2026-08-12, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DamnStonks
Skänk aldrig pengar till vänner/släkt utan motprestation.

Bara för att man är +60 betyder det inte att man är bildad inom ekonomi. De flesta har riktigt jävla dålig koll. Att bli "swish-beroende" av "snälla" vänner attackerar inte grundproblemet, vad det nu må vara.

Om du själv har ekonomisk kompetens finns det ju mycket att göra (hjälpa med planering, osv). Om du inte har det så uppmuntra personen att t.ex. lyssna igenom grundläggande avsnitt av rikatillsammans.

Sen måste personen vara mottaglig för information. Det kan vara så att du och andra försöker släcka fel bränder. Ekonomin kanske är ett symptom? Pykiskt ohälsa, etc.

Exempel på hur jag gör: Har själv inte erfarenhet av vänner/släkt i ekonomiskt knipa, däremot försöker jag uppmuntra till att investera. Om personen inte visar något intresse lägger jag ned direkt. Don't waste your time, om personen inte är mottaglig. Personen måste vara i rätt "headspace", allt du kan göra är att nudga i rätt riktning.

Just i det här fallet är ju inte investering ens på kartan. Här handlar det om att kolla alla utgifter. Var går det snett? Vi har redan hört från TS att personen han hjälper varken dricker alkohol, röker eller snusar, finns heller inga skulder som ska betalas varje månad, Alla abonnemang har också sagts upp.

Då borde det faktiskt gå att leva på socialbidrag, men det förutsätter ju också att man inte köper skit. Inga Foodora beställningar, ingen snabbmat alls och att köpa billigt på erbjudanden från en billig butik.
Tydligen fanns en bil med i ekvationen. Den kostar dock skatt och försäkring, besiktning och bränsle.

Finns en matbutik och postutlämning inom gångavstånd? Då kanske bilen borde säljas eller skrotas?
Citera
2026-08-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Hej,

Jag har en nära släkting som varit arbetslös i 2 år. Han söker alla jobb han kan men när akassan tagit slut, alla besparingar gått åt, bilen är såld och bytt mot en billigare, vad återstår?

Har hjälpt honom genom att köpa en del saker, betalat via swish och även fört över pengar på samma sätt.
När han efter många om och men till slut kontaktade socialkontoret såg de ju så klart detta och tyckte att de pengarna skulle räcka året ut?

Sista gången gav jag honom kontanter men dessa ses ju ner på idag och lär inte gå att betala sona räkningar med?

Det gör de inte trots att allt onödigt är bortskalat?

Hur hjälper jag honom på bästa sätt?

Vill gärna undvika trams då det handlar om en person som är 60+ och som har jobbat i över 40 år och nu blivit arbetslös.

Om han fortfarande är inskriven på arbetsförmedlingen efter att akassa dagarna tagit slut borde han väl fått aktivitetsstödet från försäkringskassan. Den sänks varje tre månader till en lägsta nivå men då är det ju så att mellanskillnaden upp till levnadskostnaden man har kan fås av kommunen.
Citera
2026-08-13, 01:49
Medlem
Citat:
Vill gärna undvika trams då det handlar om en person som är 60+ och som har jobbat i över 40 år och nu blivit arbetslös.
Det här känns som ett problem i sammanhanget... Råkar han ha inställningen att allt annat än ett jobb i samma bransch han var i förut är ointressant? Hann han bli någon form av chef eller få en så pass bra lön med åren så att börja om i ett låglöneyrke känns som ett hån?
Klarar han att tänka utanför ramarna så har han nytt jobb inom ett par veckor om han kan tänka sig att flippa hamburgare / torka bajs inom åldringsvården / vara personlig assisten åt något mongo...
Citera
2026-08-13, 03:59
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hej,

Jag har en nära släkting som varit arbetslös i 2 år. Han söker alla jobb han kan men när akassan tagit slut, alla besparingar gått åt, bilen är såld och bytt mot en billigare, vad återstår?

Har hjälpt honom genom att köpa en del saker, betalat via swish och även fört över pengar på samma sätt.
När han efter många om och men till slut kontaktade socialkontoret såg de ju så klart detta och tyckte att de pengarna skulle räcka året ut?

Sista gången gav jag honom kontanter men dessa ses ju ner på idag och lär inte gå att betala sona räkningar med?

Varför får han inte delta i jobb- och utvecklingsgarantin efter att ersättningsdagarna från a-kassan tagit slut?
Citera
2026-08-13, 09:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Tuft läge.

Omöjligt att få jobb som 60+, riktålder på 68 för pension. A-kassan tar slut efter 100 dagar. Sen är man livegen. Förväntas söka jobb 100 mil bort osv osv.

I praktiken är stora delar av socialförsäkringssystemet avskaffat. Reinfeldt fick som han ville. Avskaffande genom överbelastning genom "öppna hjärtan". Sosseväljarna blev grundlurade. Hela arbetarrörelsen har blivit rövknullade. De konservativa högerväljarna har sett på hur landet gått under. Det är liberala tankegångar som gett oss detta samhälle.

Det folk behöver idag är ett fuck-off kapital på 8-10 mille där man kan leva på avkastningen. Men det är ju en klen tröst att höra det om man befinner sig i TS släktings situation. Nu för tiden är man "on your own" om det händer något. Det skrämmer mig en smula.

Ytterligare en aspekt är att det skapar sämre rörlighet på arbetsmarknaden. Folk vågar helt enkelt inte byta jobb, då man är rädd för att bli utan om det man byter till inte är bra.
Citera
2026-08-13, 10:26
Medlem
swebarbs avatar
Nåt är ju fel här, när akassan tar slut ska man fortsätta få pengar från f-kassan istället och blir hänvisad till ett program när man har cirka 20 dagar kvar, det måste han väl ändå fått ? om inte bör han ringa AF och fråga varför
Citera
2026-08-13, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Nåt är ju fel här, när akassan tar slut ska man fortsätta få pengar från f-kassan istället och blir hänvisad till ett program när man har cirka 20 dagar kvar, det måste han väl ändå fått ? om inte bör han ringa AF och fråga varför

Ja men precis det var ju också min första tanke att det är så det brukar fungera. Kanske tycker att pengarna från FK/kommunen inte räcker till men man måste anpassa sig.
Citera
2026-08-13, 20:21
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Att försöka kringgå det med kontanter är ingen bra lösning.

Att försöka göra hjälpen ”osynlig” för socialtjänsten riskerar mest att skapa ett nytt problem ovanpå det ekonomiska.

Varför?
Citera
2026-08-13, 21:52
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Hej,

Betala en hyra eller två åt honom. Hyresvärden brukar inte bry sig om varifrån pengarna kommer och ingen transaktion sker på hans konto som soc kan undra över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in