2026-08-10, 21:31
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Nej det finns inga som helst krav.

Det är valberedningens uppgift att föreslå lämpliga kandidater till styrelsen.
Anser du att valberedningen inte gjort sitt jobb ordentligt eller är den rent av helt inkompetent?

Man brukar säga att en förening har den styrelse som den förtjänar.

I bästa fall får du bara en medelmåttig styrelse och i värsta fall en styrelse som direkt missköter föreningen eller t.o.m. utnyttjar sin position för ekonomisk brottslighet.

Det finns tyvärr många exempel på båda alternativen.
Tack för ett sansat svar.
Medlemmen föreslogs på mötet. Så det fanns inte mycket tid att fundera över. Men då vet jag till nästa år.
Citera
2026-08-10, 21:35
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Och det grundläggande motfrågan är vad du själv tror om du tänker efter?

Ta dig själv som exempel, du tycks ju inte förstå. Vad tänker du om alla de svenska företag som drivs av invandrare som knappt kan svenska? Eller alla de företagare som inte är juridiskt skolade?

Att du sedan oroar dig för det stundande valet och att vi inte ställer några större krav på de som röstar i Riksdagsvalet förutom att man ska vara svensl medborgare och ha åldern inne, säger en hel del om vad du är för typ av person. Det är väl bra att partier lämnar information om sin politik till väljarna så att även de som inte behärskar svenska språket till fullo åtminstone ska få ett litet hum.

Det blir ju i övrigt en löjlig jämförelse i och med att det inte är någon garanti att den svenskaste av svenskar har exakt koll. Att du tvunget nämner (s) visar på hur bedrövligt dålig koll du själv har. Vem minns inte Jimmie Åkesson tal till nationen på Arabiska?

Ironin blir stor...

Ja, inte konstigt att vi har en "Quisling debatt". Antar att du lutar åt vänster eller legat/ligger under en sten.
Citera
2026-08-10, 21:46
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Ja, inte konstigt att vi har en "Quisling debatt". Antar att du lutar åt vänster eller legat/ligger under en sten.

Jag skiter ärligt talat i blockpolitik, jag har mina åsikter och de styrs inte utifrån vilken "sida" ett parti sägs stå på. Är utöver det inte så naiv att jag tror makten inte ligger hos Sveriges Riksdag.

Jag förundras mest i hur du (som jag antar är svensk) tror att du skulle klara dig med de kunskapskrav du tycks förespråka.
Citera
2026-08-10, 23:46
Medlem
najah-al-shammaris avatar
Citat:
Härförleden så hade vi ett BRF-möte (medlemmar + presentation av ny styrelse). Majoriteten av den gamla styrelse blev kvar. Men...så valdes person(er) in

Finns det några krav på att den som är styrelsemedlem i en BRF uppfyller ovanstående kriterier (se första stycket)?
En styrelsemedlem får inte vara i konkurs eller ha förvaltare, men kan vara yxmördare eller försvarsminister i Irak utan att kunna ett ord svenska.

Citat:
Medlemmen föreslogs på mötet. Så det fanns inte mycket tid att fundera över. Men då vet jag till nästa år.
Om man inte litar på slumpen är det synnerligen viktigt att som brf-medlem engagera sig inför val av styrelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Frågan är varför TS bor i en bostadsrätt när han är så djupt okunnig om hur en BRF fungerar, och varför han anser att andra borde kunna mer än han själv.
Det verkar mer vara din personliga reflektion än något som är relevant för delforumet eller tråden. Föreslår att du tar det i PM till TS.
Citera
2026-08-11, 01:35
Medlem
Tranquility Bass avatar
Som andra redan skrivet finns det inga krav på att en ledamot ska kunna svenska eller vara skolad i juridik. Själv väljer jag hellre en som har erfarenhet från exempelvis bygg eller upphandling framför en som kan perfekt svenska om jag ,måste välja.
Citera
2026-08-11, 02:28
Medlem
Det är fascinerande hur lättsinnigt folk ser på styrelsearbete. En BRF-styrelse hanterar miljonbelopp och varje enskild ledamot har ett personligt och solidariskt skadeståndsansvar, 100% ansvar har man var och en. Finns ingen över en som har något ansvar utan alla bär på allt var och en.
Det finns ingen juridisk rabatt som heter "jag förstod inte avtalet" eller "jag har svårt med språket". Skriver du under ett beslutsunderlag eller släpper igenom en urusel upphandling så står du där personligt ansvarig om föreningen drabbas av ekonomisk skada.
Att välja in personer som saknar förutsättningar att förstå avtal, stadgar och svensk föreningsrätt är inte "inkluderande", det är att utsätta både föreningens ekonomi och den enskilde ledamoten för en i princip livsfarlig skadeståndsrisk.

Så vad gör man...
Kontakta föreningens revisor direkt: Uppmärksamma revisorn på att beslutsunderlag inte granskas ansvarsfullt, så att det tas upp i revisionsberättelsen.
Ställ krav på valberedningen: Kräv att valberedningen inför nästa stämma upprättar en kravprofil där förmågan att förstå avtal, stadgar och årsredovisningar är ett absolut grundkriterium.
Kalla till extra föreningsstämma: Samla minst 1/10 av medlemmarnas röster för att kalla till en extra stämma och rösta bort olämpliga ledamöter innan skada uppstår.
Begränsa firmateckningsrätten: Se till att firman endast får tecknas av två ledamöter i förening så att ingen kan ingå avtal på egen hand.
Väck skadeståndstalan i tingsrätten: Så fort föreningen drabbas av minsta ekonomiska skada till följd av försumlighet kan stämman (eller en minoritet på minst 10 % av medlemmarna) stämma ledamöterna personligen enligt lagen om ekonomiska föreningar.
Citera
2026-08-11, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Nej det finns ingen sådan lag. Det är upp till medlemmarna att välja sin styrelse och ni som kollektiv verkar ju vilja ha olämpliga personer i styrelsen. Dessutom är det bara ordförandeposten som sticker ut (den som slängs i fängelse om BRF döms till fängelse).

EDIT: Och i själva verket borde det ställas andra och väsentligt mer rimliga krav, t.ex. att du agerar för föreningens bästa och inte din egen plånbok.
Nu är du verkligen ute och cyklar!

Vad menar du med att ordförandeposten sticker ut?

Styrelsen är kollektivt ansvarig inför föreningsstämman.
Om en enskild styrelseledamot reserverar sig mot ett styrelsebeslut slipper den dock
ta ansvar för det.

En BRF kan inte dömas till fängelse eftersom den är en juridisk person och bara fysiska personer kan dömas till fängelsestraff. Vet inte hur du tänkte där?
Citera
2026-08-11, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Nu är du verkligen ute och cyklar!

Vad menar du med att ordförandeposten sticker ut?

Styrelsen är kollektivt ansvarig inför föreningsstämman.
Om en enskild styrelseledamot reserverar sig mot ett styrelsebeslut slipper den dock
ta ansvar för det.

En BRF kan inte dömas till fängelse eftersom den är en juridisk person och bara fysiska personer kan dömas till fängelsestraff. Vet inte hur du tänkte där?

Om jag har förstått det hela rätt kan en fastighetsägare dömas till fängelse för vållande till annans död om tex en istapp faller ner från ett tak.
Då BR äger fastigheten blir det sonika ordföranden som får skaka galler. Nu vet jag inte om detta någonsin har hänt men det var så SBC förklarade det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in