsändare. Berätta vad det är i Miljöpartiets förslag du är så emot, du tycks ju liksom vara emot bara för att.

Jag svarade på ditt inlägg där du skrev att pengarna måste komma någonstans ifrån och tog USA som exempel, där marginalskatterna på inkomster är lägre samtidigt som man har fastighetsskatt. Jag menar att vi skulle kunna lösa en del av detta i Sverige genom en skatteväxling mellan de högsta marginalskatterna, alltså bland annat den statliga inkomstskatten som är en dålig skatt eftersom den bromsar tillväxten, och en fastighetsskatt.

En skatteväxling innebär inte att skattetrycket ökar. Syftet är snarare att rätta till orättvisor och snedvridningar i skattesystemet.

Problemet är att vänstern inte verkar vilja ha en sådan skatteväxling. Vänstern vill i stället höja det totala skattetrycket. Det är orättvisa att skatta ihjäl de som redan betalar för mycket skatt.
Citera
2026-08-12, 08:28
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Problemet är att vänstern inte verkar vilja ha en sådan skatteväxling. Vänstern vill i stället höja det totala skattetrycket.

Och därför ber jag dig att berätta mer om detta. Har "vänstern" ens kommit med något förslag?

Som sagt känns det som att du är emot, bara för att...
Citera
2026-08-12, 08:30
Medlem
citymormors avatar
Ännu en skatt..

Folket som girigt vill rösta MP pga 50 miljarder kommer inte se en enda krona av det här, inte i samhället, inte på sitt bankkonto. Eat the rich trams.

Miljardärer kommer fortsatta vara miljardärer. Tror folk att dom sitter i ett slott med en bassäng med pengar eller?
Dom äger tillgångar, tillgångar kan ägas någon annanstans.
Det är inte mer skatt som magiskt kommer skapa ett bättre samhälle, att vi redan har extrema skatter är ett av problemen.

Men jag hoppas folket röstar på dom sämsta politikerna så det går åt helvete snabbare.
Senast redigerad av citymormor 2026-08-12 kl. 08:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in